عاشقة زوجهاوابنها
mooty mooty :
بصى يا دندونة انا كنت مسخنة طبعا الفرن مسبقا يعنى قبلها ب10 دقائق تقريبا .واول ما خلصتها حطيتها فى الفرن على طوووووووووووول. سيبتها فى الفرن حوالى ساعة الا ربع وبعد كدة فتحت عليها لقيتها استوت قمت طافية الفرن وما رضيتش اطلعها علشان ما تهبطت سيبتها فى الفرن وفتحت باب الفرن بس واول ما طفييت الفرن كانت عالية وكويسة وبنت ناس بعد كدة بقى قعدت تهبط تهبط :( مش عارفة لية
بصى يا دندونة انا كنت مسخنة طبعا الفرن مسبقا يعنى قبلها ب10 دقائق تقريبا .واول ما خلصتها...
Era تورته الكنافه جميله تسلم ايدك يا جميل والله هايله وسهله وعجبتنى وان شاء الله هاعملها علشان افرحكو بعمايلى افرح don don الى تعبانا معايا تسلم ايدك روعه :)
ام الهنا سليمان
:44: أبله دون سامحين بجد ده أنا لسه بجري وبقول يالهوي لم أكتب مقادير سد الحنك ساااااااااااااااااااامحوني جدا بس بجد مشغوله موت وخصوصا بخصوص التلخيص ومدام كلفتموني بمهام أخيرا فيجبأن تعرفوا لا وجود لأحلام بعد اليوم بس بجد أنا كنت ناويه أدخل أكتبه ولقيت نودي بتصوت وأبله دون بتنادي عليا الكل عايز بجد سد الحنك من عنيا بجد وهأكتبهالكم اليوم ان شاء الله يعني أنا دايما بعملها بس بقيلي فتره مبعملهاش فلما حسيت اني نفسي فيها قلت أكتبهالهم وبعدين لما لقيت أبله دون بتقول مجربه قلت لا يبت ده انتي من زمان يعني مش أوي بس من زمان مبتعملهاش جربيها في أهل البيت الاول وأعطيهم المقادير بالتفصيل وانشاء الله ستقام الحرب والتجارب النوويه اليوم وسأعلمكم بالنتائج بعد العصر أو المغرب ان شاء الله معلش استحملوني شويه :D
:44: أبله دون سامحين بجد ده أنا لسه بجري وبقول يالهوي لم أكتب مقادير سد الحنك...
الاخت دون بجد تسلم ايديكى :26:
هبه عبد العظيم
don don :
بسم الله الرحمن الرحيم :) الجزء الثانى :)
يعنى مش عايزين طاجن البطاطس انا بقول برضه كده اريح
انا مش حايه هنا ثانى الا اذا جيتولى صفحتى وبوستونى بوسه كبيره وطلبتوه منى فى قسم البشره!
Noody30
Noody30
don don :
دندون يا جميل، مين ده؟؟؟ "بسكوت سفويار" ؟؟؟!!!!

هبةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة، حطي طاجن البطاطس فوراااااااااااااااااا، احسن افخخ لك صفحتك باللي فيها!!!
mooty
mooty
don don :
القراقيييييييييييش:

المقادير:

3 كيلو دقيق
1 كيلو سمنة (او كيلو الا ربع)
1/2 كوب سكر للكيلو (يعنى 1 كوب ونصف سكر)((فى حالة حشوها بالعجوة)
زرة ملح، شمر،سمسم، 3 معلقة خميرة
1كوب لبن او ماء للعجن

الطريقة:

يوضع السمسم والشمر وزرة الملح والسكر على الدقييق.
تقدح السمن على النار ثم توضع على الدقيق ويفرك الدقيق كويس لحد ما تحسى ان الدقيق امتزج ي\بالسمن وشربها كويس.
بعد كدة نضيف الخميرة واللبن الداقىء ونعجن بس مش كتير علشان ما نهبطش الخميرة .

تترك العجينة لتخمر م تشكل يوضع جواها العجوة او الحشو المفضل.
تدهن بالبيض وتوضع فى الفرن الى ان يحمر وجهها.

جربوها وقولولى وبالف هنا وشفا