don
don
don مقولتليش احد قد ايه لبن فى البشاميل ام الحص ياريت الاسئلة دى بعد اذنك انت و don تبقى فى ركن ساعدونى مش عايزين المشرفة تلغى اى مشاركات
don مقولتليش احد قد ايه لبن فى البشاميل ام الحص ياريت الاسئلة دى بعد اذنك انت و don تبقى فى...
ام باسل*
ام باسل*
على فكره يا دوون ان عملت البسبوسه بتاعتك
وبصراحه زوجى بيقولى ايوه كده بعد عشر سنين بتجربى فينا اخيرا اتعلمتى
مقلتش بقى انها من عند ابله دون
انا فاشله فى الكيكه العيال بيتجننوا عليها وانا بصراحه موش بعرف اعملها
دى تانى حاجه عايزه اتعلمها
اوكى يا جميل
وكمان لو سمحتى البطاطس المحشيه لحمه مفرومه
حاجه انتى بتعمليه ومجرباها يعنى اخد منك واطبق على طول وادعيلى يا جميل
موضوعك حلو
وجزاك الله كل الخير
don
don
على فكره يا دوون ان عملت البسبوسه بتاعتك وبصراحه زوجى بيقولى ايوه كده بعد عشر سنين بتجربى فينا اخيرا اتعلمتى مقلتش بقى انها من عند ابله دون انا فاشله فى الكيكه العيال بيتجننوا عليها وانا بصراحه موش بعرف اعملها دى تانى حاجه عايزه اتعلمها اوكى يا جميل وكمان لو سمحتى البطاطس المحشيه لحمه مفرومه حاجه انتى بتعمليه ومجرباها يعنى اخد منك واطبق على طول وادعيلى يا جميل موضوعك حلو وجزاك الله كل الخير
على فكره يا دوون ان عملت البسبوسه بتاعتك وبصراحه زوجى بيقولى ايوه كده بعد عشر سنين بتجربى فينا...
حبيبتى ام باسل انا مبسوطة انك وافقتى ولعلمك بقى انا حخليكى تعملى للولاد احلى كيكة والله انتى لو كنتى جانبى كنت عملتها و حبتهالهم لحد عندك و البطاطس دى حخليكى تعمليها فى ثوانى انا زوجى بيحبها برضة على فكرة انا نازلة اجيب بنتى من الامتحان و حرجع على طول اكتبهم لك
Enna
Enna
donتسلم ايدك على البسبوسه بس انا بعملها مثلا 3 كبايات سميد +1 كبايه سمن + 1 كبايه سكر + 1كبايه زبادي +معلقه صغيرة بيكنج بودروشويه لبن يعني ربع كبايه
وبعدين بتكون سيله شويه وبعمل الشربات 2 سكر +1 مايه بدون لمون وبحطه سخن وهيه سخنه واخطيها وبرضه بتطلع ناشف وبعدين السكر يسكر فوقيها وتبقع عسليه مش بسبوسه
انا زجانه بتنشف ليه
وميرسي قوي قوي قوي وسلامي لروح فلبي تمتيا وحشتيني يا عمري والله وميرسي تاني يا دون وانا بقه استاذه في الكوسه باشمل الي عاوز يقولي والفخده في الفرن تحتامركم
اينا
هبهوبة
هبهوبة
على فكره يا دوون ان عملت البسبوسه بتاعتك وبصراحه زوجى بيقولى ايوه كده بعد عشر سنين بتجربى فينا اخيرا اتعلمتى مقلتش بقى انها من عند ابله دون انا فاشله فى الكيكه العيال بيتجننوا عليها وانا بصراحه موش بعرف اعملها دى تانى حاجه عايزه اتعلمها اوكى يا جميل وكمان لو سمحتى البطاطس المحشيه لحمه مفرومه حاجه انتى بتعمليه ومجرباها يعنى اخد منك واطبق على طول وادعيلى يا جميل موضوعك حلو وجزاك الله كل الخير
على فكره يا دوون ان عملت البسبوسه بتاعتك وبصراحه زوجى بيقولى ايوه كده بعد عشر سنين بتجربى فينا...
أتمنى أنى مكنش مغلسة عليكم وأتفاعل معاكو
بالنسبة للبطاطس
ملف بطاطس لو فوتيه راح يفوتك نصف عمرك

