أم عائش

أم عائش @am_aaaysh_11

عضوة فعالة

** حدوتة نجاح كبيييرة مع إبنتي الصغييرة .. و تعويدها على الحمام **

الأمومة والطفل

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
إزيكم حبيباتي و أخواتي من الأمهات ... حبيت أحكيلكم عن تجربتي مع بنتي في تعوديها على الحمام .... لأني دخلت كتير و قليل على النت عشان أستفيد من خبراتكم السابقة لكن معظم اللي قريته كان كلام نظري و علمي ... و كنت بدور بين السطور على خطوات أعملها و أشياء بديلة إذا فشلت في بعض المحاولات ... و الحمد لله أقدر أقول إني نجحت في تجربة هذا الكلام النظري اللي قريته و طبقته عملي مع بعض الإضافات و التجارب من عندي

نبدأ بسم الله الخطوات في نقاط متسلسلة

أولا : قبل البدء في التعويد لازم تدخلي على النت و تعملي سيرش على الكلمات التالية (تعويد على الحمام – تعويد على البوتي – Potty Training ... إلخ ) و تقري معظم إن لم يكن كل التجارب عشان هتلاقي معظم اللي هيحصل معاكي حصل مع غيرك فتقدري تتصرفي ساعتها

ثانيا : لو دخلتي و قريتي .. أو سمعتي من تجارب الأخرين ... إحذري من الكآبة أو التخوف من الفشل قبل الدخول في التجربة بنفسك ... لأن كل الل هتشوفيه و تقريه عبارة عن أخطاء و مشاكل الآخرين ... لكن مش هتلاقي قصص نجاح (أكيد كلنا بنكتب عشان مشاكلنا :icon33:... نكديين بطبعنا تقولي ايه بقى )

ثالثا و أخيرا قبل أن أحكي تجربتي : إستعيني بالله و بالدعاء ... قولي يا رب نفسي أنجح مع بنتي/ ابني ... يا رب ساعدني و قدرني على التعب و طول أعصابي و بالي عليها ... من الآخر إدعي بكل اللي نفسك فيه

قصتي مع إبنتي

طبعا عشان هي إبنتي الأولى فكان جوايا كسل و خوف أأأأأأأأأأأأأأأد كده هو ... على مش عارفة أبدأ منين و لا اعمل ايه :blink:... و كل ما أقرا أشوف "بسم الله ما شاء الله" في أطفال إتعودوا من سن سنة أو ٍسنة و نص :unsure: ... و أنا أحس إني متأخرة ... بس أجي أشوف ناس تانيين بدأوا بعدي كمان ... يعني أنا أعتبر كويسة برضه أهو و مش متأخرة قوي ... ده غير بقى كلام أمي و حماتي و الأهل و الحبايب اللي ما يتوصوش في العتاب و اللوم :icon30:

قلت خلاااااااااااااااص هبدأ إن شاء الله ... الصيف اللي فات كانت بنتي تمت سنة و نص ... قمت إشتريت بوتي ملون و مرسوم عليه ألعاب و أشكال .. و كان على شكل كرسي .. (خدي بالك فعلا إن الحاجات دي لازم تكون جذابة و مفرحة للطفل) فرحت بيه قوي و قلت لها بصي جبت لك كرسي جديد و بقت تلعب بيه في كل حتة في البيت و تقعد عليه ... كل ده و أنا لسه ما قلتلهاش ده ايه و بيتعمل فيه ايه ... أنا بس بعودها عليه و بحببها فيه
بعدين دخلتها الحمام و قلعتها البامبرز و قعدتها عليه ... قعدت تعيط و تصرخ و رافضة تماما القعاد عليه بالشكل ده .... عااااااااااادي خلاص و لا تتخضي :ohmy:... كل ده بيحصل مع كل الأطفال :-)

طبعا أنا لما شفت الموقف ده دخل في نفسي الكسل و الخوف من قبل ما أبدأ ... بس قلت مش هضغط على نفسي و لا عليها (أم كسلانة قوي :hahaha:)... قمت سبتها (مش بقولكم كسلانة :biggrin: ) ... بس كل كام يوم أعمل محاولة و أقعدها عليه ... و في مرات فعلا نجحت و عملت فيه و في مرات كتييييييييييرة لأ ... أو ترفض تقعد أصلا

فضلنا على الحال ده الصيف كله ... و أنا أسبوع أدخلها يوم و أسبوع لأ .... لحد ما الشتا جه ... قلت بقى خلاص أتوقف عن العمل لحد الصيف القادم (ياااااااااااه دنتي بطيئة قوي :11:)

بس إستني عليا ... هتلاقي بعد كده إني أنا قطعت شوط كبير في تعليمها ... على الأقل عرفتها ده ايه و بنعمل فيه ايه ;-) ... لدرجة إني في أثناء الشتا .. و كل ما تشوف البوتي بتاعها بقت تقولي عايزة أقعد عليه ... تقريبا وحشها و إفتقدته ...
46
24K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

