naglaa25
naglaa25
bonnaa bonnaa :
اهلا بيكى يانجلاء نورتى المنتدى .. على فكرة انا كمان مصرية ودخت على زيت هيماتاج لكن مش لاقياه .. بس سمعت ان زيت الحية مع الانمد ( بصراحة معرفش ده ايه بالضبط بس بيقولوا نلاقيه عند العطار) بيطول الشعر بسرعة وفى شركة فى القاهرة اسمها طيبة بتبيع زيت الحية بس انا هكتب لك وصفة انا جربتها بنفسى بصراحة هى اكتر من روعة بتعطى كثافة ونعومة ولمعان رهيب للشعر اما بالنسبة للطول انا بستعملها من 3 اسابيع .. مرة كل اسبوع .. شعرى طول تقريبا 2 او 3 سم بس بيقولوا مع المداومة هتحسى بنتيجة كويسة 2 فنجان حنة( ولو مش عايزة اللون استخدمى سدر) + بيضة + ملعقة زبادى(عشان يطرى الشعر لان الحنة بتنشفه) + ملعقة عسل واعجنيهم بلبن كامل الدسم وحطيها على شعرك من جذوره حتى اطرافه واتركيها6 ساعات بعدين اغسلى شعرك وبجد هتحسى بتحسن فى شعرك بالذات من تانى مرة .. وبرده زى البنات ماقالولك الحلبة مع زيت عافية مع البن بتطول بسرعة بس بنات قالو انك لو وقفتيها بتسبب تساقط ..كمان دهن الاس بيطول بس برده مش لقيته فى مصر..كمان الزيوت الخاصة بتطويل الشعر هى (زيت النارجيل, زيت الحية , زيت الخروع , زيت السدر , زيت البابونج , زيت الثوم , زيت ام الجدايل ).. معلش ياقمر انا طولت عليكى بس حبيت افيدك كمان انا مبسوطة انى لقيت حد هنا من مصر .. وربنا يوفقك يارب
اهلا بيكى يانجلاء نورتى المنتدى .. على فكرة انا كمان مصرية ودخت على زيت هيماتاج لكن مش لاقياه .....
حبيبتي جومانة :

إزيك يا قمر ، عاملة إيه ؟

ويارب يا حبيبتي يستجيب لي وليك ويشفيها يارب

إذا كنتي هتستخدمي شامبو السدر ممكن معاه او بعد الغسيل به استخدمي حمام كريم خفيف زي بوناويل أو ايفل بالنخاع يطري الشعر معاكي شوية

ولو هتستخدميه مطحون في وصفة من الوصفات استخدميه معاه زيت يطري الشعر شوية

،

بصي لو إنتي زي ما بتقولي خفيف ومالوش رائحة أنا فكرت في حاجة طيب

ما نستخدمه كدهان خفيف بعد غسل الشعر بالشامبو ونسيبه مش لازم نغسله بعدها يعني الزيت والحلبة علشان الراائحة

أو الزيت والفلفل نستخدمهم حمامات نسيبهم 3 - 4 ساعات ونغسله أما الزيت والمحلب ادهنيه في شعرك ، ده اقتراح وطبعا انتي ادري مني بالحاجات دي

معلش يا حبيتي بس اهم حاجة يارب تستفادي

وكل يوم اغسل شعري ولا ايه ؟ ده كده مش غلط علي الشعر ولا انتي ايه رأيك

بصي في حاجة اسمها دهن الحية من عند حراز دي زجاجة صغيرة بـ 20 جنيه أما زيت الحية فأنا استخدمته وشخصيا ما عجبنيش بس يارب ينفع معاكي

أنا وإنتي يارب وجزاكي الله كل كل خير علي الدعوات الجميلة دي

ما انحرمش العمر كله من عطفك علي

ربنا يخليكي يا قمر ومتشكرة أوي وداوشاكي معايا دائما

أختي الغالية bonnaa :

أهلا وسهلا بيكي أخت عزيزة في الله وسعيدة بيكي أوي

تقصدي الأثمد بس أنا سمعت إنه للرموش وكمان دهن الحية موجود عند حراز علي فكرة مش بس في طيبة

وصفتك حلوة أوي أوي ولو فعلا تطول شعرك 3-4 سم في الشهر برضه تبقي كويسة لأني انا شعري تقريبا بيطول 1/4 سم بس في السنة

بس اول مرة اسمع عن وصفة فيها لبن وربنا يسهل وأجربها بإذن الله واقول لك النتائج

متشكرة أوي علي كل المعلومات وأسماء الزيوت اللي افدتيني بيها

وما طولتيش علي ولا حاجة وياريت نكون أصدقاء وإخوة في الله

وسلام يا جميل
Cute_JuMaNa
Cute_JuMaNa
انا الحمد لله تمام صايمة و زي الفل :)

امييييييييييين يارب
اللهم اشفيها و البسها ثوب الصحة و العافية

بصي يا قمر
انا غسلت بيه شعري امبارح
جبت معلقي كبيرة منة في كوب ماء
و اعدت اقلب فيهم شوية و بعدين شلت تفل السدر و سبت المية بس
و غسلت بيه شعرييييييييي :) و بعدين غسلت اطراف الشعر بشامبو و حطيت علي الشعر بس مش الجزور بانتين بديل الزيت
و بس
قلت استحمل شوية بس استفاد
و يااااااااااااااااارب يفيدني و يفيدك
،

