عاشقة الأخلاص
انا عرفاكي انت يارا صح كل سنة و انت طيبة يلا تعالي فيدي معانا و استفيدي
انا عرفاكي انت يارا صح كل سنة و انت طيبة يلا تعالي فيدي معانا و استفيدي
بسم الله ما شاء الله الملف رائع دة عايز دراسة مينقعش يتقرى على الماشى

منى
حلو ة اوى فكرة افضل حاجة اول ما اكون متمكنة كدة هشارك معاكم بس انا لسة بجرب

كل البنات بجد مجهودكم رائع
جزاكم الله خيرا
miro
miro
على فكرة يا بنات اكيا س الطهي في الفرن دي رائعة ومش بتاخد وقت خالص يعني انا امبارح كنت متبلة فراخ وناقعة الرز من الصبح

روحت حطيت الفراخ والخضار المجمد في الكيس و كباية ملية وعلى الفرن وحطيت الرز على النار وبعدين وطيت عليه وكده الاكل خلاص نص ساعة وطفيت وكلنا

اسمها روستينج باج

كمان عندي فكرة حلوة انا لما بجيب الشعرية واللسان عصفور من السوبر ماركت

بحمرهم على النار وفي علب التبر وير وعلى الثلاجة

منغير حلفان بتقعد بالشهور

ونفعاني مع الرز والشوربة

طريقتي بقى في الشوربة اني لما بسلق الفراخ وبعد ما اهدي عليها بحط عليها اللسان عصفور واسيبهم بيستوو مع بعض ولما تستوي اطلع الفراخ واحمرها او اسيبها مسلوقة بنحبها كده

توفير رهيب في الوقت

انا بتاعة السريع انتوا نسيتوا ولا ايه

كمان الشوربة بضيفلها جنزبيل بودر وقرفة بتطلع يم يم يم وريحة وطعم مفيش احسن من كده طبعا غير الحبهان واللورا انا طحناهم مع بعض
الملكة الرومانسية
miro miro :
على فكرة يا بنات اكيا س الطهي في الفرن دي رائعة ومش بتاخد وقت خالص يعني انا امبارح كنت متبلة فراخ وناقعة الرز من الصبح روحت حطيت الفراخ والخضار المجمد في الكيس و كباية ملية وعلى الفرن وحطيت الرز على النار وبعدين وطيت عليه وكده الاكل خلاص نص ساعة وطفيت وكلنا اسمها روستينج باج كمان عندي فكرة حلوة انا لما بجيب الشعرية واللسان عصفور من السوبر ماركت بحمرهم على النار وفي علب التبر وير وعلى الثلاجة منغير حلفان بتقعد بالشهور ونفعاني مع الرز والشوربة طريقتي بقى في الشوربة اني لما بسلق الفراخ وبعد ما اهدي عليها بحط عليها اللسان عصفور واسيبهم بيستوو مع بعض ولما تستوي اطلع الفراخ واحمرها او اسيبها مسلوقة بنحبها كده توفير رهيب في الوقت انا بتاعة السريع انتوا نسيتوا ولا ايه كمان الشوربة بضيفلها جنزبيل بودر وقرفة بتطلع يم يم يم وريحة وطعم مفيش احسن من كده طبعا غير الحبهان واللورا انا طحناهم مع بعض
على فكرة يا بنات اكيا س الطهي في الفرن دي رائعة ومش بتاخد وقت خالص يعني انا امبارح كنت متبلة فراخ...
تسلم إيدك يا ميرو
الروستنج باج دي بتتباع في أي سوبرماركت عادي؟
ولا ألاقيها فين؟
وفكرة الجنزبيل والقرفة على الشوربة دي هايلة لكن انا مفهمتش انتي بتحطيهم مع الحبهان واللورا ولا بدالهم؟
والشعرية برضه فكرة تحفففة
سواء تحمير الشعرية أو انك تحطيها مع الفراخ
تستاهلي عليها براءة اختراع
ايوه كده قولولنا شوية افكار رهيبة
الملكة الرومانسية
تسلم إيدك يا ميرو الروستنج باج دي بتتباع في أي سوبرماركت عادي؟ ولا ألاقيها فين؟ وفكرة الجنزبيل والقرفة على الشوربة دي هايلة لكن انا مفهمتش انتي بتحطيهم مع الحبهان واللورا ولا بدالهم؟ والشعرية برضه فكرة تحفففة سواء تحمير الشعرية أو انك تحطيها مع الفراخ تستاهلي عليها براءة اختراع ايوه كده قولولنا شوية افكار رهيبة
تسلم إيدك يا ميرو الروستنج باج دي بتتباع في أي سوبرماركت عادي؟ ولا ألاقيها فين؟ وفكرة الجنزبيل...
اسمحولي كمان اشارك بإضافة من عندي لهواة الطبخ السريع
شوربة البطاطس
المقادير:
بصلة متوسطة مبشورة
فص ثوم مفروم
قليل من الجنزبيل المطحون أو الطازج المبشور
2-3 بطاطس كبيرة مقشرة ومقطعة مكعبات
كريمة لباني أو لبن
مكعب ماجي
الطريقة:
تحمر البطاطس في الزيت حتى يبدأ لونها في الاحمرار ثم تنشل من الزيت وتوضع في طبق
في نفس الحلة التي تم تحمير البطاطس فيها يوضع البصل والثوم والجنزبيل ويقلب حتى الاصفرار ثم تضاف البطاطس مرة أخرى
يضاف الماء حسب الرغبة + مكعب الماجي
تترك لتغلي فترة
توضع جميع مكونات الحلة في الخلاط وتضرب جيدا
تعاد المكونات مرة أخرى على النار ويضاف لها القليل من الكريمة اللباني أو اللبن وتقلب حتى تصل إلى السمك المطلوب
أسرع شوربة ممكن تتعمل ولذيذة جدا
فيه ناس بتحب تصفي الشوربة اللي بتتضرب في الخلاط لكن انا مش باحب أصفيها
الملكة الرومانسية
اسمحولي كمان اشارك بإضافة من عندي لهواة الطبخ السريع شوربة البطاطس المقادير: بصلة متوسطة مبشورة فص ثوم مفروم قليل من الجنزبيل المطحون أو الطازج المبشور 2-3 بطاطس كبيرة مقشرة ومقطعة مكعبات كريمة لباني أو لبن مكعب ماجي الطريقة: تحمر البطاطس في الزيت حتى يبدأ لونها في الاحمرار ثم تنشل من الزيت وتوضع في طبق في نفس الحلة التي تم تحمير البطاطس فيها يوضع البصل والثوم والجنزبيل ويقلب حتى الاصفرار ثم تضاف البطاطس مرة أخرى يضاف الماء حسب الرغبة + مكعب الماجي تترك لتغلي فترة توضع جميع مكونات الحلة في الخلاط وتضرب جيدا تعاد المكونات مرة أخرى على النار ويضاف لها القليل من الكريمة اللباني أو اللبن وتقلب حتى تصل إلى السمك المطلوب أسرع شوربة ممكن تتعمل ولذيذة جدا فيه ناس بتحب تصفي الشوربة اللي بتتضرب في الخلاط لكن انا مش باحب أصفيها
اسمحولي كمان اشارك بإضافة من عندي لهواة الطبخ السريع شوربة البطاطس المقادير: بصلة متوسطة...
أتمنى حد يفيدني بطريقة تنضيف البلاك أوت
لأنه مش راضي ينضف أبدا
انا مسحته قبل كده باسفنجة مبلولة مية دافية وصابون لكن مجابتش نتيجة