رواء الاسلام
رواء الاسلام
ERA ERA :
عموما انا جربتها واحنا عملنا اللى علينا والباقى على ربنا ضحينا بالأم والجنين فى سبيل انقاذ الدكتور لا بجد جربتها وطلعت جميلة بس انا عملت غلطاية وعكيت شوية دى لوحدها ودى لوحدها الغلطاية ان الفرن كان مش فاضى لما عملتها وعلشان كده اتركنت يمكن زيادة عن نص ساعة او ساعة الا ربع لحد ما دخلت الفرن وطبعاً كان كل الهوا اللى فيها طاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار فطلعت بنفس علو العجينة مش زادت خالص وبرغم كده معرفش ازاى كانت هشه خالص واسفنجية العك بقى انى معرفتش ازوقها باية فعملت حلوى الماء بس طبعا فاشلة لانى عملت المقادير مش بالظبط لكن اهى طلعت وبعدين عملت ششوية عادى وشوية ضيفت عليهم كاكاو وسقيت بيهم التورتة وعلشان ازوقها اخدت شوية شوكولاتة خام وسيحتها بحتة سمنة نباتى وحطيت فيها شوية جوز هند مبشور وسيلتها بشوية مية علشان تنفع تتفرد وبس حشيت بيها التورتة وعملت الباقى على الوش وعجبتهم أوى والاهم انها رفعت لبابا السكر بس الحمد لله انا خلصت لهم اللى باقى منها دندونة معلش انا دوشتك بس سؤال اخير بس وهامشى عارفة الحاجة اللى اسمها ودن القطة بتتباع عند سان جورج اللى فى بورسعيد جنب سوفينير اكيد تعرفيه مش كده ؟؟؟؟؟ المهم انا بقى باتعاطى ودن القطة دى ونفسى اعرف بتتعمل ازاى صيامى ياريت لو عندك طريقتها سلام
عموما انا جربتها واحنا عملنا اللى علينا والباقى على ربنا ضحينا بالأم والجنين فى سبيل انقاذ...
ام زياد معلش يا حبيبتي اتاخرت عليكي في طريقة الشوربة

شوربة الفراخ بالبروكلي و الكريمة

المقادير
كمية من الفطر الطازج مقطع شرائح
بصلة مقطعة جوانج
معلقة سمنة كبيرة
واحدة بروكلي
2 كوب كريمة لباني و 2 كوب شوربة
ملعقة دقيق كبيرة
ربع كيلو صدور فراخ مسلوقة و مقطة مكعبات
ملح و فلفل و اكليل الجبل و زعتر بري

