em mohamed
em mohamed
ما شاء الله أغلبكم جهزت نفسها للصيف مع برامج العيال الله يعين الجميع ,,, أم نودى تذكرت شيئ,,, وفيه أماكن كويسه ما فيها مناظر مثل أحواض السباحه الخارجيه (اوت دور سويمنق بول) بتكون صغيره وللاطفال بس(بيفتحوها بالصيف بس زى النوافير والاطفال بينسجموا باللعب فيها) يعنى ما فيه كبار يدخلوا وبيكونوا لابسين ملابسهم . يعنى ممكن نستفيد من برامج السباحه دون خدش لحياءنا .. لاف السعوديه ايوه هدفنا وضع برنامج مع بعض حتى ما يضيع الصيف بدون اى انجازات ... انا متحمسه هاليومين وربنا يستر ما أتفشل بعد فتره واخرب الجدول ... باربى ماشاء الله ربنا يقويك انا كمان سجلت اولادى فى مدرسه صيفيه بالمسجد عاملينها من 10 الى الساعه 2 يومياً بس لما رحت شفت النظام حسيته ما عجبنى اضافه الى ان الاطفال كلهم هنود وباكستان والشيوخ كمان هنود يعنى ماراح يستفيد عيالى من ناحية اللغه العربيه ويمكن يتعلموا لى بنهاية الصيف اوردو .. يمكن اسحبهم من البرنامج واعملهم جدول منظم فى البيت ... والمكتبه احسن مكان للاطلاع واللعب وفيها برامج حلوه كثيره ربنا يوفقك واقى الشمس الارقام المكتوبه عليه تقى من نسبة الاشعه الفوق بنفسجيه لأن الاشعه مقسمه الف وباء وتتدرج نسبها من 30 وطالع ... كل ما اخترتى رقم اكثر من 30 كان افضل للحمايه بس عموماً احنا العرب بشرتنا القمحيه ربنا عاطيها ميزة ان انتاج الميلانيين فى بشرتنا اكثر من الشعوب البيضاء(الاوربيين والشعوب الصفراء) يعنى عندنا حمايه ربانيه بس برضو لازم معها من زيادة الكريم الواقى حتى تكون الحمايه كامله ... مرت ساير تابعى معنا وان شاء الله تطلعى بجدول منظم عصفوره بسم الله ما شاء الله جدولك رائع وحنختاروا منه نقاط لجدولنا العام ... بنتك ربى يحفظها لك تحب تغسل المواعين انا بنتى بالثالث وما بخليها تقربهم ... بس بتساعدنى بالترتيب والتنظيف وخصوصا طى الملابس (هذه انا ما احبها والحمد لله لقيت حد يعمل هالمهمه بالنيابه عنى يا سلام لو بنتى كبيره اشوى وتكوى الملابس بالمره ههههه) الاولاد الافضل انك تحطيهم ببرامج رياضيه انا امسجلتهم ببرامج كرة القدم ... وراح نشوف معاً شيئ ثانى يشغلهم وتسلمى على الافكار الحلوه ما خليتو لى اسم تسلمى على الكلام الحلو الله يجبر بخاطرك ويفرحك بذريتك ومعليش شاركينا ببرامجك حتى وانتِ ببلد عربى خلينا نستفيد ممكن فيه اشياء بأمكاننا عملها مثلكم . والكريم الواقى ما بيختلف كثير بين الاطفال والكبار مثل ما قلت المهم لما تشترى يكون الرقم من 30 وانتِ طالعه افضل لحمايه كامله تبع الاطفال حتلاقى مكتوب عليه فور كدز وتبع الكبار حتلاقيه موجود اكثر شيئ وسط مواد التجميل او مواد الحلاقه الخاصه بالرجال بس تبع الاطفال حتلاقيه جنب شامبوات الاطفال وشغلاتهم واشترى اللى على هيئة سبراى اسهل فى الاستعمال من اللى بيكون لوشن او مثل الكريم. انا حالياً بستخدم هذا النوع لأطفالى هلا بأم معاذ وجهاد نورتينا بطلتك وألف لا بأس عليكِ طهور أن شاء الله ربنا يمتعك بالصحه والعافيه وهل لازلتى بالباكستان والا رجعتى لبلدك ؟ وما شاء الله جدولك فيه نقاط مهمه خصوصا مواقع القصص لو بأمكانك ضعيها لنا للفائده أنا ايضا وجدت قصص مكتوبه بالصور راح انقلها لكن واطبعوها وخلوا الاولاد يقروا ويستفيدوا وفكرتونى عندى مجموعة سى دى باللغه العربيه من زمان ما لعبوا بيهم العيال راح احطهم فى جدول الكمبيوتر بأذن الله وما شاء الله على جهاد العمر كله أن شاء الله ربنا يفرحك بيها وتشوفيها عروسه ... وربنا يعينك على شغل البيت واهم شيئ خلى بالك من صحتك أسأل الله أن يشفيكِ ويمتعك بدوام الصحه والعافيه صفاء الله يحفظ لك ذريتك ويثبتك ويقويك على تربيتهم كلنا اهتمامنا الاول القرأن والصلاه والسيره ... النشاطات حلوه وكثيره والسباحه برضو مهمه انا عندى مشكله مع ابنى الصغير لازم احد الابوين ينزل معه الميه وابوه دائما مشغول عدا بالويك اند وانا ما فينى انزل معه (تخيلوا شكلى بالحجاب فى وسط احواضهم ..........) بس الاثنيين الكبار بينزلوا لحالهم وبياخذوا دروس بين الفتره والثانيه . اما الصراخ أحكى لى لأبكى لك بنحاول نمسك اعصابنا بس بتفلت فى نهاية الامر الله المستعان
ما شاء الله أغلبكم جهزت نفسها للصيف مع برامج العيال الله يعين الجميع ,,, أم نودى تذكرت...
حاولت ترتيب أفكارنا فى النقاط الأتيه

