مليكة القلم
مليكة القلم
:) هلا الغاليات
كتبت من فترة بسيطه موضوع بهالخصوص وطبعا المقصود هنا ليس طولة البال فكلنا الحمد لله عندنا طولة البال
ولكن بالتاكيد المقصود هو الزبونه اللي تحجز وتاكد اكثر من مره انها تبي الاغراض وتحجزينهم لها فتره وبعدين على قولتهم (فص ملح وداب) وانتِ تكوني روحتي بيعه لك ثانيه لنفس الاغراض علشان هالبنت

او مثلا تكوني شريتي لها اغراض حسب اتفاقك وبعدين طنشت وخسرتي سعر البضاعه

او ترسلي لها بضاعه وبعدين ما تدفع

بس الحمد لله انا كل تعاملاتي انه يدفعون سعر البضاعه قبل ما عدا بعض البنات المجربات واللي متاكده منهن مثل بعض صديقاتي بالامارات اعرفهم من زمان واكلمهم بالتلفون دايم يعني صديقات وبنفس الوقت يشرون مني عن طريق الانترنت هذيل ممكن ابعث للواحده فيهم قبل ما استلم لفلوس

او مثلا زبونه تعاملت معها وجربتها اكثر من مره بهالشي وفعلا على قد من المسؤوليه والامانه عادي ممكن ارسل لها

لكن الافضل والافضل دائما انه التاجره ما ترسل الاغراض قبل ما تستلم لفلوس وبالتالي تكون بعد هي سريعه مجرد ما يوصلها لفلوس ترسل البضاعه فورا