مممممممم ممكن نعمل ديه :)
هفكر فيها و اقرر :)

اغسلية بسدر يكون افضل و بكدة هيكون في فايدة تكثيف الشعر :)
حاولي تقللي جداااااااا من الشامبو

انا هجرب زيت الحية دة بس لسه بعد فترة كدة
في اخت هنا قالتلي زيت الحشيش اللي عند حراز ب 120 جنية و طول شعرها في فترة بسيطة
بس انا مارحتش من بعد ماقالتلي فانا مستخدمتوش

امييييييين يارب

تسلمي يارب
bonnaa
bonnaa
نجلاء .. انا كمان ياقمر اتمنى اننا نكون اصدقاء .. بصى ياحبيبى الوصفة اللى فيها اللبن دى انا جبتها من الموقع هنا وبعدين من زمان وانا اسمع ان اللبن مفيد جدا للشعر (طول وكثافة) كمان بشوفها فى الاعلانات (بانتين البنى) .. وبالنسبة للانمد هو البنات قالو فعلا انه للرموش بس ده الاحمر لكن فى نوع تانى لونه اسود وهو ده اللى للشعر وده اصلى لكن الرمادى مش اصلى .. وياريت لو تعرفى عنوان حراز ورقم تليفونه تبعتيه لى فى رسالة ع الخاص لانى اسمع عنه لكن معرفش هو فين .. وميرسى ياجميل وربنا يطرح لك البركة فى شعرك
#أميرة الاحساس#
السلام عليكم

خواتي نصيحة للبنات ولصاحبة الموضوووووع

اذا تبوون اي خلطة تنفع وتفيد لشعركم لازم تخلوووها بليل وتناموا فيها لحد الصباااااااح صدقووني النتيجة بتكون فتاااكة وحتى الدكاترة ينصحوووا فيها

انا دايما اقرا عن بنات انبهروا من نتيجة شعرهم او من شعر فلاانة انه طول وكثف

والسبب اكتشفوووا انه لازن يسووا الخلطة بليل وبالصبااااح يغسلوا شعرهم

لان سبحان الله بليل الشعر والبشرة يستفيدون اكثرررر اضعاف ويتنفس الشعر اكثرر

عشان جذيه لم وحدة تكتب خلطة تبييض تقول حطوها بليل والصبح غسلوا وجهكم

صاحبة الموضووع في وحدة تحلف تقول شعرها طول في اسبووع انها خلطت بيض مع زيت زيتون على حسب طول شعرك ونامت فيه والصباح غسلته

وكمان خلطة زيت جوز الهند مع الحلبة او المحلب اعمليها وحطيها من بليل لحد الصباااح
naglaa25
naglaa25
انا الحمد لله تمام صايمة و زي الفل :) امييييييييييين يارب اللهم اشفيها و البسها ثوب الصحة و العافية بصي يا قمر انا غسلت بيه شعري امبارح جبت معلقي كبيرة منة في كوب ماء و اعدت اقلب فيهم شوية و بعدين شلت تفل السدر و سبت المية بس و غسلت بيه شعرييييييييي :) و بعدين غسلت اطراف الشعر بشامبو و حطيت علي الشعر بس مش الجزور بانتين بديل الزيت و بس قلت استحمل شوية بس استفاد و يااااااااااااااااارب يفيدني و يفيدك ، مممممممم ممكن نعمل ديه :) هفكر فيها و اقرر :) اغسلية بسدر يكون افضل و بكدة هيكون في فايدة تكثيف الشعر :) حاولي تقللي جداااااااا من الشامبو انا هجرب زيت الحية دة بس لسه بعد فترة كدة في اخت هنا قالتلي زيت الحشيش اللي عند حراز ب 120 جنية و طول شعرها في فترة بسيطة بس انا مارحتش من بعد ماقالتلي فانا مستخدمتوش امييييييين يارب تسلمي يارب
انا الحمد لله تمام صايمة و زي الفل :) امييييييييييين يارب اللهم اشفيها و البسها ثوب...

صوم مقبول يا قمر وتقبل الله منك يارب

اللهم آمين آمين عاجلا غير آجل يارب ويفرحها بيكي :icon28: كده يارب بإذن الله

معلش بقي الغباء ههيشتغل :) ، يعني هو منقوع السدر ( مطحون ولا ورق ؟) ده استخدمتيه كشامبو

وبعدين شامبو لأطراف الشعر ؟ وايه بانتين بديل الزيت ده ؟ ده بلسم ولا حمام كريم ولا إيه ؟

وأنا كمان ، ونظرا لحالة الفلس الرهيبة الي انا فيها دلوقتي ( باصرف مرتبي كله أول 5 أيام في الشهر وأشحت بقية الشهر :) ) ،

هاستني لحد أول الشهر واشتري كل هذه الزيوت وهاعلن الحرب علي شعري

حاضر بإذن الله

إن شاء الله زيت الحية يجيب معاكي نتيجة كويسة بإذن الله

ربنا يسهل ونشوف ونجيبه ، بس نتيجته بتبان في أد ايه ؟

وتسلمي انتي كمان يا قمر ودعواتك