1-حفظ القرأن بشكل يومى وذلك بوضع جدول ثابت والمشى عليه يومياً مهما حدث وكل واحده على حسب مقدرة ابنائها على الحفظ

2- المحافظه على الصلاوات وتعليم الاطفال الصغار طريقة الوضوء وتدريبهم عليها مع تعليمهم الصلاوات

والافضل عمل جدول لذلك

هذا جدول للبنات

وهذا جدول للاولاد

3- الأهتمام باللغه العربيه وعدم التحدث بغيرها طيلة مدة الاجازه ...
اما بتدريسهم عن طريق برامج الكمبيوتر او بأنفسنا
وكما ذكرت سابقاً موضوع عقلة الاصبع مفيد جداً فى هذه الناحيه

أيضاً هذا الرابط مفيد للحروف الهجائيه

الرابط :
http://saaid.net/flash/hrof_hejaa.swf

وتخصيص وقت لقراءة القصص العربيه وخلونا نتعاون على تجميع كم كبير من القصص المصوره هنا حتى نطبعها ويستفيد منه ابناءنا خصوصا ان الحصول على القصص بالعربى صعب بالنسبه لنا .

4- الانشطه الذهنيه وتطوير المهارات
مثل الرسم والتلوين والشعر والكتابة والإنشاد والخط العربي وتعلم بعض برامج الكمبيوترمثل برنامج الوورد word وبرنامج الرسام و كتابة الآيات القرآنية عن طريق هذه البرامج

5-التعاون والمساعدة في أعمال المنزل للجنسين مع تعليم البنات بعض الطبخات البسيطه

6-الترفيه والرحلات
هذا يشمل الانشطه الرياضيه مثل الكره والسباحه ...الخ
والرحلات قصدت بها التنزه والتمشيات اللى نطلعها معهم والافضل تخصيص ساعه يوميا للبارك مثلا ويكون معهم دراجاتهم لو فى الامكان ذلك او السكيت للى عمرهم يسمح
المهم اى شيئ يفرحهم ...

7- تحديد جدول لمشاهدة التلفزيون والالعاب الالكترونيه ومحاولة تقليل فترة جلوسهم عليها قدر الامكان .

8- تشجيعهم بجدول ينحط فيه استكارات تشجيعيه وتكون على شكل محاسبه للنفس (جدول متابعة يومية لعناصر البرنامج)
وحتى لأنفسنا نعمل جداول بالاستكرز علشان نتشجع ونواصل
خلوا المحاسبه اخر اليوم وكل واحد يشوف شنو اللى اتم انجازه وشنو اللى تقاعس عنه ويحاول يعوضه باليوم الثانى ...

راح أرجع لكم بالجدول بس ادور عليه ....

