طريقة تخلي البشاميل ما يكلكعش ابدا

أطباق رئيسية

طريقة تخلي الباشاميل ما يكلكعش ابدا

أخواتي عندي طريقة تخلي البشاميل ما يكلكع عرفتها فحبيت أنتم كمان تعرفوها
في اليوم اللي انتي حتعملي فيه بشاميل لأي أكلة حمري الدقيق مع الزيت واتركيه حتي يبرد
وممكن في الوقت ده تعملي أي حاجة تانية وممكن تحمري الدقيق مع الزيت صباحا وتتركيه لوقت ماتبدأي في التحضير
وبعد كدا تضيفي اللبن بالتدريج ويكون هو كمان بارد (السر في وضع كل المكونات باردة فلا تحدث الكلكعة) ثم تضيفي اضافاتك الأخري للبشاميل ما عدا البيض وتقلبيهم جيدا(ياريت يكون التقليب بمضرب يدوي سلك مثلا حتي تحصلي علي أفضل نتيجة وهو أيضا يسهل عليكي كثيرا)
ثم تضعيهم علي النار مع التقليب المستمر حتي تحصلي علي القوام المطلوب
ثم ترفعيه من علي النار وتضيفي البيض
يا رب تكون معلومة جديدة ومفيدة
وبالهنا والشفا
:cook:
7
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

زعفران الجنة
زعفران الجنة
والله هيا يا قمر مفيدة طبعا وتسلم إيدك ..
وانا عندي طريقة ثانية وهي إنك تضربي كل المكونات مع بعض بالخلاط الكأس ثم تقومي بوضعه في طنجرة او حلة تيفال وتحركي بالمضرب السلك يعني مثل المهلبية وما فيش حاجة حا تكلكع معاكِ .. والتجربة خير برهان ..

زعفران
الشعلة
الشعلة
بسم الله

وكذلك كميه الدهن تكون كثيرة .. بمعنى ....ان الزبده او الزيت الذي سيوضع بعد تحمير الدقيق يكون كميه كبيرة . مثال . نصف كوب دقيق عليه نصف كوب زبده ...وبهذا الشكل ما تكلكع معك البشاميل
الفكرة
الفكرة
الأخت زعفران الجنة والأخت الشعلة جزاكم الله خير علي المرور كنت زعلانة وقلت ما حد رد على ولا حتي شكرا:06:
بالنسبة للطريقة اللي قلت عليها فميزتها انك بتتخلصي من الزيت اللي حمرتي فيه الدقيق لأنه بعدما بيبرد بيطفو علي وش الدقيق فممكن تشيليه بمعلقة أو تضعي منديل ورق عليه فيشرب الزيت
ومرة أخري شكرا لمروركن:27:
** سنا الفضه **
** سنا الفضه **
:26:
طاطا بصطويسي
طاطا بصطويسي
يعطيك الف عافيه:26: