رواء الاسلام
رواء الاسلام
don don :
اولا تسلم ايدكى يا ايرا ويرضة نفس الطريقة دى مجربة مع شرائح الموز وطعمها جميل جداالمهم كويس انك افتكرتى ونزلتيها تسلم ايديكى يا ايرا احنا بقى حنخليكى تطلعى من غرفتك ميرو ...طبعا انا عارفة ان بيبقى مجهود على السيدة العاملة وخصوصا لما بترجع من الشغل جرى على المطبخ ...بصى يا ميرو بالنسبة ليكى لية ما بتعمليش لنفسك يوم فى الاسبوع تعملى فية كل حاجتك مرة واحدة وتحطيها فى الفريزر وبتبقى على التسوية بس ؟؟ ولعلمك انا مابشتغلش بس قبل رمضان بجند عندى المطبخ لعمل اكل واضعة فى الفريزر علشان الصلاة و قراءة المصحف ..الخ وكل جاراتى فى العمارة بيقوموا بالمهمة دى دايما يوم الجمعة لكل اكل الاسبوع ... ولعلمك الاكل مابيبقاش بايت لانهم مش بيسووا دة بيطلعوا ويسووا وبيبقى زى الطازة بالظبط ..اية رايك يا ميرو انا حقف معاكى فى الموضوع دة واحدة واحدة وانتى توعدينى وتبتدى تعملى واحدة واحدة وحتلاقى نفسك ارتحتى و جوزك حيتبسط ويحس انك بتعملى اكل طازة كل يوم
اولا تسلم ايدكى يا ايرا ويرضة نفس الطريقة دى مجربة مع شرائح الموز وطعمها جميل جداالمهم كويس انك...
ايوة كملي يا دون الله يخليكي لحسن محتاجة الموضوع ده قوي قبل الولادة
نورنور
نورنور
don don :
بسم الله الرحمن الرحيم :) الجزء الثانى :)
ممكن يا احلى شيف تقولى ازاى اعمل الهريسه اللى هى بتبقى ماسكه نفسها
يعنى مش بتفك من بعضها
انا عاوزاها ضرورى خالص
وشكرا مقدما يا جميل
spanishflower
spanishflower
don don :
اولا تسلم ايدكى يا ايرا ويرضة نفس الطريقة دى مجربة مع شرائح الموز وطعمها جميل جداالمهم كويس انك افتكرتى ونزلتيها تسلم ايديكى يا ايرا احنا بقى حنخليكى تطلعى من غرفتك ميرو ...طبعا انا عارفة ان بيبقى مجهود على السيدة العاملة وخصوصا لما بترجع من الشغل جرى على المطبخ ...بصى يا ميرو بالنسبة ليكى لية ما بتعمليش لنفسك يوم فى الاسبوع تعملى فية كل حاجتك مرة واحدة وتحطيها فى الفريزر وبتبقى على التسوية بس ؟؟ ولعلمك انا مابشتغلش بس قبل رمضان بجند عندى المطبخ لعمل اكل واضعة فى الفريزر علشان الصلاة و قراءة المصحف ..الخ وكل جاراتى فى العمارة بيقوموا بالمهمة دى دايما يوم الجمعة لكل اكل الاسبوع ... ولعلمك الاكل مابيبقاش بايت لانهم مش بيسووا دة بيطلعوا ويسووا وبيبقى زى الطازة بالظبط ..اية رايك يا ميرو انا حقف معاكى فى الموضوع دة واحدة واحدة وانتى توعدينى وتبتدى تعملى واحدة واحدة وحتلاقى نفسك ارتحتى و جوزك حيتبسط ويحس انك بتعملى اكل طازة كل يوم
اولا تسلم ايدكى يا ايرا ويرضة نفس الطريقة دى مجربة مع شرائح الموز وطعمها جميل جداالمهم كويس انك...
صباح الخير يا احلي دندون
طبعا كملي انا كنت باعمل زيك كده قبل ما اخد الاجازه بس كنت باسوي 3 اكلات و احطهم في علب التلاجه علشان مايخدوش اي روائح من التلاجه بس اعتقد طريقتك احسن
انا برضه باعمل كفته الفراخ بس باسويها و احطها جاهزه علي التحمير
المهم انا هاكتب النهارده علي التارت و اللي عايز يعرف معلومات اكتر اللينك اهوه
http://www.hormel.com/templates/knowledge/knowledge.asp?catitem=112&id=808#beginrolling

التارت
كوب و نصف دقيق
100 جم زبده جامده جدااا
4 معالق كبيره ماء ساقع من التلاجه
نحط الدقيق في الطبه و نقطع الزبده الجامده قطع صغيره و بعدين لو عندك سكينه الحلويات او سكينه تقطيع العجين استخدميها او ممكن تسنخدمي ايديكي بس بالصوابع تفركي الزبده مع الدقيق لحد ما تبقي زي العيش المفرفت
ضيفي الماء معلقه معلقه و ممكن تستخدمي اقل ماء كمان المهم انها تمسك معاكي العجينه
حطيها في التلاجه في كيس بلاستيك ساعه
ادهني القالب بتاع التارت بالزبده و الدقيق زي قالب الكيك
بعد كده افردي العجينه بالنشابه اكبر شويه من مقاس القالب و حطيها فيه
اعملي خروم بالشوكه في العجينه و حطي عليها فول (محطوط في ورق فويل)علشان هيا بتطلع لفوق في الفرن
الفرن علي 180م لمده 20 دقيقه
انا باعمل معاها كريم باتسير و احطه عليها و ازين بالفاكهه
الصوره اهه
فهمتو حاجه :39:
don
don
don don :
صباح الفل يا بنات معلش انا نازلة حالا رايحة مشوار سريع فى بورسعيد (تخليص اوراق وان شاءالله راجعة على اخر النهار وبأزن الله حكملكم الموضوع على طول واى اسئلة او استفسارات اكتبوها وانا حكتبلكم الرد بوسة كبيرة لاحلى شيفات (شيفات المستقبل )
ام دندونه
ام دندونه
don don :
ميرسى على ردك الجميل يا دون و فى انتظار تلخيص الملف الاول بفارغ الصبر لانى فعلا فتحته و لقيته كبير جدا مش ممكن حاقدر الم بيه كله شكرا ليكى مره تانيه و يا رب تكون بورسعيد عجبتك لان انا من بورسعيد و اى خدمه