روباز
روباز
يا اخواتى الأعزاء متشكره ليكو كلكو..والله انا كنت حاكتب كده كده الطريقه بس النت فصلت امبارح لغاية الساعه 2 بالليل..انا كنت حاصله على لقب اسوأ وجه فى عيلتى دلوقت ماشاء الله انا اصفى وجه لأ و كمان بديهم نصائح..والله كل ما أشوف وجهى أقول ماشاء الله لحسن احسد نفسى..أنا كنت أضطر أعمل تنظيف عميق كل فتره عشان وجهى و لظروف لم اتمكن من عمله لمدة 5 شهور!!!!متخيلين شكلى كان عامل ازاى؟ دلوقت مش محتاجه التنظيف العميق ده الأ مره مثلا كل 6-7 شهورو كأمر روتينى مش للعلاج السبب يا أصخابى ان كتير مننا مش بيلقى نتيجه ترضيه ان احنامهما عملنا فاحنا بنشتغل هلى الطبقه الخارجيه بينما معظم المشاكل فيها بتكون نتيجه لعيوب داخليه و الطبقه الداخليه مستحيل نوصلها الا من خلال مجرى الدم مثلا الخطوط الدقيقه و الحبوب والبهتان ممكن علاجه من خلال مجرى الدم و مش باقول ان الكريمات وحشه,لكنها كده بتعطى مفعول مكمل و مرضى جدا بدأت أستعمل أقراص فيتامين أ 30000وحده و فيتامين هه100وحده بمعدل قرص يوميا لكل منهما..الأول معروف انه للأنسجه و مضاد للحبوب و لكنه سريع التأكسد و عشان كده بناخد معاه التانى لنه ضد الكسده فيعمل على عدم تأكسد أ و طبعا دول ماهمش أى مشاكل و نتائج سيئه ختى الخامل ممكن تأخذهم و ممكن تستشير الطبيب علما بأن ظهور الحبوب قد يكون نتيجه لنقص فيتامين أ و طبعا لازم أعمل حاجات تانيه عشان وجهى يكون جاهز لأستقبال النتائج بشكل واضح بصو انا لازم أقوم أساعد ماما فى حاجه و ان شاء الله ارجع بسرعه خلينا نتفاعل لغاية مارجع كل واحده تقول رايها و تجربتها Robaz :27:
يا اخواتى الأعزاء متشكره ليكو كلكو..والله انا كنت حاكتب كده كده الطريقه بس النت فصلت امبارح لغاية...
انا رجعت بس بينى و بينكم انا زعلانه اوى حاسه ان مافيش اى تعاون
المهم باقى كلامى هو ان عشان البشره الدهنيه تستعد لاستقبال النتائج لابد و أن تنظف كيف؟بالبخار و لأن بشرتى كانت شديده الدهنيه كنت أعمل لها حمام بخار يوميا لمدة اسبوع و لا تصدقوا أنه يوسع المسام مادام أنجز بشكل صحيح ازاى؟
ننظف البشره بس انا ضد اشتعمال اى نوع من الصابون بتاتا..ممكن كل وحده تستعمل رغوه خاليه من الصابون
و نعمل حمام البخار لمده 3 دقائق مش اكتر و اول ما نرفع وجهنا نمسحه بقطنه نظيفه مع ضغط خفيف على البشره و كتير مننا حيلاحظ اللى بيطلع فى القطنه(مع اننا غسلنا وجهنا قبل البخار..)نكون محضرين ماسك ملعقة عسل نحل و عليه قرفه مطحونه و نضع عليه مختويات كبسوله واحده من فيتامين هه و على فكره فكرة العسل و القرفه دى موجوده هنا فى المنتدى و هى تجنن اما الفيتامين فبنحطه عشان الترطيب و عشان التجاعيد و اقولوكو على معلومه ان فى دراسه أجرتها مؤسسه علميه لا تهدف للربح لمده 18 شهراكدت أن وضع الفيتامينات على البشره موضعيا يساهم فى التقليل من الخطوط الدقبقه الجديده بنسبه 23%و القديمه بنسبة 8% و طبعا احنا فى عرض:D 1 % العسل و القرفه يساعدون على التخلص من الميكروبات التى لا تستطيع التواجد فى مثل هذه البيئه شديده السكريه و أثر الماسك يظهر تانى يوم الصبح على هيئة وجه هادى
أكمل كمان شويه عشان تعبت
اللى جاى احلى كتير
*JLO*
*JLO*
مشكوره إختي على موضوعج
ممكن تكتبين لي أنواع الفيتامينات اللي إشتريتيهم بالإنجليزي...
*الهنديه*
*الهنديه*
الف شكر عالموضوع
روباز
روباز
يا اخواتى الأعزاء متشكره ليكو كلكو..والله انا كنت حاكتب كده كده الطريقه بس النت فصلت امبارح لغاية الساعه 2 بالليل..انا كنت حاصله على لقب اسوأ وجه فى عيلتى دلوقت ماشاء الله انا اصفى وجه لأ و كمان بديهم نصائح..والله كل ما أشوف وجهى أقول ماشاء الله لحسن احسد نفسى..أنا كنت أضطر أعمل تنظيف عميق كل فتره عشان وجهى و لظروف لم اتمكن من عمله لمدة 5 شهور!!!!متخيلين شكلى كان عامل ازاى؟ دلوقت مش محتاجه التنظيف العميق ده الأ مره مثلا كل 6-7 شهورو كأمر روتينى مش للعلاج السبب يا أصخابى ان كتير مننا مش بيلقى نتيجه ترضيه ان احنامهما عملنا فاحنا بنشتغل هلى الطبقه الخارجيه بينما معظم المشاكل فيها بتكون نتيجه لعيوب داخليه و الطبقه الداخليه مستحيل نوصلها الا من خلال مجرى الدم مثلا الخطوط الدقيقه و الحبوب والبهتان ممكن علاجه من خلال مجرى الدم و مش باقول ان الكريمات وحشه,لكنها كده بتعطى مفعول مكمل و مرضى جدا بدأت أستعمل أقراص فيتامين أ 30000وحده و فيتامين هه100وحده بمعدل قرص يوميا لكل منهما..الأول معروف انه للأنسجه و مضاد للحبوب و لكنه سريع التأكسد و عشان كده بناخد معاه التانى لنه ضد الكسده فيعمل على عدم تأكسد أ و طبعا دول ماهمش أى مشاكل و نتائج سيئه ختى الخامل ممكن تأخذهم و ممكن تستشير الطبيب علما بأن ظهور الحبوب قد يكون نتيجه لنقص فيتامين أ و طبعا لازم أعمل حاجات تانيه عشان وجهى يكون جاهز لأستقبال النتائج بشكل واضح بصو انا لازم أقوم أساعد ماما فى حاجه و ان شاء الله ارجع بسرعه خلينا نتفاعل لغاية مارجع كل واحده تقول رايها و تجربتها Robaz :27:
يا اخواتى الأعزاء متشكره ليكو كلكو..والله انا كنت حاكتب كده كده الطريقه بس النت فصلت امبارح لغاية...
يا القيتامينات اللى استخدمها اسمها JLO
Vitamin A&E
و ده فيتامين أ و هه30000 وحده مع بعض علشان يضمنوا انه ميتأكسدش