الف تحيه يا الغاليات
swani
swani
ماشاء الله الاخوات التاجرات الجادات جميعهم يعانون نفس المشاكل والاخوات مليكه وجوبا ماشاء الله فاهمين بالضيط اللى انا اتكلم عنه لانهم تعرضوا لنفس المضايقات بالتالى لابد وانا اشدد على اخواتى التاجرات من وضع قائمه بالزبونات اللاتى يكررن تفس الطريقه مع اكثرمن تاجرا على سبيل المثال لو انا جاتنى زبونه وتصرفت بتفس الاسلوب اللى تصرفت مع الاخت جوبا ونفس مع الاخت مليكه ويكون ردها لنا ظروفى ماتتسمح او اسال زوجى او غيرو اسباب بصراحه لاتدل على ان انها انسانه مسؤله عن تصرفاتها اذا كانت ظروفك لاتسمح لا تسالى بالتفاصيل مثل اى شركه انتى تجيبى البضاعه او اسم المورد او انا اشترى منك واخلى صاحب والدى اللى فى الديرا اللى انتى فيها انك تبعثيها عليها بالله ايش اسمو هذا ما هو ضياع للوقت السوق كل انواع البضايع فيه
الرخيص بسعر والغالى بسعر ابسط مثال الارامكس وشكوى البنات وانا شخصيا من تعاملهم مو هى شركه وعلى ماقلت الاخت ضو القمر ( مثال حيث ان قمر لم تذكر اسم الارامكس بذاته) انها شركه على الاقل كبيرا بس بالنسبه للكثير من الاخوات متضايقين من الاسلوب وعدم توصيلهم البضاعه بالتالى انا استفدت من طرح الموضوع وتاكدلى فشل الشركه لانى انا شخصيا جربت اسلوبهم فى التعامل بالتالى هى ا ى نعم رخيصه بس مقابل انها ماتوصل الى باب البيت لكن الدى اتش ال وغيرها مريحين اغلى لانهم يوصلوا الى باب البيت يعنى مشكله الناس تبى شى حلو وجودا وغريب ورخيص بالدرجه الاولى طب عمرها ماصارت انتى تطلبى المستحيل الان الاسواق العالميه كلها بارتفاع هذا ينعكس على التجار واسعار السلع
بالله ايش اسمو هذا ما هو ضياع للوقت والاخوات اللى يفتكروا انا موضوعنا مادى بالدرجه الاولى او طوله البال وانا احنا مانى احد يسال غلطان بالدرجه الالى لانهم ما يعانون من مشكله ضياع الوقت واللف والدوران
ياريت اللى يدخلوا يقروا الموضوع يقروا بتانى وتفكر وعدم التسرع فى الرد
الاخوات التاجرات انا اسالكم هل توافقون انى انا شخصيا اراسلكم للسؤال عن X من الزبوونات بسريه تامه ؟ انا سالت اكثر السؤال بس محد اكد عليه
شكرا للجميع
نور ستايل
نور ستايل
طيب الواحد يحط مليون عذر قبل وبعدين يحكم
انا مااوافق على القائمه
الا اذا كانت البنت تمر على مواضيع ثانيه وانتي مطنشتك
يعني موداقه خبر بعد مااخذت اللي تبغاه ولادفعت ولاحتى اعطتك خبر انها بتتأخر
او انها حجزت وقعدت تطلب اشياء ثانيه من غير سبب
هاذي تستاهل تنشطب من القائمه
لأن انا مره طلبت من وحده اغراض بس لما شفت الارخص منها بالمنتدى نفسه اخذت من الرخيصه طبعا
وفي كثير بنات ماشاء الله يحجزون وبعدين يغيرون رايهم من غير سبب ولما تقولي لهم يتحججون بأي شي
مثلا بعترف قلت لنجود الرياض ابغي مفرش اوكي
انا كنت ابغي شحن رخيص من الرياض للشرقيه
بس هي قالت لي شركة هلا ب 50 ريال توصلها لك
انا انصدمت ليش ادفع 50 وفي شركات ب10 او 20 ريال
وللعلم لليوم وانا نفسي بالمفرش بس مااشتريته لغلاء سعر التوصيل فقط لاغير
بس حبيت اقول لكم ان التاجره ممكن تكون هي نفسها الزبونه اللي بتنشطب
خخخخخخخخخخ
مو تشطبوني
بس بجد غالي جدا 50 ريال توصيل
هذا توصيل من مصر
طولت عليكم سلااااااامي
swani
swani
اخت امل بالنسبه لك الامر مختلف انا كلامى واضح وصريح اللى يدعو الجديه بس تلقينهم يتبعون نفس الاسلوب مع كذا تاجرا بس تسال وتسال يعنى ماتخلص اكيد راح يكون لها تاريخ فى السالفه هذى لانها كررتها مع اكثر من زبونه حتى بالنسبه للتاجرات اللى يسلموا البضاعه قبل استلام المبلغ ماهو صح عشان كذا اصلح للطرفين طالما فى تاجر ومشترى يضرر اذا لابد من وضع حد للزبونات او حتى التاجرات اللى يتلاعبون طالما تم وضع ملف للتاجرات فى المنتدى لابد بين التاجرات يتم تباد ل معلومات عن تاريخ الزبونه واسلوبها فى التعامل والفكرا هى مجرد بالايميل لاحدى التاجرات الموثقات فى الملف التجارى فى المنتدى وسؤالها عن زبونه اذا سبق تعاملت معاها او لا اذا قالت لا والسبب كان هو نفس السبب اللى انا والتاجرا الاخرى قيل لنا معناة الزبونه ماهى جادا مثلاا اذا كان السبب غلاء الشحن طبعا لها الحق انها ترفض وتجد البديل مع العلم بسعر البضاعه مسبقا لان الشحن يعتمد على الكميه والبلد بالتالى صعب تحديدا بمبلغ بس انوا بعد ما تسال كم الشحن وتقول كم عدد القطع المطلوبه اتقول ظروفى ماتسمح او اسال زوجى او خوى وطبعا دائما يرجعون السبب لشخص اخر للتخلص من الموقف واحنا كتاجرات نتكلم من خلال تجارب مرينا فيها ومايمنع انى انا شخصيا تعاملت مع بنات فى قمه الذوق والرقى فى التعامل بس مافى شى دائما غير خالى من العيوب ولابد من التنبيه والاحتياط منه لان التعامل من خلال النت وباسلوب غير منظم يجعل الطرفين يقعون فى مشاكل لاحصر لها بالتالى تباد ل المعلومات لابد منه وعمل قائمه لابد منه الا اذا التاجرا لها اسباب تمنعها من المشاركه طبعا لها الحق بس المصلحه للجميع
شكرا على المشاركات وياريت التاجرات يفيدونا ويطرحوا حل او راى