nanosa311

nanosa311 @nanosa311

عضوة فعالة

عندى مشكلة فى العجينة ارجو المساعدة

اطباق عالم حواء

:27:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

احباتى:39:

انا عندى مشكلة كبيرة قوى فى مسالة العجين بغض النظر انى بادوخ لحد مااوصل انا العجينة تبقى ماسكة بعضها

المشكلة الاكبر انى بعد اما ادخل متلا العجينة الفرن ولتكن بيتزا

بتكون مش مستوية من جوا:44:

مش عارفة اية السبب؟؟

انا استخدمت طرقة اختنا ريشة :39:

فى عمل فطاير (السمكة)

وانا عملت مينى بيتزا

وكمان فى المينى بيتزا بالنسبة للجبنة الموتزريلا انتم بتحطوها امتى فى الاول ولا لما البيتزا تستوى

تترش على الوش وتدخل الفرن بس عشان تسيح

لانى بحطها فى الاول مع البيتزا وبتطلع مش سايحة لا دى بتكون شبة اتحمرت ومبتكنش حلوة :mad::mad:

اريد حلا :icon33::icon33:
13
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

am tala
am tala
اتمني اكون افدتك
**نجمة**
**نجمة**
بالنسبة لي شخصياً ومن تجربتي في العجائن استطيع اني اعطيك بعض الملاحظات وباقي الصبايا فيهم الخير والبركة
*العجينه ماتكون جامدة حاولي تخليها لينة ومطاطة
*بعد ماتتجانس العجينة اضربيها على سطح نظيف( بالمصري (لت العجين)لمدة لاتقل عن خمس دقائق
*امسحيها بقليل من الزيت واحكمي الغطاء واتركيها تختمر
*اذا راح عملي بيتزا أوفطاير جبن ادهني السطح اللي تفردي عليه بقليل من الزيت الزيتون
اتمنى أكون ساعدتك بشيء

تحياتي ,,,
رشـــ عطر ـــة
ينقل من المعجنات الى الاطباق
تباسيم حموده
تباسيم حموده
اختي بعطيك طريقة عجينه لوحده من الاخوات في المنتدى كانت مسويه كروسانات انا سويت بيتزا فطاير منها
المقادير : 4 ملعقة كبيره سكر - 4ملعقةزبادي- 4 ملعقة حليب جاف -ملعقة كبيرة خميرة -رشة ملح - كاس ماء دافئ -ملعقة b.pاصبع زبدة سايحة - 3 ونص كاس دقيق -تضربي كل المقادير بخلاط الدريم وب ماعاد الدقيق وbp بعدين اضيفيهم وعجني بيدك .
-الما ءيكون دافي قريب من البارد احسن عشان العجينه ماتخرب وماتنفش بعدين
-تحطي العجينه في مكان دافئ وتغطيه زين
تخليه تاخذوقت تخمر ساعه نص ساعه عطيها وقت
العجينه مرة حلوة الله يعطيها العافيه صاحبتها مع تحياتي الى رشة عطر و كريكره (متميزات ديم)
حديقة ورد
حديقة ورد
حبيبتي غيري العجينه كلها فيه عجاين سهله..

وبالنسبه لجبن المازرولا انا احطه قبل لا ادخلها الفرن وبعد ماتنضج افتح النار الفوقيه عشان يسيح الجبن.

الله يوفقك يارب..