خبيرات عجينة الورق : ينفع اشيلها بالبراد كام ساعة؟...ارجوكم ردو بسرعة خلاص ابى انام

الفن والأشغال اليدوية

اانا عملت االعجينة ودى اول مرة بعد ما اتحمست وشفت الشغل الجميل هنا فى المنتدى..وكنتيجة للحماس سويت كميات كبيرة ولونتها واشتغلت بيها ...بس خلاص تعبت وبنام.....فسؤالى لو حطتها فى الثلاجة فى كيس نايلون ..عادى؟ و لماا اخرجها عشان استعملها بسوى فيها اى شئ تانى ولا شو؟ مع العلم انها خلاص اتلونت وبها النشاا والدقيق
9
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

أم فرح
أم فرح
طالما إنك عجنتيها بالغراء ... فضعيها في وعاء بلاستيكي محكم الإغلاق
ثم إلى الثلاجة لحين إستخدامها مرة ثانية .
وهذا الرابط للأخت سالينا رائع جدا عن عجينة الورق وطريقة عملها وحفظها
http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=137513
وخلينا نشوف إبداعاتك ..
بنوتة اسكندرانية
الف شكر لك ياا ام فرح....لكن عندى استفسار تانى
بعد ما اسويت بها مجموعة اشياء بسيطة ..كان احلى شئ فيهم بيت صغير بحديقة وكاان شكله راائع
لى كام يوم فى بيتى ملاحظة ذباب صغير كتير...كنت راح اجن..لانى ما يدخل لبيتى ابدا ذبااب والمشكلة انه صغير يعنى اتوالد عندى
والبارحة اكتشفت مصيبة....البيت الصغير الى فرحانة بيه وحوااليه منظر طبيعى....الذباب الصغير مجتمع عليه عشاان يعطى المنظر طبيعية وواقعية اكثر!! يعنى هالبيت الصغير هو مصدر الذبااب!!!
طبعا حطيته بكيس وبفكر ارميه...وما كنت اتوقع انا العجينة ممكن تسوى هيك..انا قصدت اجمل بيتى واشغل وقتى بالفنون مو تربية ذباب لا وكمان يتوالد عندى...
شو الحل؟ ارميهظ واارمى باقى الاشياء ؟ وعندى كمية عجينة كبيرة...وعلى فكرة انا لا استخدم معها غراء استخدم دقيق مطبوخ وديتول...يمكن هااى السبب؟
الحبيبة
الحبيبة
غريب موضوع الذباب!! العجينة ناشفة متأكدة؟؟ شيكي لانها يمكن يكون فيها مناطق مبلولة
أم فرح
أم فرح
فعلا غريبة :unhappy:............ بس مثل ما تفضلتِ قد يكون الدقيق المطبوخ هو السبب ...
طيب ، حسب علمي إن الذباب يكره اللون الأزرق .. حاولي تغطينه بكيس أو شبك
أزرق اللون كم يوم ،،، وشوفي النتيجة ... وقد تكون فعلا مازلت العجين طرية
مثل ما قالت الحبيبة ،،، تأكدي إنها جافة تماما ...
وخبرينا بالنتائج أولا بأول ،،،، لأني فعلا حابة أعرف السبب الحقيقي لنستفيد
وألف شكر لك

سؤال / من فضلك
هل استخدمتِ السكر بالعجين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بنوتة اسكندرانية
شكرا خواتى على اهتمامكم
العجينة خلاص جااااافة تماما من ايام
والمفروض لحين ما تنشف شسوى بيها؟....انا غطيتها فى كيس لانى كنت مترددة اارميها ولا الأ بعد ماا قرفت منهاا لكن قلت اسألكم الاول
اناا ما حطيت سكر فيها...وحطيت ديتول...ومفيها اى ريحة...انا كنت ملوناها باالكركم واالقهوة واالنسكاافيه...واستخدمت الكمون والشطة فى المؤثرات اللونية...لكن ماافى اى ريحة
بس ذباب صغير!!!!!!!!!!!!!!!! الله يعافيكم