um hissa
um hissa
up
سمر الحسينى
سمر الحسينى
ام حصة لو تحبى الكبدة الاسكندرانى فهى

ثوم مدقوق + كمون +فلفل اخضر لوبتحبى الحامى

فى طاسة حطى زيت وحطى علية الثوم والفلفل والكمون وشوحيهم على النار لغاية ما لونهم يصفر

بعد كدة حطى عليهم الكبدة وقلبى شوية بس من غير ما تضيفى مية ابداا

وطى النار لغاية ما تستوى

الملح على كيفك

وبالف هنا وشفا

-
هتان نجد
هتان نجد
انا اسويها مثل ماسوي حشوه الدجاج للسندويشات وتطلع رائعه ولله الحمد البصل شرائح وماجي وبهارات وفلفل رومي واذا استوى كل شئ اوطي النار واخليه لما ينشف مره من المويات وتطلع رهيبه والله
يعني القصد من كلامي احمسي كل شئ واخلطي معه الكبده
وبالعافيه
um hissa
um hissa
شكرا و تسلمين ع هالوصفة الحلوة ...
عزة موسى
عزة موسى
هذه الوصفة مجربة بنجاح كامل ، وهى الوحيدة التى أعجبت إبنى وشجعته على اكل الكبدة، والوصفة هنا لتحضير كيلو كبدة مقطعة شرائط أو مكعبات 1سم× 1سم:
- 1- نخلط 2 ملعقة كبيرة عصير ليمون مع معلقة كبيرة خل ونقلبها على الكبدة ونضعها فى مصفاة تحتها وعاء - لمدة نصف الساعة- وهذه المرحلة ضرورية جدا للتخلص من الدماء الزائدة وتفادى أى رائحة غير مستحبة بها.
-2- نحضر ملعقة طعام ثوم مفرى مع نصف ملعقة كمون مع ملح وشطة حسب الرغبة ، نصف كوب فلفل أخضر مقطع ونخلطهم جيدا مع الكبدة وتترك 30 دقيقة.
-3- نضع معلقتين طعام من الزيت الجيد - أنا أستعمل زيت ذرة دائما- فة طاسة أوصينية تيفال على الناروعندما تسخن نضع الكبدة بالخلطة ونقلب ثمك نضيف حبة طماطم مبشورة او مفرية ونقلب حتى النضج
-4- انا أراعى دائما أن لا تتشرب تماما كل خواصها إذا كانت ستقدم فى أطباق مع المكرونة ، أما إذا ستقدم فى ساندوتشات ، فيفضل أن تتشرب جيدا.
وبالهنا والشفاء للجميع