مدام وائل

مدام وائل @mdam_oayl

محررة برونزية

تجمع ستات البيوت الشاطربن جدااا/قديم

التنظيف والتنظيم

حبيتى Egypty اقترحت علينا فى موضوع التوفير
الدنيا ولعت والاسعار بقت نار.....هنعمل اية؟؟

اننا نعمل صحفة نتجمع فيها نقول هانعمل اية فى التنظيف فى ترتيب البيت و...............

يعنى اذاى ندير امور بيتنا ونتجمع كل يوم او على حسب ما تسمح ظروف كل عضوة نقول نظفت اية تربت اية وجدولها وكدا علشان نشجع بعض

يالا اية رأيكم تبقوا معانا ؟؟

انا هابدأ بنفسى

انا واحدة متدلعة كنت ومازلت عند مامتى من اسبوع علشان جوزى كان مسافر فطبعا راجعة بيتى بكرة ومحتاج اكيد تنظيف رهيب يتوافق مع انى مأجلة التنظيف الشهرى بتاعى اللى باعملة فى حدود 3 الى 4 اريام متصلة فى الشهر والباقى على خفيف يدوب يوم فى الاسبوع

باقسم البيت قسمين

المطبخ والحمام قسم

والانترية والسفرة وغرف النوم قسم تانى

نيجى للمطبخ والحمام
بالنسبة للمطبخ البوتجاز والشفاط والثلاجة والفودبروسيسور والميكروويف دول تنظيف شامل من الداخل والخارج

كمان بافرز الثلاجة فرز تام واشوف اية خرب واية محتاج ترتيب وهكذا وذيها الفريزر

باشيك على البهارات اللى عندى واشوف الناقص اكتبة علشان اشترية فى كشف الشهر الجديد طبعا

وكمان الفريزر بانضفة وانا عملت جرد لية من اسبوع تقريبا وكتبت جدول التجميد وعلقتة على الثلاجة بكدا باعرف كل شىء عندى

دواليب المطبخ بافضيها كلها وامسحها وارتبها من تانى وامسحها من برة بالفيرى والكلوركس كويس

واغلس الجدران السيراميك بالمساحة اللى اتكلمت عنها فى موضوع مساحتى السحرية

تجاربى مع ممساحتى السحرية

وباسكت الزبالة باغسلها كويس بالكلور وعملت فيها فكرة حلوة انى غطيتها بالفويل فبقت نظيفه طول الشهر وباغير الفويل بتاع الغطاء كل شهر

بعد كدا امسح المطبخ الفلاش ودا مرة فى الشهر بعد كدا

كدا المطبخ بقا تمام يفضل علية تنظيف على السريع كل اسبوع مرة

الحمام باغسل الجدران السيراميك وكمان الحوض والتواليت والبانيو بالكلور والفيرى والديتول كويس جداا

وباشيك على الشامبوهات والشور الجل والبورنس لو حاجة محتاجة تتغسل

واغسل فرش الشعر والاسنان
وتنظيف المرايات

وفى الاخر بامسح الارضية مرة بفلاش وخلاص

وبحط قبل ما انام فى نوع اليوم فى التواليت فلاش علشان يفضل لونة حلو والصبح بس السيفون ويبقى ذى الفل طول الشهر مع التنظيف اليومى كل يوم الصبح اغسل الحوض والتواليت بالفيرى والكلور

اه صحيح انا عاملة بخاخ للفيرى والكلور والديتول طبعا بيسهل الوضع وموفر جدااااااااااااااا

هاكملكم باقى التنظيف المرة الجاية
على فكرة انا هابدأ باذن الله فى التنظيف دا من يوم الخميس

يالا بقى ورونا الهمة
كدا الم
425
53K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

