amirasidky80
amirasidky80
متشكرة قوي علي ردك الجميل..انا هقرأ الرابط و هقولك علي الأخبار
بس انا عندي 28 سنة هي الغوايش بتبقي شيك برده و لو عيار 18 هخسر في الغوايش قوي؟؟؟
ROSHANA
ROSHANA
يا جماعة في موضوع عايزة استشارتكم فيه....هو اني مبعرفش احوش خالص...انا و زوجي متشاركين في مصروف البيت و بتحصل في الأخر من مرتبي الشهري علي مبلغ يادوب بيمشيني الشهر و باقي المرتب في مساعدة زوجي من اقساط و التزامات... لكن و لله الحمد بيجيلي كل سنة كده مبلغ يعني مش بطال..و كل مرة اخده اضيعه في حاجات تافهة و مبعرفش احوش لو حطيتة في بنك الاقي نفسي بسحب بالكريدت كل شوية لحد ....هووووووووووب:o ما الاقيهم مفييييييش و لو قلت احطهم تحت البلاطة ..ههههههههههههه..في الدولاب مثلا و او احوشهم في البيت الاقي نفسي بصرف بعبط فكرت اشتري دهب..بس انا من الستات الي فقرية ..و مبحبش البس دهب ..يعني مثلا الشبكة بتاعتي تسمع حسكم في الولاب بتاعي و فين و فين لما بلبس حاجة قووووووووووووولولي اعمل ايه في ايدي المخرومة و ازاي اتعلم اني احافظ علي فلوسي..عشان الاقيهم وقت عوزة و لو هجيب دهب اجيب ايه عشان ميخسرش كتييير في البيع لو حبيت ابيع مثلا
يا جماعة في موضوع عايزة استشارتكم فيه....هو اني مبعرفش احوش خالص...انا و زوجي متشاركين في مصروف...
اول حاجة تحددى مبلغ معين مهما كان بسيط تطلعية من مرتبك كل شهر عشان ربنا يبارك فيه ان شاء الله
والمبلغ الى بيجيلك كل سنة برضه تطلعى منه شيئ لوجه الله
والباقى بقى ممكن
اشترى سبيكة او اكتر دهب بيبقى فى منها اشكال مرسوم عليها وردة او لفظ الجلالة
ودى بتحتفظ بقيمتها وقت ما تحبى تبيعيها لان سعرها بيبقى معروف فى السوق والوزن مفيشاش لعب وينزل من تمنها والحركات دى وفى نفس الوقت ممكن تلبسيها فى مناسبة او كده

وعلى فكرة الذهب لو عدى علية سنة مش بتلبسية يبقى المفروض تطلعى علية زكاة
ROSHANA
ROSHANA
او جنيهات دهب برضة بتحتفظ قيمتها وبتزيد مع الوقت ما شاء الله واضمن من البنوك وحرمانيتها

بس اتأكدى انه مختوم لما تشترية لان اللى مش مختوم بينزلزا فيه شوية وقت البيع مش فرق كبير بس انتى اولى

ولا قدر الله لما تحتاجى فلوس ممكن تبيعى جنية او اكتر

المهم انك حولتى الفوس لحاجة قيمتها بتزيد وفى نفس الوقت مش هتعرفى تصرفيها
ROSHANA
ROSHANA
اولا هاتى دهب عربى عيار 21 حلو اوى ودايما فى العالى هاتى غوايش يكون مافيهاش الماظ ولا دهب ابيض وهاتيهم كمان موديلات عادية ومافيهاش شغل ليه بقى ؟؟ لان الشغل الكتير بياخدوا عليه مصنعية عاليه وبالتالى لما تبعيه حتخسرى مصنعية جامدة لكن لو اشتريتى جرامات دهب والمصنعية مثلا 4 او 5 جنيه يبقى حلو اوى لان فيع غوايش بتقف المصنعية فى الجرام ب 12 جنيه وانتى طالعة ... وطبعا برده اللى فيه الماظ ولولى برده بينزلوا منه كتير تانى حاجة بقى ودى اهم حاجة ادخلى على الرابط ده حتلاقينى هناك والله استفدت منه كتير والله بس بشرط تقرى كل الصفحات متفوتيش ولا صفحة عشان والله والله كل صفحة فيه معلومة ونصيحة مهمة وده الرابط بتاع الموضوع http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=1568841
اولا هاتى دهب عربى عيار 21 حلو اوى ودايما فى العالى هاتى غوايش يكون مافيهاش الماظ ولا دهب ابيض...
موضوع راااااااااائع فعلا
دموع التائبة
دموع التائبة
اميرة ............بصى يا جميل كلنا كده و بصراحة انا اقول الناس اللى بعمل كده و بقالى سنتين و نص مجوزة و مش محوشة حتى 200 جنية و ده غلط طبعا

و بدءت من فترة افكر اعمل ايه بس احسن حاجة ان لما يبقى معاكى فلوس اشترى بيها دهب او ممكن تحطيها فى بنك اسلامى و مش تصرفى منها ابدا إلا لا قدر الله فى الزنقات الجامدة و الدهب اللى بيبقى حلو هو 21 و اشترى حاجات بسيطة مش فيها شغل كتير زى ما قالولك البنات مش بتخسر فى البيع يعنى مثلا الغوايش السادة أو السلاسل العربى بس بلاش الدهب الأبيض و لا الفصوص
و كمان بلاش الجنيهات الدهب انا سمعت انها حرام عشان عليها صور لحاجات مسيحية اعتقد اسمها " سان جورج " و الله اعلم اتأكدى برده من المعلومة

و ممكن تدخلى دايما جمعيات كبيرة عشان تضمنى انك هتحوشى مبلغ معين كل شهر و فى الأخر هتاخدى مبلغ محترم تقدرى تعملى بيه اى حاجة و الأفضل من ده كله انك تحوشى مبلغ و بعدين تدفعيه مقدم لشقة فى اى حتة و بعدين تدفعى اقساطها و لما يتوفر معاكى المبغ السنوى اللى بتقولى عليه ده ادفعية برده كله فى الأقساط كأنك دفعتى كذا قسط مع بعض و ربنا ينولك اللى فى بالك و ييسرلك امر شقة تكون بتاعتك يارب و تتهنى فيها آمين آمين آمين
و ربنا يوسع علينا و عليكى و يبارك فى ارزقنا آمين