طلب مساعده اتمنى الرد

التنظيف والتنظيم

السلام عليكم

انا كتبت الموضوع هنا لانى شايفاكم ماشاء الله ماهرات وناشيطات

انا عندى خادمه ماقدرش استغنى عن خادمه فى البيت لكن للاسف خادمتى حصل لها كسر واخدت اجازه شهر ونص يعنى مش هتكون معايا فى رمضان وانا حايسه ومتلخبطه مش عارفه اعمل ايه ولا ابدا بايه فياريت تساعدونى على تنظيم وقتى بين تنظيف وطبيخ المنتدى مليان مواضيع بس انا تايهه فيهم ومش عارفه ابدا منين انا شقتى ماشاء الله كبيره نوعا ما ياريت اللى عندها نصيحه او فكره تساعدونى وعلى فكره انا اعانى من اكزيما مزمنه فى ايدى
وشكرا
8
734

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

دموع السَحَر
دموع السَحَر
هلا وغلا

ان شاء الله الاخوات راح يفيدونك

حاولي تقسمي اعمالك

وراح تنجزي بإذن الله

مثلا يوم للمطبخ

ويوم لكل غرفه تنظيف عميق وبعدين راح ترتاح لو نظفتي بشكل يومي

ويوم تفريز لرمضان

واستعيني بالله وان شاء الله ماجي رمضان الله يبلغنا واياكي الا امورك تمام التمام
هاله المصرى
هاله المصرى
هلا وغلا ان شاء الله الاخوات راح يفيدونك حاولي تقسمي اعمالك وراح تنجزي بإذن الله مثلا يوم للمطبخ ويوم لكل غرفه تنظيف عميق وبعدين راح ترتاح لو نظفتي بشكل يومي ويوم تفريز لرمضان واستعيني بالله وان شاء الله ماجي رمضان الله يبلغنا واياكي الا امورك تمام التمام
هلا وغلا ان شاء الله الاخوات راح يفيدونك حاولي تقسمي اعمالك وراح تنجزي بإذن الله مثلا يوم...
مشكوره عزيزتى وجزاكى الله خيرا وان شاء الله اعمل بنصائحك

بس كنت اتوقع ان يكون فيه ردود اكتر من كدا من باقى العضوات
al.3noud
al.3noud
حبيبتي أهم شي تنظيم الوقت
أما بالنسبة لرمضان حاولي تقتصدي في الأواني يعني لاتستخدمين أواني كثير
خلي عندك أشياء محدده تستخدمينها باليوم.. مثلا ملعقتين فقط في الطبخ طبعا
أما الأكل لو تستخدمين البلاستك بترتاحين كثير
مثلا الكاسات استخدمي بلاستك والملاعق
والصحون اذا أمكن
وافرشي على طاولة أكلكم سفره عشان اذا أكلتو خلصتو ترمونها
وماتحتاجين تمسحين الطاولة
عشان توفرين جهدك للعبادة والطبخ
مايروح تغسيل وتنظيف
غير كذا استعيني بالعيال وأبوهم وخليهم يساعدونك
وماراح يقصرون ان شاء الله..

دعواتك لي بالذرية الصالحة..
اجراس الامل
اجراس الامل
الله يعينك ياعسل انا بالنسبة لي انصحك اهم شي بتنظيم وقتك بقد ماتقدرين ودايمآ ابدأي بشغلك بالصبح بعد الصلاة تاخذي شاور وتبدأي ع بركة الله والنهار فيه بركه ماننسى حديث الرسول عليه الصلاة والسلام(بورك لأمتي في بكورها)حتى بشغل البيت يخف عنك وخصصي يوم للغسيل الملابس ويوم للكوي والتنظيف السطحي للبيت كل يوم الترتيب والكنيس وغسل الحمامات والمغاسل وتعطير المنزل
اجراس الامل
اجراس الامل
وكمان نسيت بالنسبة للمطبخ استخدمي الصحون والكاسلات البلاستيك تسهل عليك المهمة وكمان تقدري تفرزلي الخضار والورقيات واللحمة وبكذا كل شي يسهل عليك