الطريقة
تسلقي البروكلي و تهرسيه كويس و نركنيه على جنب
تجيبي السمنة و تحطيها على النار و بعدين تحطي عليها البصل و الفطر و تسيبيهم لحد ما يدبلوا مع التقليب
بعد كدة تحطي معلقة الدقيق و تقلبي دقيقة بعد كدة تضيفي الكريمة الباني و الشوربة و تسيبيهم لحد ما تبدا تطلع فقاقيع و تلاقيها مسكت شوية تقومي ضايفة الفراخ و البروكلي المهروس و البهارات و تخليها تغلي دقيقة و بعد كدة تصب في الاطباق
و بالهنا و الشفا
رواء الاسلام
رواء الاسلام
ERA ERA :
عموما انا جربتها واحنا عملنا اللى علينا والباقى على ربنا ضحينا بالأم والجنين فى سبيل انقاذ الدكتور لا بجد جربتها وطلعت جميلة بس انا عملت غلطاية وعكيت شوية دى لوحدها ودى لوحدها الغلطاية ان الفرن كان مش فاضى لما عملتها وعلشان كده اتركنت يمكن زيادة عن نص ساعة او ساعة الا ربع لحد ما دخلت الفرن وطبعاً كان كل الهوا اللى فيها طاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار فطلعت بنفس علو العجينة مش زادت خالص وبرغم كده معرفش ازاى كانت هشه خالص واسفنجية العك بقى انى معرفتش ازوقها باية فعملت حلوى الماء بس طبعا فاشلة لانى عملت المقادير مش بالظبط لكن اهى طلعت وبعدين عملت ششوية عادى وشوية ضيفت عليهم كاكاو وسقيت بيهم التورتة وعلشان ازوقها اخدت شوية شوكولاتة خام وسيحتها بحتة سمنة نباتى وحطيت فيها شوية جوز هند مبشور وسيلتها بشوية مية علشان تنفع تتفرد وبس حشيت بيها التورتة وعملت الباقى على الوش وعجبتهم أوى والاهم انها رفعت لبابا السكر بس الحمد لله انا خلصت لهم اللى باقى منها دندونة معلش انا دوشتك بس سؤال اخير بس وهامشى عارفة الحاجة اللى اسمها ودن القطة بتتباع عند سان جورج اللى فى بورسعيد جنب سوفينير اكيد تعرفيه مش كده ؟؟؟؟؟ المهم انا بقى باتعاطى ودن القطة دى ونفسى اعرف بتتعمل ازاى صيامى ياريت لو عندك طريقتها سلام
عموما انا جربتها واحنا عملنا اللى علينا والباقى على ربنا ضحينا بالأم والجنين فى سبيل انقاذ...
و لا يهمك يا نتالي محصلش حاجة انا و مدام وائل واحد مش كدة برده يا ايمان
طب انا عندي فكرة ما تعملي العزومة كلها بحري
يعني سمك مقلي و مشوي
جمبري
كفتة سمك
صينية سمك
رز بالجمبري
كابوريا
و الشوربة شوربة سمك
و السلطات طبعا الطحينة و سلطة طماطم بالبصل
don
don
ERA ERA :
عموما حاضر يا ايرا اكمل الردود وارجعلك
don
don
don don :
اهلا يا ايمان حمد الله على السلامة والله كلنا قلقنا عليكى لانك اختفيتى فجأة المهم انك بخير الحمدلله :)

اولا تسلم ايديكى يا رواء وبالنسبة للاكل اللى وصفتهولك رواء يا نتالى ممتاز والله عندى ملحوظة بس على كلامك انتى حتعزمى اجانب ومصريين وعايزة العزومة تشرف فمش عايزينها عزومة اكل تقليدى من اللى بناكله كل يوم يعنى مش ارز ابيض ولا بفتيك الا ان كان البفتيك بجانب الفخدة او الديك
لان البفتيك والشيش طاووق مينفعوش يبقوا راس المائدة فى العزومة .....معايا ؟؟؟؟
وبعدين حتلحقى على العدد دة ازاى شيش طاووق وهو اساسا لما بيتشوى بيكش وكميته ما بتبنش فيها البركة ؟؟؟؟ صح ؟؟
ومتخافيش الديك حيطلع معاكى رائع لية خايفة ؟؟؟؟
فكل الاصناف اللى كتبتها رواء ممتازة او تعملى فعلا سفرة بحريات قائمة بزاتها

بالنسبة بقى للحلويات انا عادة بحب فى العزايم اعمل ام على وبروفيترول
وبالنسبة للاكل الصيامى حاضر حكتبلك
don
don
don don :
والله ما انتى مزعلة نفسك يا اينا جبتلك البلدى اهو دة بقى بشىء وشويات يا بنتى
والله ما انتى مزعلة نفسك يا اينا جبتلك البلدى اهو دة بقى بشىء وشويات يا بنتى
لا طبعا مايرضينيش يا مسلمة انتى عايزة الأبل باى ؟؟
ازيك يا موتى تسلم ايديكى الارز جميييل
مساء الفل يا اينا وام ياسمين خلاص نعمل هدنه دلوقتى ونبتدى بقى بعد العيد والخروف والضانى اللى حيبتدى من دلوقتى مايلومش الا نفسه بقى :icon28: