*ياسمينة*

*ياسمينة* @yasmyn_7

عضوة شرف في عالم حواء

***زينت شنطة سادة بورود الكروشيه الملونة***

الكروشيه والتريكو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

حبيت أوريكو شنطة كانت عندي وكنت زهقت من شكلها وحبيت أجددها.. هيا كانت ساااادة خالص.. فيها شوية فصوص فضي صغيرة.. ومع الوقت وقعوا :23:

فاشتغلتلها كام وردة كروشيه ملونين وشبكتهم عليها.. لو حد عنده اقتراح تاني أو إضافات ممكن أضيفها .. أو طريقة تانية لترتيب الورود يا ريت يقولي ... :)

دي الشنطة

وهنا شكل الورد من قريب

بالنسبة لطريقة الوردة ..

أولا استعملي خيط رفيع أو متوسط الرفع بحيث تكون الإبرة المناسبة من 3 لـ 4 مم

باللون الأول:

6 سلسلة .. تغلق بمنزلقة .. لتكون حلقة

السطر الأول:

2 سلسلة، 11 حشو داخل الحلقة.. منزلقة داخل الفراغ المكون من 2 سلسلة..

السطر الثاني:

*4 (أو 5) سلسلة، منزلقة في نفس مكان المنزلقة، تخطي الحشو التالية، حشو في الحشو التالية، كرري من الـ * لنهاية السطر .. منزلقة لإنهاء السطر ، اقطعي الخيط

باللون الثاني :
السطر الثالث:

اشتغلي من ناحية ظهر العمل.. *ادخلي الإبرة في الحشو الموجودة تحت الـ 4 أو 5 سلسلة، منزلقة، ثم اشتغلي 5 سلسلة، 4 أعمدة ثلاثية بترك آخر لفة في كل عمود (5 لفات على الإبرة) لفي الخيط على الإبرة ثم اسحبيه من خلال كل اللفات الموجودة على الإبرة، 5 سلسلة، حشو في نفس المكان لتنهي البتلة الأولى.. ، كرري من الـ * حتى آخر ورقة (6 بتلات)، اقطعي الخيط..

وهنا صورة الوردة الأصلية

وطبعا في ورود كتييير مختلفة ممكن نستخدم للتزين

وهنا موضوع ملياااان ورود للطيور المهاجرة

وهنا موضوع تاني وروووود راجية

طبعا مثبتينها أحسن مني على القماش.. أنا لسه مشبكاهم بدبابيس لحد ما أستقر على رأي وأسمع آرائكم :)
23
3K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ميرة بنتي
ميرة بنتي
يابختي اول وحدة اترد

رهيبةةةةةةةةةةةةةةةة
فكرة اتجنننننننننننن

مش عايزة اي اضافات كده تمام التمام

بس انا رايي اشخي لو كل الورد لون واحد زي الفكرة الاصلية

بس حتى شغلك رهيييييييييييب وخاصة انها بيضا والالوان بتاع الورد ايخليها تطلع على كل الملابس

تسلم ايديكي ياشقية .. ده وعندك امتحانات .. امال لو فاضية كنتي عملتي اييييييييهههههههههه ؟؟؟
ميرة بنتي
ميرة بنتي
عفريت عندي فكرة تانية توا بس خطرتلي

زيدي اشتغلي من كل لون وردة قطعة تانية .. يعني من كل وردة قطعتين بنفس الالوان طبعا ..وضييفيها للشنطة بترتيب مناسب... اعقتد حتزيدها رووووعة

ايه رايك ..؟؟
سكارلت
سكارلت
فكرة حلوووة عفريتة

والورود طلعت ناااعمة

مشكووورة على الشرح الواضح
هجورة
هجورة
روعه لا تزيدي عليها شي كذيه مسكتتتتتتتتتة
*ياسمينة*
*ياسمينة*
مروة يا بختي أنااااا إنك أول واحدة تردي :27:

أنا فكرت فعلا أعمل كل الوردات لون واحد بس احترت .. وبعدين منديش اللون الأصفر المانجو الحلو إللي بيكون في نص الوردة..

وفكرت كمان أعمل ورد أكتر .. بس كسلت أشتغل كل الورد ده تاني :23: بس لو في وقت قبل ما أسافر حعملهم :)

سكارلت:
أهلا بيكي .. نورتيني.. :26:

هجوووورة .. حااااضر .. بس كده؟ :42: