don
don
:icon35:صباح الفل يا موتى أيه الأفكار ده بس أنا قعدت سنة بحالها آكل كوسه أو فاصوليا نى فى نى لما زرعت منهم عجبتنى الشوربه بس هو لازم الزيت أو السمن المشكلة ان فى الرجيم ممنوع تماماً أى نقطة دهون بأى شكل والله انا حاسه انى بدأت اتخن تانى وبالنسبة للخضار السوتيه انا ساعات بسلقه كده واحط عليه ليمون وخل بسيط وملح وفلفل وزبادى وأكله بالمعلقة بس بحس أنى بتعذب مش بآكل وعلى فكرة فينك يانانى مش شايفاكى بقالى يومين
:icon35:صباح الفل يا موتى أيه الأفكار ده بس أنا قعدت سنة بحالها آكل كوسه أو فاصوليا نى فى نى لما...
على فكرة يا ام ياسمين لوحطيتى معلقة شاى زيت حتى لو زيتون فى الريجيم بيبقى نتايجة افضل من اللى بدون ومسلوق فى ماء دى اخر حاجة توصلولها واللى قالى كدة دكتور تغزية انك لو مدتيش جسمك معلقتين سكر صغيرين كل يوم ومعلقة شاى زيت زيتون سواء مع الفول او مع الاكل يبقى كدة الجسم حيصرف الدهون اللى فى الجسم بطريقة ابطء
don
don
mooty mooty :
المقادير خضار مشكل (جزر - بسلة - كوسة - فاصوليا) او اى خضار تحبية الطريقة: تسلقية على النار بس نص سلقة علىشان الفوئد ما تروحش كلها وبعد كدة تنشلية من الماء وتصفية كوبس تحطى معلقتيين زيت زيتون على النار او زبدة ،،ن بعد كدة تضيفة الخضار وتشوحية فى السمن وتحطة ملح وفلفل اسود بس الفلفل يكون اكتر من الملح لانة ببيدى للخضار طعم رائع .. تشوحى الخضار تشوحتين وبعد كدة تطفى وتاكل ساخنة وبالهناء والشفاء..
المقادير خضار مشكل (جزر - بسلة - كوسة - فاصوليا) او اى خضار تحبية الطريقة: تسلقية على...
ولعلمكم وعن خبرة وعن عدة تجارب امامى والله ان احسن حاجة بتخسس و بطريقة ملحوظة وممتازة عدم الاكل بعد الساعة 6 مساء وبالنهار تكلى كل اللى نفسك فية ان شالله يارب محشى ومكرونة وحلويات وقفلنا بوقنا من الساعة 6 بتجيب نتيجة رائعة
don
don
don don :
ملف الآكلات المصرية الشامل (الجزء الثالث)للمبتدآت الحلوات
مروة ورانيا من فضلكم شيكوا على الخاص
omahmed
omahmed
don don :
انا جاية بس اسلم واقول ايه الحاجات الحلوة والجميلة دي تسلم ايدكم كلكم ومش عارفة انا ما كنتش باجي هنا الاول ليه شكلي بقيت مسطولة زي ناس اصحابنا هما عارفين نفسهم

بس بصراحة مجموعة اكلات فوق الوصف تسلم ايدكم كلكم بصراحة واهي تنفع في رمضان ان شاء الله واهي تبقي مرجع لينا كلنا ان شاء الله
ربنا يجازيكم كل الخير علي تعبكم ويكون في مزان حسناتكم جميعا يا رب العالمين
ناني5
ناني5
don don :
الإكلير

مقادير عجينة الشو
1 كوب دقيق
1 كوب ماء
نصف كوب سمن
من 4 إلي 5 بيض
فانيليا - ذرة ملح - نصف ملعقه صغيره سكر
الطريقة
نضع الماء + السمن + الملح + السكر في حله علي نار متوسطه
بمجرد الغليان .. نرفعها ونضيف الدقيق دفعه واحده ونقلب بملعقه خشب
نعيدها علي النار مرة أخري ونقلب حتي تنفصل عن حواف الإناء.. ونتركها تبرد .
نضيف في البدايه 2 بيضه والفانيليازنقلب ونمزج البيض جيدا .. ثم نضيف بيضه أخري ونمزجها في الخليط بشده ( ممكن نستعمل المضرب الكهربائي )
نكرر إضافة بيضه ونخلطها مع المزيج .. ونختبر العجينه بأن تكون لينه وناعمه وليست سائله .. ممكن نكتفي ب 4 بيض .. وده راجع لحجم البيض
نضع العجينه في كيس حلواني وبالقمع المستدير وبدون زجزاج نشكل وحدات طويله ومستديره علي صينيه مدهونه بالسمن .. ونخبزها في فرن متوسط الحراره
بعد أن تبرد وحدات الإكلير نشقها بالطول وننزع اللبابه إن وجدت ونحشي الوحدات بالكريم باتيسيير بالشيكولاته (كستر )