more

more @more

كبيرة محررات

الشحاذة مو اقف وطرائف

الأسرة والمجتمع

بسم الله الرحمن الرحيم
اخواتى العزيزات تعرفون طبعا ان السائلين لهم حق علينا
قال تعالى"والذين فى اموالهم حق معلوم للسائل والمحروم""
بس الحين صارت الشحاذة مهنة والواحد ما يعرف وين الصادق المحتاج ووين الكاذب ما اطول عليكم الحين بقولكم بعض المواقف اللى اذكرها مع الشحاذين واذا واحدة تعرف موقف تشاركنا
1---- صديقتى تقولى عن اقاربها كانو جالسين بالبيتل ويرن الجرس الا تطلع واحدة لابسة عباية اخر موديل قالولها وش تبى دخلوها البيت حكتلهم قصتها وشدة حوجتها هى وعيالها المهم سمعو القصة لاخرها بعدين قالولها احنا ما حولنا شىء الحين وما عندنا احد يساعدك بس ممكن احنا نطلب الهيئة وهى يمكن تساعدك تدرون وش سوت الحرمة













ركضت وما لبست نعولها""الله يعزكم"" فرجلينها لامسكتها فإدينها وركضت براا وطلعو وراها يشوفنها وين راحت الا ويراقو سيارة فخمة تنتظرها فأخر الشارع
2----- أنا وابوى نمشى فى الشارع فى احد الدول العربية ويلاقانا رجال شايب اعمى ومعاة اواق فيده ويحكيلنا قصة مرضة وعماه و......و.......ز وبعدين حنا واقفين الا وسيارة كانت فموقف وبتطلع وابوى ما اخد باله والرجال ينحاش ويبعد عن السيارة كيف عرف انها بتتحرك وهو اعمى وما سوت صوت ما ادرى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!1
3---- كنا بمكة ان وزوجى"""ويا كثر الشحاذين بمكة""""" الا وتجينا واحدة ما بقول منوين وتقول الله يخليك ما ادرى كيف وهيئتها مبينة انها جاية عمرة بس قالت استغل الوضع واستفيد الا وزوجى يقولها فيها ليش كده تسوئين صورة بلدك ليش والحرمة سمعت الكلام عاااادى راحت لواحد ثانى
والقصص كثيرة ومكة يقولون ان فيها شبكة كبيرة لهذا الأمر ويخطفون الأطفال ويشوهوهم للشحاذة نعوذ بالله والله يجازى رجال الهيئة خير اللى يمسكوهم


ها من عنها موقف ارجو التفاعل
10
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

مصرية رقيقة
مصرية رقيقة
ههههه فكرتينى بايام الكليه كان يجري ورانا الشحاتين ( أطفال )
ويقولولنا انا وصحباتى ( يارب تتجوزي اللى بتحبيه ) مش عرفه متعلمين الكلمتين دول فين
ابقى هاعطيلهم وعلشان الكلمتين دول اقولها ( ما بحبش حد )
ههههههه كانوا رخميييين كل يوم ( يااارب تتجوزي اللى بتحبيه ) طبعا احراج قدام اللى واقفين جنبنا يركبوا
more
more
شكرا للأخت امرأة حيية وجزاك الله خير على التنبيه ولكنى لم اقصد الأستهجان ولكن انت تعرفين ان مكة هى اشرف بقاع الأرض والناس يأتونها لاداء الطاعات ويكونون يريدون ان يبذلون كل ما فى وسعهم لاكتساب مذيد من الأجور وهناك اصحاب النفوس الضعيفة من يستغل ذلك اسوء استغلال وانا احب مكة واموت فيها واول مرة شفت الكعبة وجدت دموعى تنزل لااراديا وادعيلى ان شاء الله هروح قريب وادعيلك

مشكورة الأخت مصرية رقيقة على مرورك """ ويارب تتجوزى اللى بتحبيه"""" اوعى تفتكرى انى بشحت لا على فكرة انا بموت فى المصريات بس مش هقولك ليه؟؟؟
مصرية رقيقة
مصرية رقيقة
حبيبه قلبي كل المصريات ومصر كمان كلها بتحبك ؟
بس ليه بقا بتحبي المصريات ؟ انتى منين؟
شذى الورد الحالم
انا اذكر موقف مرة كنا رايحين السوق واخوي معانا المهم تعرفون الشباب لازم يأخذون منك مبلغ المهم جات ذيك الشحادة وما عطيناها قام اخوي وسوا كريم وعطاها اتوقع ريالين المهم يوم شافت الريالين قالت ريالين بس روووح الله لا يوفقك وانواع السب والدعاوي والله استغربنا منها قام اخوي انقهر ولحقها اذا ما تبينها جيبيها ويرميها بالحجر ههههه انقهر منها يعني لو محتاجتها كان قبلت بها

وموقف ثاني انا وزوجي كنا في سوق الذهب ودخلت وحدة وتشحد المهم زوجي لف على جنب بيطلع ويعطيها وهي تحسبه ما راح يعطيها المهم قالت كلمة احنا ما انتبهنا لها وما سمعنا غير البائعين يطردونها وتغيرت ملامح وجههم وشكلها دعت علينا وطلعت واحد من البائعين يقول هذي دايم تجي نصابة ما عندها سالفة وكل هذا برمضان ومن بعدها تعكر مزاجنا :(
more
more
الأخت مصرية لا مش هقولك حزرى فزرى وبعدين هقولك

مشكورة الأخت مصرية على المرور ومواقفك من جد تضحك شكل اخوكى مرة عصبى ""اذا ما تبينها جيبنها"" وصدق كلامك لو كانو محتاجات كانو رضو بالقليل الله يوفقك