ضحى أحمد
ضحى أحمد
don don :
ملف الآكلات المصرية الشامل (الجزء الثالث)للمبتدآت الحلوات
ملف الآكلات المصرية الشامل (الجزء الثالث)للمبتدآت الحلوات
معليش ممكن سؤال بس ملوش علاقة بالطبخ لكن ملقيتش مكان تاني اسأل فيه..

عرفت انه سمح بفتح الملفات مرة تانية في قسم ساعدوني ومن وقتها وانا بدور على ملف لينا مش لاقيه هو انتم فتحتم واحد ولا كبرتم؟

ياريت لو حد فتح ملف تدوني اللينك ولو محدش يبقى ياريت حد يتطوع ويفتح للزباين لانهم كتير ماشاء الله وعن نفسي حاسه اني متشرده من يوم ماملفنا القديم اتقفل ..
أحلام عصفور
أحلام عصفور
don don :
هبة انا على الوورد بكتبلك طلبك حالا بس ادعى للزحلفة تلحقك قبل ما تروحى
أم عتريسه يا أهلا بيكي هوه ده اللينك بتاعنا
http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?p=4311374#post4311374
spanishflower
spanishflower
don don :
صباح الخير يا دون
عايزه اسالك علي التوست
ليه مش بيطلع زي اللي بنشتريه من حيث كل الحواف بتاعته لونها بني؟
و تاني حاجه الكميه اللي انتي كنتي كاتباها تعمل كام قالب توست؟
و معلش و الله اخر حاجه هو انا حاسه انه شبه العيش الفينو يبقي الغلطه منين؟
ميرسييييييييييي:27:
don
don
don don :
اهلا بيكى يا ايناس وحاضر حكتبلك الفسيخ وخصوصا ان احنا مكتبنهوش قبل كدة وحرد عليكم بس واحدة واحدة احسن النت عندى بطىء جدا
don
don
don don :
اهلا بيكى يا ايناس وحاضر حكتبلك الفسيخ وخصوصا ان احنا مكتبنهوش قبل كدة وحرد عليكم بس واحدة واحدة احسن النت عندى بطىء جدا
اهلا بيكى يا ايناس وحاضر حكتبلك الفسيخ وخصوصا ان احنا مكتبنهوش قبل كدة وحرد عليكم بس واحدة واحدة...
الفسيخ المصرى

اى كمية من السمك البورى

ملح خشن

لازم لازم لما تجيبى السمك البورى للتفسيخ ميكنش السمك اتحط فى الثلج قبل كدة و لا اتحط فوقة ثلج والا مش حينفع يتفسخ ولزلك لما تكونى عايزة تعملى فسيخ بتطلبى من يتاع السمك انه يجهزلك سمك ما تحطش فى الثلج يعنى بيبقى من مياة البحر مباشرة وهو بتاع السمك بيجبهولك وبيبقى عارف

الطريقة

تجيبى السمك وتحطية زى ما هو على قفص او فى مصفاة تغطية بشاشة علشان الشمس تدخله وتحطية فى الشمس لمدة يومان كاملين او لحد ما تلاقية ورم واتنفخ تماما وحتلاحظى انه نزل المياة والدم بتوعه تماما

تشيلية و تجيبى الملح الخشن وتبتدى تحشى بيه كويس الخياشيم بتاعة السمك و تجيبى الملح و تمشى بايدك على السمكة من تحت من عند الزيل لفوق عند الراس وتدخلى الملح كويس بين القشور بتاعته تماما

وتشيلى السمك فى صفيحة او شوال وترصصية بجانب بعضة راس وزيل وبعدين ترشى ملح علية كويس وترصصى برضة السمك راس وزيل يعنى خلف خلاف وترشى ملح على وشة كويس وتلفى الشوال كويس قوى قوى و تربطية بحيث ما يدخلوش هواء تماما او تلفية فى قطع قماش كتيرة تماما وتحطية فى اى مكان بعيد عن الهواء لمدة 10 ايام او 12 يوم وبعدها يكون الفسيخ جاهز وبالهنا والشقا