هذا جدول مقترح نموذج ليوم الابن في الإجازة:

1- الاستيقاظ لصلاة الفجر بالمسجد.
2- قراءة أذكار الصباح.
3- القيام ببعض التمارين السويدية الخفيفة.
4- مساعدة الأم في تجهيز الإفطار وتناول الإفطار.
5- المساعدة في أعمال المنزل (شراء المطلوبات- ترتيب الغرف-.. إلخ).
6- حفظ القرآن بالمسجد أو بالبيت.
7- حضور حلقة المسجد في مواعيدها لو تواجدت.
8- تعلم بعض المهارات وممارسة بعض الهوايات (خط أركيت- رسم على الزجاج...)، أو ممارسة رياضة (فردية أو جماعية).
9- صلاة الظهر.
10- الجلوس على الكمبيوتر نصف ساعة كتابةً ونصف أخرى للعب ونصف ثالثة على النت.
11- الغذاء ثم صلاة العصر.
12- فقرة حرة.
13- تلاوة أذكار المساء وصلاة المغرب، ومشاهدة شريط فيديو أو مشاهدة التلفاز.
14- صلاة العشاء.
15- الجلوس مع العائلة ساعةً للحديث والسمر.
16- النوم المبكر

ها شو رأيكم ؟
صفاء8383
صفاء8383
مشاء الله عليكي ام محمد كفيتي وفيتي في ميزان حسناتك انشاء الله
بس انا اكثر شي قاهرني منظر عيالي وزوجي في بركة السباحة يسبحو وانا قاعدة اناظرهم بعيوني ولا اقدر اسبح معاهم
أم معاذ و جهاد
ما شاء الله أغلبكم جهزت نفسها للصيف مع برامج العيال الله يعين الجميع ,,, أم نودى تذكرت شيئ,,, وفيه أماكن كويسه ما فيها مناظر مثل أحواض السباحه الخارجيه (اوت دور سويمنق بول) بتكون صغيره وللاطفال بس(بيفتحوها بالصيف بس زى النوافير والاطفال بينسجموا باللعب فيها) يعنى ما فيه كبار يدخلوا وبيكونوا لابسين ملابسهم . يعنى ممكن نستفيد من برامج السباحه دون خدش لحياءنا .. لاف السعوديه ايوه هدفنا وضع برنامج مع بعض حتى ما يضيع الصيف بدون اى انجازات ... انا متحمسه هاليومين وربنا يستر ما أتفشل بعد فتره واخرب الجدول ... باربى ماشاء الله ربنا يقويك انا كمان سجلت اولادى فى مدرسه صيفيه بالمسجد عاملينها من 10 الى الساعه 2 يومياً بس لما رحت شفت النظام حسيته ما عجبنى اضافه الى ان الاطفال كلهم هنود وباكستان والشيوخ كمان هنود يعنى ماراح يستفيد عيالى من ناحية اللغه العربيه ويمكن يتعلموا لى بنهاية الصيف اوردو .. يمكن اسحبهم من البرنامج واعملهم جدول منظم فى البيت ... والمكتبه احسن مكان للاطلاع واللعب وفيها برامج حلوه كثيره ربنا يوفقك واقى الشمس الارقام المكتوبه عليه تقى من نسبة الاشعه الفوق بنفسجيه لأن الاشعه مقسمه الف وباء وتتدرج نسبها من 30 وطالع ... كل ما اخترتى رقم اكثر من 30 كان افضل للحمايه بس عموماً احنا العرب بشرتنا القمحيه ربنا عاطيها ميزة ان انتاج الميلانيين فى بشرتنا اكثر من الشعوب البيضاء(الاوربيين والشعوب الصفراء) يعنى عندنا حمايه ربانيه بس برضو لازم معها من زيادة الكريم الواقى حتى تكون الحمايه كامله ... مرت ساير تابعى معنا وان شاء الله تطلعى بجدول منظم عصفوره بسم الله ما شاء الله جدولك رائع وحنختاروا منه نقاط لجدولنا العام ... بنتك ربى يحفظها لك تحب تغسل المواعين انا بنتى بالثالث وما بخليها تقربهم ... بس بتساعدنى بالترتيب والتنظيف وخصوصا طى الملابس (هذه انا ما احبها والحمد لله لقيت حد يعمل هالمهمه بالنيابه عنى يا سلام لو بنتى كبيره اشوى وتكوى الملابس بالمره ههههه) الاولاد الافضل انك تحطيهم ببرامج رياضيه انا امسجلتهم ببرامج كرة القدم ... وراح نشوف معاً شيئ ثانى يشغلهم وتسلمى على الافكار الحلوه ما خليتو لى اسم تسلمى على الكلام الحلو الله يجبر بخاطرك ويفرحك بذريتك ومعليش شاركينا ببرامجك حتى وانتِ ببلد عربى خلينا نستفيد ممكن فيه اشياء بأمكاننا عملها مثلكم . والكريم الواقى ما بيختلف كثير بين الاطفال والكبار مثل ما قلت المهم لما تشترى يكون الرقم من 30 وانتِ طالعه افضل لحمايه كامله تبع الاطفال حتلاقى مكتوب عليه فور كدز وتبع الكبار حتلاقيه موجود اكثر شيئ وسط مواد التجميل او مواد الحلاقه الخاصه بالرجال بس تبع الاطفال حتلاقيه جنب شامبوات الاطفال وشغلاتهم واشترى اللى على هيئة سبراى اسهل فى الاستعمال من اللى بيكون لوشن او مثل الكريم. انا حالياً بستخدم هذا النوع لأطفالى هلا بأم معاذ وجهاد نورتينا بطلتك وألف لا بأس عليكِ طهور أن شاء الله ربنا يمتعك بالصحه والعافيه وهل لازلتى بالباكستان والا رجعتى لبلدك ؟ وما شاء الله جدولك فيه نقاط مهمه خصوصا مواقع القصص لو بأمكانك ضعيها لنا للفائده أنا ايضا وجدت قصص مكتوبه بالصور راح انقلها لكن واطبعوها وخلوا الاولاد يقروا ويستفيدوا وفكرتونى عندى مجموعة سى دى باللغه العربيه من زمان ما لعبوا بيهم العيال راح احطهم فى جدول الكمبيوتر بأذن الله وما شاء الله على جهاد العمر كله أن شاء الله ربنا يفرحك بيها وتشوفيها عروسه ... وربنا يعينك على شغل البيت واهم شيئ خلى بالك من صحتك أسأل الله أن يشفيكِ ويمتعك بدوام الصحه والعافيه صفاء الله يحفظ لك ذريتك ويثبتك ويقويك على تربيتهم كلنا اهتمامنا الاول القرأن والصلاه والسيره ... النشاطات حلوه وكثيره والسباحه برضو مهمه انا عندى مشكله مع ابنى الصغير لازم احد الابوين ينزل معه الميه وابوه دائما مشغول عدا بالويك اند وانا ما فينى انزل معه (تخيلوا شكلى بالحجاب فى وسط احواضهم ..........) بس الاثنيين الكبار بينزلوا لحالهم وبياخذوا دروس بين الفتره والثانيه . اما الصراخ أحكى لى لأبكى لك بنحاول نمسك اعصابنا بس بتفلت فى نهاية الامر الله المستعان
ما شاء الله أغلبكم جهزت نفسها للصيف مع برامج العيال الله يعين الجميع ,,, أم نودى تذكرت...
تسلمي أم محمد وربنا يبارك فيك وينعم عليك بالصحة والعافية ... لا أختي الحمد لله مازلت في باكستان الحمد لله ...

