roudy
roudy
افعلي ذلك في الورق قبل حشوه
وندش
وندش
طيب ليش تشترون معلب ليش ما تجربوا انكم تضعوا بالفريزر

والله انا اضعه بالفريزر وقت ما ابي اطلع واسلقه شوي ثم الفه
ويكون كانه في موسمه
لووولي
لووولي
ياجماعه ..
عملت بحث عن ورق عنب بس ماكان بيعطيني نتائج .. فهل ممكن وحده تتكرم وتكتب لي أحلى وصفة لعمل ورق العنب بحيث انه يكون حامض ولذيذ ومسبك .. ياريت ألقى جواب مبكر عشان صحباتي حيشرفوني بعد بكره .. وشكرا
roudy
roudy
ياجماعه .. عملت بحث عن ورق عنب بس ماكان بيعطيني نتائج .. فهل ممكن وحده تتكرم وتكتب لي أحلى وصفة لعمل ورق العنب بحيث انه يكون حامض ولذيذ ومسبك .. ياريت ألقى جواب مبكر عشان صحباتي حيشرفوني بعد بكره .. وشكرا
ياجماعه .. عملت بحث عن ورق عنب بس ماكان بيعطيني نتائج .. فهل ممكن وحده تتكرم وتكتب لي أحلى وصفة...
من عينييه:المقادير: ارز مصري, كسبرا خضرا, بقدونس , شبت, لحمه مفرومه معصجه (ناضجه), بهارات, ملح, فلفل اسمر, طماطم مقطعه صغير.
لعمل الصلصه:علبة صلصة طماطم كبيره , زيت, بصله كبيره مقطعه صغير, ملح.
الطريقه: قومي بتحمير البصل في الزيت, ثم ضعي الصلصه كلها والملح واتركيها حتي ينفصل الزيت عن ا لصلصة (كده تبقي اتسبكت) ثم قومي بغسل الارز وقطعي الكسبره والبقدونس والشبت قطع صغيره جدآ ,ثم ضعي البهارات, والتوابل واللحم المعصج والطماطم ثم قلبي ثم ضعي الصلصه و قلبي ثم جيبي ورق العنب بعد غسله و اغلي ماء ثم اسقطيه فيه (اذا كان اخضر سيبيه ياخد غلوه , و اذا كان معلب اتركيه يغلي 5 دقاءق ,) ثم قومي بحشوه الوجه الخشن لجواه والناعم لبره (ماما تقول كده) ثم العناقيد لا ترميها اغسليها كويس وضعيها في الوعاء الذي ستطبخي فيه وإذا مش عندك ضعي في الوعاء حلقات طماطم و بصل ثم بعد الإنتهاء من الحشو ضعي الشوربه علي المحشي ولا تصل الي اخر صف يعني لحد الصف اللي قبله ثم اعصري ليمونه فوق المحشي (و ده سر المزازه ) ثم ضعي الوعاء علي نار
عاليه حتي يغلي وينقص ماءه تمامآ ثم قومي بوضعه علي نار هادءه جدآ
حتي ينضج و با لهنا والشفا
...اخت فى الله...
العلندا افضل نوع استخدمته من بعد ما لفييييييييييييييت على انواع كتييييييييييييييييييييير جدا... هو ماركة معروفة بانه يبيعه محشى مخلل ... لكن المعلب منه ايضا روووووووووووووووووعه...جربيه وهاتدعيلى ...ممكن ما تجديه الا فى بنده الكبيرة نواحى الخبز...يعنى بعيد عن اماكن باقى المعلباات