miro
miro
شكرا يا don وتسلم الأيادى على سلطة الكرنب تعبتك معايا وعلى فكره انا عملت النهاردة المكرونة بالجبنة وصينية البطاطس بالبيض وطلعوا حلوين قوى تسمحوا لى اقول صنف حلو بعمله وبيطلع جميل قالب البسكويت بالشيكولاته كمية من البسكويت المربع الساده فى نوع اسمه لوكس لو تعرفوه حوالى كوب لبن بارد ولكن ليس مثلج مقادير كريمة الشيكولاته 1/4 كيلو زبده 2/3 كوب سكر بودره 1/3 كوب كاكاو خام من 3: 4 بيضات فانيليا 1/4 كيلو كريم شانتيه الطريقة يتم ضرب الكريم شانتيه بقليل من الماء المثلج حتى تتكون كريمة متماسكة ثم تترك ويتم ضرب الزبدة + السكر ثم يتم إضافة باقى المقادير والكريمة المضروبة ويضرب جيداً وممكن إضافة قليل من اللبن اذا كان متماسك جدا نحضر قالب بيركس ويتم وضع بسكوته بسكوته فى اللبن بعد تحليته بقليل من السكر ويرص فى القالب طبقتين من البسكويت ثم طبقة كريمه ثم طبقتين من البسكويت ثم طبقة كريمة وعلى الوجه ممكن نزوق بمبشور الشيكولاته ثم يتم وضعه فى الثلاجه أرجو ان تكون الطريقة عجبتكم والأولاد بيحبوها جدا جدا وبالهنا والشفا
شكرا يا don وتسلم الأيادى على سلطة الكرنب تعبتك معايا وعلى فكره انا عملت النهاردة المكرونة...
حلو اوي عمالين تصبحوا وتندهوا على بعض وناسين الغلبانة اللي بتيجي متاخر (عندي ساعة رضاعة مع اني فطمت شادن من سنه) :16:

ماشي ماشي انا هبلغ عنكو البوليس

:D قومي يا دينا افتحي البوليس على الباب :D
don
don
don don :
سلطة الجمبرى كيلو جمبرى صغير مسلوق 3 معالق مايونيز – ورقتين خس الطريقة بعد ما نسلق الجمبرى ويبرد نقشرة نشيل خط الرمل اللى بيكون فى الضهر نضع المايونيز على الجمبرى ونخلطهم بالمعلقة نفرش فى طبق ورق الخس ونضع علية سلطة الجمبرى ونضع على جانب الطبق واحدة جمبرى بقشرها لتزيين الطبق وبالهنا والشفا
سلطة الجمبرى كيلو جمبرى صغير مسلوق 3 معالق مايونيز – ورقتين خس الطريقة بعد ما نسلق الجمبرى...
يا صباح الفل يا ميرو ..تانى ؟ تانى ؟ البوليس على الباب ..طب دى زعيمة العصابة بتاعتنا لسة مظهرتش ( مووتى )ليكون خدها فى سكته .ماهو العيب ان احنا معندناش محامى عدل يدافع عنهم :icon28:
don
don
don don :
سلطة الجمبرى كيلو جمبرى صغير مسلوق 3 معالق مايونيز – ورقتين خس الطريقة بعد ما نسلق الجمبرى ويبرد نقشرة نشيل خط الرمل اللى بيكون فى الضهر نضع المايونيز على الجمبرى ونخلطهم بالمعلقة نفرش فى طبق ورق الخس ونضع علية سلطة الجمبرى ونضع على جانب الطبق واحدة جمبرى بقشرها لتزيين الطبق وبالهنا والشفا
سلطة الجمبرى كيلو جمبرى صغير مسلوق 3 معالق مايونيز – ورقتين خس الطريقة بعد ما نسلق الجمبرى...
مربى القرع العسلى

كيلو قرع عسلى
كيلو سكر
معلقتين عصير ليمون
بشر ليمونة
قطعة صغيرة من الزنجبيل
الطريقة
قشرى القرع و شيلى اللب بتاعه وقطعية مكعبات
ضعى القرع مع نص مقدار السكر يعنى نص كيلو على طبقات
يعنى طبقة قرع وعليها طبقة سكر وهكزا وتحطى معاهم بشر الليمونة والجنزبيل
فى قطعة شاشة و تعقديها وتسبيهم من بليل للصبح او على الاقل 12 ساعة
تحطيه على النار بس تكون هادية لحد ما السكر يدوب خالص وتلاقى القرع بقى طرى
ضعى باقى السكر (النص كيلو التانى )وتسبية لحد ما يدوب و ضعى عصير الليمون
تسبيهم يغلو و تشيلى الريم كل ما يظهر
وتشوفى لو استوت بنفس الطريقة اللى قلناها فى جميع انواع المربات
وتسبيها لما تبرد
وتعبيها فى البرطمانات النظيفة و بالهنا والشفا
هاتى الزنجبيل بس 20 جرام (الراجل حيوزنهالك)
egypt-jasica
egypt-jasica
don don :
ملف الآكلات المصرية الشامل (الجزء الثالث)للمبتدآت الحلوات
صباح الخير عليكى يا دون ممكن طلب صغير عايزه طريقة جديدة للفراخ فى الفرن وأزاى بيبقى لونه احمر قوى انا بدهنه ساعات بالصلصة أو صوص الصويا بس اللون برضه مش زى بشوفه ولو فيها غلاسة عايزة اعرف طريقة الأرز الصينى وشكرا ياقمر
ناني5
ناني5
don don :
صباح الخير علي الكل
أهلا أم حبيبه .. زيت الزيتون عدة درجات فيه درجه منه أساسا ماتقدريش تطبخي بيها أو تسخن معاكي لأتها ممكن تدي مراره في الأكل .. ودرجه منه لو حطيتيها علي النار تعمل دخان ما تقدريش تشميه .. وفيه نوع تقدري تحمري فيه البانيه يدي طعم أجمل من الزبده
المهم تقدري إزاي تميزي نوع عن نوع .. أنا دايما بأجيب الزيت في شهر 11 ومن معصره معروفه بالنسبه لنا ..