قُـــرَشـــيــه
ست بيت بصحيح وشغل على ميه بيضه الله ينوررررررررررررررر
تحياتى اختى
ولى عودة ان شاء الله
اروى 2008
اروى 2008
مشاء الله عليك الله الله ورينا الهمه
ربنا يوفقك ***** **** وانا بعد وراااااااية شغل جامد في البيت
omelkatkot
omelkatkot
انا بقى عشان الاطفال الرضع بشد فى شعرى عشان كدة من اول ما ابنى الكبير بدا يحبى و البيت متهنتش على نظافته ابدا اغسل نصف المواعين و الاقى ابنى ضرب اخته الاصغر منه (غيرة بقى )اجرى و اقعد جنبهم
اروح اطبخ و اخده معايا فى المطبخ و اخته تكون نايمة يطلب منى طلبات مرة يشرب مرة ياكل مرة عايز يشوف الى فى الحلة تكون اخته صحيت من النوم طبعا اجرى عليها و اكمل الطبخ لما ييجى بباهم
لو رتبت كل البيت و فرحت بيه الظاهر بحسد نفسى الاقى يفتح الادراج و يجيب ملابس او ينشر العابه بالمنزل كله
و لو قعدت مع نفسى شوية على الكمبيوتر يا يطلب منى طلبات يا اخته تعيط يا يخبط على الكى بورد بشكل عشوائى يهنج الجهاز او اكون بكتب يضغط على اسكيب يمسح كل حاجة
مش عايزة اطول عليكم اكتر من كدة لكن ربنا يخلى اولادنا و نفرح بيهم هى مرحلة و بيعقلوا بعد كدة
نسيت اقول ان بباهم بيجيله النوم لما يدخل البيت
لما ارجع الشغل بعد اجازة الحضانة ان شاء الله هيبقى فى نظام اكثر طبعا
كفاية كدة النهاردة
غديرشاهين
غديرشاهين
كلامك حلو مدام وائل ... بس انا مافهمت شو نحكي بالزبط في هالموضوع ؟ نحكي افكارنا ولا يومياتنا ؟
انا عندي افكار حلوة : بغطي ارفف التلاجة بالنايلون تاع تغليف الاكل الشفاف .. افضل من الفويل عشان الرفوف تبين لانها من زجاج
2- لما اقشر بطاطا او بصل او اي شي وانا واقفة في المطبخ بفرش جريدة على الغرانيت
3- عند القلي او حتى استخدام الغاز بفرش جريدة جنب الغاز مباشرة عشان الزيت المتطاير مايوسخ الغرانيت واقعد امسح
4- بفرش اعلى التلاجة بمفرش الاكل عشان الغبار
5 - بحط كيسين زبالة في السلة عشان الكيس التحتاني يحافظ على السلة اذا كان الكيس الفوقاني مخروم
وتحت الكيسين بحط جريدة مرتبة احتياط برضو
نانا 2000
نانا 2000
الحبيبه مدام وائل .. ربنا يرجعلك جوزك بالسلامه .. حقيقي مش عارفه اعمل ايه فى مواضيعك الحلوة دي .. مش قادرة اسيب النت .. شجعتينى قبل كده عالتوفير ودلوقت بتحمسينا نكتب يومياتنا مع شغل البيت ربنا يجزاكى عننا كل خير .. الحقيقه انا مجربه فكرة بخاخ الكلور والديتول والفيري رووووووووووعه بتوفرلى جامد جدا ربنا يكرمها اللى اقترحتها علينا وبتخلى الحمام فل الفل وتحسي بالتعقيم ولا بقيت اقدر استغنى عنها ابدا بس انا دايما اضيف شويه فنيك فى ميه مسح المطبخ عشان النمل خصوصا فى الصيف .. وبصراحه مساحتك السحرية طلعت اختراع طابتها من جوزي اول ما قريت موضوعك ولما جت هاتك يا مسح وكان السيراميك فى الحيطان عندي مشكله لانى مش باطوله ولازم اجيب سلم وشغلانه بس امبارح دعيتلك دعا ربنا يجعله من حظك ومن نصيبك على راي ماما .. ملياااااااااااااار شكر يا قمرررررررر .