أم سلطااااااااااان
لا شكر على واجب وتدللي عزيزتي واي مكان بتتعثري فيه صوريه ونزليه علشان نشوف الخطا فين وان شاء الله ما بيسير الا كل خير والسلام
لا شكر على واجب وتدللي عزيزتي واي مكان بتتعثري فيه صوريه ونزليه علشان نشوف الخطا فين وان شاء الله...
مرحبا اختي انا خلصت عمل السلال بس مافهمت قصدج من هنيه ارجو انج توضحيلي اكثر وانشالله بنزلج الصوره اليوم
تحياتي انا لكي انتي فقط
السطر التالي بتشتغلي 6 اسطر بغرزه بدون لفه
والطريقه بتشتغلي 11 غرزه 2سلسله 11 غرزه حتيى نهايه السطر
السطر التالي 12 غرزه 2سلسله حتى النهايه

السطر التالي 13 غرزه 2سلسله حتي الهايه
نم 14
ثم 15
ثم 16
جبل صبر
جبل صبر
مرحبا اختي انا خلصت عمل السلال بس مافهمت قصدج من هنيه ارجو انج توضحيلي اكثر وانشالله بنزلج الصوره اليوم تحياتي انا لكي انتي فقط السطر التالي بتشتغلي 6 اسطر بغرزه بدون لفه والطريقه بتشتغلي 11 غرزه 2سلسله 11 غرزه حتيى نهايه السطر السطر التالي 12 غرزه 2سلسله حتى النهايه السطر التالي 13 غرزه 2سلسله حتي الهايه نم 14 ثم 15 ثم 16
مرحبا اختي انا خلصت عمل السلال بس مافهمت قصدج من هنيه ارجو انج توضحيلي اكثر وانشالله بنزلج الصوره...
السلام عليكم شوفي عزيزتي راح بحاول اشرحه مره تانيه وبالتفصيل

الصوره الاولى كما هو واضح
بتعملي اولا 9 سلسله وبتقفلي بمنزلقه وبتعملي 2 سلسله كبدايه
للسطر الاول ثم بتشتغلي 17 عمود بدون لقه يعني بتدخلي السناره بالفتحه وبتطلعيها ثم بتلفي الخيط وبتطلعي الغرزه وهكذا حتى نهايه السطر وتنتهي بمنزلقه وهكذا مع السلسله بيكون مجموع الغرز 18ثم بتطلعي كمان 2سلسله كبدايه لل
السطر الثاني هنا بتشتغلي 35 عمود بلفه واحده يعني بتلفي الخيط على السناره اول ثم بتدخلي السناره في الفتحه ثم بتلفي الخيط وبتطلعي اول خيطين ثم بتلفي الخيط وبتطلعي ثاني خيطين وهكذا... بتشتغلي فوق كل عمود من السطر السابق عمودين بلفه واحده وفي النهايه بيكون مجموع الغرز 36 غرزه مع السلسله ثم اقفلي بمننزلقه
السطر الثالث بتشتغلي 22سلسله ثم بتتركي 2عمود من السطر السابق وبتشتغلي عمود بدون لفه
فوق العمود الثالث من السطر السابق وهكذا حتى يهايه السطر اقفلي بمنزلقه

السطر الرابع هنا ننتقل الى الصوره الثانيه ولاحظي السطر الرابع راح تشتغلي 11عمود بدون لفه
يعني بتدخلي السناره بالفتحه وبتطلعيها ثم بتلفي الخيط وبتطلعي الخيطين يلي في السناره وهكذا فوق ال11 سلسله من السطر السابق ثم 2سلسله وبعدها 11عمود وبتستمري حتى نهايه السطر وبتكون هذه اساس لعمل اوراق الورده البيضاء ثم اقفلي كالعاده بمنزلقه ثم اعملي سلسله 1 كبدايه ل
ا لسطر الخامس
اعملي هنا 12عمود بدون لفه كما في السطر السابق نعني بزياده غرزه واحده ثم 2سلسله ثم 12 غرزه
وتكرر نفس العمليه في الاسكر التاليه
يعني السطر السادس والسابع والثامن والتاسع بزياده غزره في كل مره