100mg vitamin E
استخدمه مع الأول يوميا حيث ترى بعض الأبخاث ان النسبه المثاليه اليوميه من فيتامين هه هى 100 وحده و ترى اخرى انها 400 وحده لذا انا فى الوسط بس ماشيه ما شاء الله حلاوه :D :D :D
نكمل بقى:
اضع الماسك حوالى 20 دقيقه و لا تصدقوا ان العسل وحش للبشره الخساسه سبحان الله اللى تعرف خواص العسل ختنام و هيا حضناه بالليل :D
و بعدين نغسل الوجه جيدا بماء مثلج عشان نقفل المسام ثم التونر لأزاله اى بقايا
هنا يأتى مفعول الريتن ايه واللى تخاف منه تستعمل التركيز الأقل
ريتن أيه يقضى على الخبوب و يخفف البقع تدريجيا و تذكروا النتيجه نتظهر أسرع لأننا نعالج من بره و من جوه واللى عايزه تعرف اراء المستخدمين فى ماركات التجميل و العلاجات و الكريمات المختلفه تراسلنى على الخاص و انا اديها الموقع
اما اللى مش عايزه تستعمل تونر تجرب ماء الورد بدلا منه
و ممكن بعد الريتن ايه بفتره مثلا ساعه نحط كريم الليل
صباحا بقى اذا عانينا من قشور نتيجه الريتن ايه(فتره مؤقته ختى يعتاد الوجه عليه(
و على فكره هو يساهم فى تأخير الخطوط الدقيقه لأختواءه على أحد مشتقات فيتامين أ وهى الترتينوين أقرأوا الأراء في ريتن ايه على الموقع
نرجع للقشور الكريم اللى فعلا عن تجربه ممكن يخفيها و يرطب الوجه من غير دهننه هوoilatum cream
و ممكن ادلكو برضه على اراء المستخدمين و كل الآراء دى بتبقى فى مواقع غير مواقع الشركه المنتجه يعنى مش دعايه
و انا من النوع اللى مابيشتريش حاجه الا لما يتطقس على كل كبيره و صغيره
ان شاء الله اضمن لكو بالطريقه دى ان وجهكو يتغير 95% فى شهر و كملوا لغاية 100%
نيجى بقى للى عاوزه اهتمام شامل انصحها بأقراص برفيكتيل
perfectil
و دى شامله لكل الفيتامينات اللى بيختاجها الجلد و الشعر و الأظافر و هى خططططططططيره و ممكن أديكو برضه موقعها على الخاص انا عرفتها بعد ما بدأت بفتره ملهاش أى مضارو لكن الخامل برضه تستشير
بس أهم حاجه نبهوا عليها انها تؤخذ بعد الوجبه الرئيسيه مباشرة
و في الموقع حاطين مقارنه بينها و بين اقراص اميدين و اقراص سيفين سيز و على فكره موش بتتخن و سعرها فى مصر 120 جنيه لل30 قرص
اول م تبين يكون للأظافر فظيعه
صحيح اذا ظهر حبوب فى اول استخدام ريتن ايه لا تقلقوا فهو يظهر الخبوب اللى تحت الجلد تمهيدا للقضاء عليها
انا كده تقريبا خلصت امانه اللى بعجبها موضوعى تدعيلى بجد
و منتظره ردودكو
ٌROBAZ :26: :26: :26: ٌٌ
وردة اللوتس
وردة اللوتس
يعطيك العافية

على المجهود الطيب

ويا ترى متى بانت معاك النتيجة