مشكورة على دعواتك الطيبة لجهاد وإن شاء الله كل أحبابك تفرحي وتسعدي بيهم يا رب ...

هذه هي المواقع

http://www.britishcouncil.org/kids.htm

http://www.britishcouncil.org/kids-stories.htm

http://www.kizclub.com/storytime/neighborhood/neighborhood2.html
http://www.candlelightstories.com/Stories/TheresACrocodileInOurPickleJar.htm

http://www.britishcouncil.org/kids-stories-treasure-map.htm

http://pbskids.org/lions/games/wordplay.html

NeeNee
NeeNee
موضوعك جا في وقته جزاك الله خيرا
موضوعك جا في وقته جزاك الله خيرا
امواج البحار
امواج البحار
NeeNee NeeNee :
بالنسبة ليا هذا برنامجي لإولادي :
- عندي تؤام عمرهم 7 سنوات ابغي اعلمهم الصلاة ...
- ابني الكبير عمرها 10 سنوات ابداء معه فى حفظ القرأن الكريم ...
- اتفقت مع معلمة تجي بالاسبوع مرة لمدة 3 ساعات تعلمهم اللغة العربية مع طباعة موضوع الغالية عقلة الاصبع ومساعدتهم به ...
- عندي بمكان سكني حوض سباحة والحمدلله جيراني محترمين والاروع محددين وقت للاطفال ووقت للشباب كلاً لحاله ...
- الاسبوع هذا ابغي اشوفلهم نادي للفروسية واشتركلهم به ...
- الاسبوع الجاي عندنا رحلة لبريتش كولومبيا لجزيزة فكتوريا لمدة اسبوعين هذا لحاله تغيير للآولاد ...
- عيالي وابوهم يموتون فى هواية صيد السمك عملت لكل واحد صندوق الصيد الخاص به مع رخصة الصيد ...
- عيالي ولله الحمد رسامين احتمال كبير اشوفلهم نادي خاصة بتعليم الرسم ...
احس برنامجهم مليان ولله الحمد وربِ يعيني عليهم خخخخخخخخخخخ :) ...
حلو موضوعك يإم محمد والاحلي اني رتبت افكاري وبرامجي فيه ...
فى امان الله ...