اتمنى انه يكون شرحي وافي ومفهوم هذه المره وارجعي لصور الورده المعروضه في الموضوع وشوفي كيف الورده باينه من الجهه العليا والسفلى
واي سوال انا حاضره
وننتظر اعمالك
والسلام

aya77
aya77
المفرش رائئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئع
ان شاء اللع اعمل معاكم
أم سلطااااااااااان
السلام عليكم شوفي عزيزتي راح بحاول اشرحه مره تانيه وبالتفصيل الصوره الاولى كما هو واضح بتعملي اولا 9 سلسله وبتقفلي بمنزلقه وبتعملي 2 سلسله كبدايه للسطر الاول ثم بتشتغلي 17 عمود بدون لقه يعني بتدخلي السناره بالفتحه وبتطلعيها ثم بتلفي الخيط وبتطلعي الغرزه وهكذا حتى نهايه السطر وتنتهي بمنزلقه وهكذا مع السلسله بيكون مجموع الغرز 18ثم بتطلعي كمان 2سلسله كبدايه لل السطر الثاني هنا بتشتغلي 35 عمود بلفه واحده يعني بتلفي الخيط على السناره اول ثم بتدخلي السناره في الفتحه ثم بتلفي الخيط وبتطلعي اول خيطين ثم بتلفي الخيط وبتطلعي ثاني خيطين وهكذا... بتشتغلي فوق كل عمود من السطر السابق عمودين بلفه واحده وفي النهايه بيكون مجموع الغرز 36 غرزه مع السلسله ثم اقفلي بمننزلقه السطر الثالث بتشتغلي 22سلسله ثم بتتركي 2عمود من السطر السابق وبتشتغلي عمود بدون لفه فوق العمود الثالث من السطر السابق وهكذا حتى يهايه السطر اقفلي بمنزلقه السطر الرابع هنا ننتقل الى الصوره الثانيه ولاحظي السطر الرابع راح تشتغلي 11عمود بدون لفه يعني بتدخلي السناره بالفتحه وبتطلعيها ثم بتلفي الخيط وبتطلعي الخيطين يلي في السناره وهكذا فوق ال11 سلسله من السطر السابق ثم 2سلسله وبعدها 11عمود وبتستمري حتى نهايه السطر وبتكون هذه اساس لعمل اوراق الورده البيضاء ثم اقفلي كالعاده بمنزلقه ثم اعملي سلسله 1 كبدايه ل ا لسطر الخامس اعملي هنا 12عمود بدون لفه كما في السطر السابق نعني بزياده غرزه واحده ثم 2سلسله ثم 12 غرزه وتكرر نفس العمليه في الاسكر التاليه يعني السطر السادس والسابع والثامن والتاسع بزياده غزره في كل مره اتمنى انه يكون شرحي وافي ومفهوم هذه المره وارجعي لصور الورده المعروضه في الموضوع وشوفي كيف الورده باينه من الجهه العليا والسفلى واي سوال انا حاضره وننتظر اعمالك والسلام
السلام عليكم شوفي عزيزتي راح بحاول اشرحه مره تانيه وبالتفصيل الصوره الاولى كما هو واضح...
مرحبا اختي كيفج؟
الشرح الثاني فهمته اكثر وطبقت عليه بس بعدني ما خلصت ونزلتلج الصوره
ومشكووووورة واااااااااااااااايد الله يخليج حق اهلج ويدخلج الجنه ان شالله
تحياتي انا لكي انتي بالذات.

جبل صبر
جبل صبر
مشكووووووووووووره عزيزتي على الدعاء الحلو وجزاك الله خيرا

وشغلك لحد الان مضبوط وننتظر تنزيل العمل كامل ويعطيك الصحه والعافيه
والسلام