miro
miro
mooty mooty :
بس برضو ها افضل اجى برضو .. مافييييش اى امل انى امشى ,, انا قاعدة اهو >>
ميرسي يا دون ربنا يخليكي لينا :D
don
don
mooty mooty :
يا صباح الفل على كل الشيفات من اول الشيف الكبير بتاعنا نانى لحد الشف تماتيا بس يا مووتى انتى مش محسوبة لكن ممكن انتى و نوودى تعمله شيفات على بعض مفيش مشكلة ازيك يا ميرو اخبار الكيكة اية ؟؟
اهلا بورود الدار وشكرا لمرورك عندنا وطبعا انتى دخولك وطلبك للفراخ خليتى تماتيا شبطت فيكى يعنى جيتيلها على الطبطاب وبالنسبة للحمام المحشى لازم تدوقية دة طعمة جميل جدا .حقولك اول مرة كولية و انتى مغمضة لحد ما تدوقية المهم انك تدوقية و بالهنا والشفا
don
don
mooty mooty :
الفراخ المحشية

فرخة حوالى كيلو ونص
او فية فراخ مخصوصة للحشو
كوب ارز مصرى = او ارز طويل الحبة
ملح – فلفل اسود – بهارات دجاج – كمون – اقل من ربع معلقة زنجبيل بودرة – معلقة خل – معلقة عصير ليمون – معلقة زيت زيتون - فص ثوم
بصلة كبيرة - من ربع لنص كيلو لحمة مفرومة - خلة خشب او ابرة و فتلة
ورقة فويل
الطريقة
1- نغسل الدجاجة و نضفها بالطريقة العادية و نعمل بالسكينة فيها عدة شقوق عند الصدر
2- نخلط كل المقادير اللى باللون الاحمر مع بعض
3- ونتبل بيهم الفرخة كويس جدا بالدعك الجيد
4- نتركها فى التلاجة حوالى ساعتين عشان تمسك فيها التتبيلة ولحمها يشربها و تبقى طعمها احلى
5- نجهز الحشو : نغسل الارز و وننقعة لمدة نصف ساعه تقريباً
6 - وفي هذا الأثناء نضع ماء يغلي بالملح.وإذا غلى الماء ضعي الأرز وسيبية يطبخ لحد ما يبقى نص سوى بس أهم حاجة مايكونش مستوى تماماً
7- ثم تقومي بتصفيته بالمصفاة وتتركيه جانباً
8-نحمي قليل من زيت في المقلاية ثم نضع البصلة المبشورة لحد ما تزبل وحتى يصبح لونها ذهبي تضيفي اللحم المفروم وبعد تغير لون اللحم تضعي البهارات والملح وتتركيه حتى يستوى و يتعصج اللحم
وتضيفي ورقة واحدة غار و تقلبيى كلة .الآن جهز اللحم
9- ضعي عليه الأرز وحركيهم مع بعض وبكدة تكون الحشوة جاهزة والآن تحشي الفرخةو تحاولي تمليها تماماً
10- ثم تغلقيها أو تخيطيها حسب ماانتى عاوزة وتضعيها في الصينية ثم تدخليها في الفرن و تغطى وش الصينية بورقة فويل على درجة 180 يعنى متوسط الحرارة لمدة من ساعة و نص لساعتان
11- وممكن تحطى تشكيلة من الخضروات فى قاع الصينية تحت و حوالين الفرخى (بطاطس – بسلة – جزر)
12- وممكن تحطى الفرخة فى كيس حرارى و تخرمية بالشوكة كام خرم و ترششية الاول رشة دقيق و بعدين تقفلية بالرباط المخصوص بتاعة و تحطية فى صينية فى الفرن و بالهنا و الشفا
13- ملحوظة: خلى بالك اثناء سلق الارز نص سلقة ان الارز المصرى بيستوى بسرعة اسرع من الامريكى او البسمتى
- بعد ماتستوى الفرخة تشيلى الورقة الفويل من عليها و تدخليها تانى الفرن عشان وشها يحمر و بالهنا و الشفا
tamatiaa
tamatiaa
سمعتي يا ورود انا الشيف تماتيا اي حاجة اسأليهالي اي اكله
بس خدي بالك من اكلتين يعني شيف اكلتين بس علشان متطمعييش والعشم يا عيني يخدك لبعيييييييييييييييد

دون يا دون انا عارفة اني هبلة بس ايه الفرق لو كان الرز بالكبدة بتاعة الفرخة ايه الاختلاف اللي اعمله
ومعلش ربنا يعينك عليا يا رب
don
don
mooty mooty :
مفيش اى اختلاف يا تماتيا زى ما بنحشى الحمام بنحطله مع الارز الكبد و الكلاوى بتاعتة يعنى ممكن تحطيها و تستغنى عن اللحمة المفرومة وممكن تحطى خضار سوتية مع الارز و ممكن تحطى صنوبر بس تحمرية الاول .فى الاكل بالزات مبيقولش لأ و بيبقى التنويع و التغيير واجب عشان مايحصلش ملل