أم عائش
أم عائش
المهم ... من كام شهر كده لاحظت عليها إنها بدأت تضايق من لبس البامبرز ... و أول ما تعمل فيه ... تيجي تقول لي أنا عملت ... و بعدها في مرة كنت في الهايبر ماركت و عملت برضه في البامبرز ... قعدت تعيط و تصرخ و عايزة تغير و فضحتني وسط الناس :icon33:... قلت من وقتها خلاص مش هينفع التأجيل :mad:... و بدأت فعلا التعويد

نزلت جبت ملابس داخلية جديدة و ملونة و عليها رسومات عشان تحب تلبسها برضه... و حوالي 3 أو 4 بنطلونات قطن زيادة عشان التغيير و الغسيل و كده

و أهم حاجة كمان إشتريتها هي ... كمية كبيييرة من المصاصات و البونبوني ... عشان أكافئها كل ما عملت :7_5_131:

و أول ما صحينا تاني يوم ... قلعتها البامبرز و قعدتها على البوتي ... و سبحان الله عملت عليه بسهولة أول مرة ... فده فرحني جدا و إداني دفعة إني أكمل :7_5_122:... و لبستها الملابس الداخلية ... و قلت لها إوعي تعملي بي بي في البنطلون ... و بعدها بساعة قعدتها تاني و عملت ... بعدها بشوية نامت و قلت مش هلبسها بامبرز عشان أعرف هتعمل و هي نايمة و لا لأ ... و الحمد لله ما عملتش .. بس أول ما صحيت ... عملت على نفسها و جت مستغربة و قالت لي بصي ... قلت لها كده وحش و إوعي تعملي تاني في البنطلون ... بس طبعا لبستها بامبرز في وقت النوم بالليل ... تاني يوم بقى كانت رافضة تقعد عليه تماما و تصرخ و تعيط ... و مرة واحدة بس اللي قعدت ... و صرخت أول ما عملت إخراج و كانت خايفة و عمالة تقولي بصي بصي و تعيط ... قريت إن ده طبيعي برضه و عادي

تالت يوم كنت محبطة تماما ... مع إنها أول يوم فرحتني ... بس أحبطتني لما بدأت ترفض تقعد عليه و بقت تعمل على نفسها ... و قريت إننا لازم نحببهم في القعاد و لا نزعق و لا نصرخ فيهم خااااااالص ... قمت جبت طبق غسيل صغير و مليته ميه و حطيت فيه ألعابها المطاطية .. و حطيت بالونة ... بس طلعت مخرومة ... فجتني فكرة .. قمت مليتها ميه و قلت لها بصي ... البالونة بتعمل بي بي ... و البط و الوز بيعمل بي بي ... حسيتها فرحت باللعب و كمان عجبتها فكرة البالونة قوي و عجبتني أنا كمان عشان من ساعتها بقت تقولي أنا هعمل زي البالونة

و من ساعتها الحمد لله رجعنا نقعد عليه تاني ... و في أخر الأسبوع خرجت يومين ورا بعض عند أهلي .. و كانت بتيجي تقولي ماما بي بي ... حاولت أقعدها على حمام الكبار ما فهمتش و معرفتش و ما عملتش ... و للأسف إضطريت ألبسها بامبرز في اليومين ... رحت و إشتريت بعدها قاعدة للأطفال و عليها رسوم و أشكال و قلت لها .. بصي جبت لك بوتي جديد ... و حبته قوي برضه الحمد لله ... و من ساعتها و الحمد لله رب العالمين بقت تعمل على حمام الكبار و سابت البوتي و ده ليه ميزة ... إنها كانت لما تزهق من البوتي بتقوم من عليه بسهولة لكن الكبير طبعا عالي عليها و بتقعد لغاية ما تخلص خاااااالص

و الحمد لله في خلال 10 أيام إتعودت و فعلا فرحت بيها جدا و بنفسي و بإستجابة ربنا لدعائي و حسيت فعلا بإنجاز كبير معاها و نجاح
أنا معاكم و هشجع أي أم زيي مع أول أطفالها و هجاوب على أي سؤال
و أتمنى إني أكون أفدتكم و عفوا للإطالة ... لكن حبيت أديكم تفاصيل صغيرة لحدوتة النجاح الكبيرة
عسل حامض
عسل حامض
ماشاء الله
ربنا يحفظها
oum latif
oum latif
الف مبروك حبيبتي ربي يخاليها ***** لله وعقبال سوبر مان يتعود على الحمام لاني طلعت روحي وهو ما يحب يعملها في الكرسي لله يصبرني ومبروك مرة ثانية
دودو 2009
دودو 2009
ماشاء الله وتسلمى على التوضيح الدقيق ربنا يبارك لكى فى بنتك وعقبالى ما اعود الصغار اللى عندى
miss- rano
miss- rano
عقبال اللي عندي يااارب