أما الكيكة تبغيها أسفنجية ولا دسمة
الدسمة

5 بيضات مزارع
3 كوب دقيق
ذرة ملح
2 باكو فانيليا تاج الملوك
2 ملعقة صغيرة بيكنج باودر
واحد ونصف أو 2 كوب سكر (حسب ما بتحبوا السكر قليل ولاكثير)
كوب لبن
كوب سمن
الطريقة
1_ تضربى فى الخلاط أو بالمضرب البيض جيدا جدا جدا جدا لأنه العامل الأهم فى نجاح الكيك ثم تضيفى السكر وتضربى جيدا جدا ثم تضيفى السمن وتضربى جيدا ثم اللبن والفانيليا ثم نفصل الخلاط

2_نأتى فى وعاء أخر
ننخل الدقيق ثلاث مرات ثم نضيف له ذرة الملح والبيكنج ونأخذ منه القليل ونضيفه على(1_) ثم نقلب بالمضرب السلك حتى تختفى كمية الدقيق وهكذا حتى تنتهى كل كمية الدقيق(,ممكن بدل من المضرب السلك نقلب بالشوكة الكبيرة بتاعت طقم التوزيع)
3_ نأتى بالصينية ندهنها سمنة ورشة دقيق ثم نضع فيها الكيك ونهزها كأننا بننخل الدقيق بالمنخل (يمينا ويسارا)والفرن يكون ساخن مسبقا ونغلق الباب بشويش ولا نفتح عليها حتى يمر من نصف ساعة إلى ساعة إلا ربع وطبعا النار وسط ونفتح بشويش ويكون ساعتها الشفاط والشباك وكل مصادر الهواء مغلقة وبعدما تستوى نغطيها برفق بفوطة قطنية ( اللى بنشفوا بيها المواعين بس تكون لسه طالعة من الدولاب عشان لو أتبلت الماء اللى منديها حيهبط الكيك ) لمدة عشر دقائق ثم تقلب رأسا على عقب ودى نقطة مهمة من خبرتى لأن درجة حرارة الغرفة لازم حتكون أبرد من الفرن فلو طلعتى الكيك بدون هذا الغطاء هواء الغرفة راح يفطسها ولو غطتيها بأى حاجة تانية ممكن تخلى الكيكة تعرق وتعجن .....

ملاحيظ هااااااااااااااااااااااااامة
1_ يجب أختبار البيكنج بادور فى قليل من الماء الدافىء فإن فار مثل الفوار يكون صالح للإستعمال وإن لم يفور أو فار فوران ضعيف لا تستعمليه راح يخلى الكيكة مثل الصابونة (عمل فيه كده 3 مرات حتى أطلعت على هذة الملحوظة الهامة ).
2_ ممكن أستعمال نصف كوب سمن ونصف زيت ذرة وستكون النتائج جيدة بدلا من كوب سمن كامل (مجرب)
3_ لطعم راااااااااااااااائع للكيك أستعملى كوب لبن رايب(جهينة) بدل من اللبن الحليب.
4_لكيكة ذات قوام هش أيضا ممكن أستبدال كوب اللبن بكوب مملؤ زبادى (يعنى حوالى علبتين ).
5_ ممكن بعد أن تضعى ثلاث أربع العجين فى الصينية الربع الباقى تقلبى معاه شوية كاكاو بودرة وتضيفيه على الجزء الأبيض لأعطائك شكل شيك للكيك .......

والكيكة الأسفنجية لم أجد أجمل ولا أروع من بتاعت أسامة السيد( كوب ونصف دقيق وذرة ملح و 8 بيض مزارع وثلاث أربع كوب سكر والبيكنج والفانيليا ودمتم )

هذا خلاصة سبع سنوات فى عمل الكيك بداية من الهروب من المذاكرة :angry: فى الثانوية العامة حتى الأن.. :icon28: .. وبالهنا والشفا
أختكم هبهوبة :27: