MANAL666

MANAL666 @manal666

عضوة جديدة

الاخوات الي من مصر ..او اي وحده عندها فكره عن الملوخيه المجففه؟؟؟؟ساعدووووني

اطباق عالم حواء

السلام عليكم بنات ...زوجي شرالي ملوخيه مجففه وانا ما عرف اعملها ..مدري اسويها زي الملوخيه عاادي واطحنها ولالا مدري توهقت فيها... زوجي يقول ذاقها عند واحد مصري وحلوه وامي تقول طعمها مر ولاتعرف كيف تسويها هي بعد.. متعودين على الطازج....رجاء خاص الي تعرف ويطلع طعمها حلو تقولي ماودي اسويها وبعدين تنرمي ...الله يجزاكم خير؟؟:(:26:
8
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

spanishflower
spanishflower
اهلا ياقمر
:26:
الهنا و الشفا يارب مقدما
الملوخيه الناشغه اللي عندك مطحونه؟
لو مش مطحونه اطحنيها و احسن لو تنخليها في منخل علشان تكون نظيفه
عادي طريقتها زي الخضرا
سخني الشوربه فراخ او شوربه لحمه بس تكوني حاطه فيها توم مفروم و كسبره ناشفه حطي كميه الملوخيه اللي عايزاها بس خدي بالك ان الشوربه متكونش كتبر
قلبيها تغلي مره واحده بس
جهزي توم مفروم و معاه كسبره ناشفه و سمنه و حمريهم علي النار ة حطيها علي الملوخيه
و بالهنا و الشفا:26:
shaimaa274
shaimaa274
هي دي الطريقة الي كنت داخلة اكتبها لك جزاها الله خير اختنا spanishflower
وبالف هنا وشفا
@ام عزيز@
@ام عزيز@
انا طريقتي غيييييير وهي لذيذة جدا جربيها والله موش راح تندمي ابداا

اولا اطحني الملوخية الناشفة جيدا وغربليها لتكون ناعمة.......خذي مقدار 6 الى 7 ملاعق اكل مع كوبين شاي زيت زيتون اخلطيهم في الطنجرة حتي تتحلل الملوخية في الزيت جيدا ......قليها على النار مدة بسيطة خذي بالك لتحترق فقط 2او 3دقائق مع التحريك المستمر ثم اسقيها بمرق الدجاج او اللحم الساخن واتركيها تغلي على الاقل ساعة لتستوى ثم اضيفي ما تحبذين الدجاج ....اللحم .....الارانب .....مع الثوم المدقوق والبهارات التى تحبينها ......يا رب تجربي طريقتي وتقوليلي رايك فيها ايييه ؟؟؟؟؟؟
monakabara2
monakabara2
توجد طريقة اخرى ياشرين للملوخية الناشفة .. نحمر ثوم مفرى مع كزبرة ناشفة في السمن ثم نضيف طاطمة مبشورة وحوالي 5:4 ملاعق ك ملوخية ونقلب دقيقتين ثم نزود مرقة فراخ او لحمة بالتدريج مع التقليب حتى تكون متوسطة القوام, ولاتنسي اضافة مكعب شوربة ماجي )

جربيها وجربي طرق الاخوات السابقة كل طريقة مرة .. كلهم أحلى من بعض.. :26:

ملحوظة : لاتضعي كمية كبيرة من الملوخية الناشفة , جزء بسيط وان لقتيها خفيفة ممكن تزودى .
ريرى الشقيه
ريرى الشقيه
انا عندى طريقه تنيه احلى
المقدار الا حتعمليه من الملخيه النشفه حطى عليه شويه سمنه معلقه او اكتر قلبى الملخيه كويس وده عشان يكون لونها اخضر عشان كمان ما تحسيش انها مرة وده بعد ما تكونى تخلتيها عشان ينزل منها العروق وبعدين اغلى اشوربه وحطى الملخيه وقلبيها كويس وفى نفس الوقت تكونى محمرة الثوم مع الكسبره ويفضل انها تكون بسمنه عشان الطعم ونتى بتقلبى الملوخيه حطى الثوم وحطى الملح واول ما تغلى اققفلى على طول وبلهناوالشفا عليكى.