don
don
don don :
والتراميسو الكداب: المقادير كيك شوكلاته - علبتين قشطه -ظرفين دريم ويب -ظرفين كريم كراميل -4 ملاعق كبيره نيدو –علبتين فلادلفيا او اي جبن كريم-كاس و نصف بسكويت ساده مطحون ناعم- رشة فانيلا- ربع فنجان القهوه نسكافه محلول بماء 4 ملاعق سكر وممكن تزيدي او تنقصي حسب الرغبه الطريقه نفتت الكيك ...ثم نحضر قالب التشيز كيك او اي قالب نغلف القالب بالقصديراو النايلون ثم نرص الكيك في قاع القالب و على الاطراااف جيدا ونسقيه نسكافيه بسيط عشان يتماسك ونضغط عليه كويس جدا ومنسيبش اى فراغات من غير ماتكون متغطية بالكيك و نترك كميه من الكيك للوجه في خلاط ...ضعي كل المقادير واخلطيه جيدا حتى تتجانس اخر شي حطي البسكويت المطحون و بتكون الخلطه ثقيله نوعا ما... ضعي من الخلطه على الكيك ثم ضعي خطوط من الكراميل اللي بيجي مع علبة الكريم كراميل ثم باقى الخليط غطي القالب بالكيك المفتت وحاولي انك ترصيه بايدك حتي يمسك بالخلطه ثم غطيه ووحطيه بالثلاجه ثانى يوم اقلبيها بالنايلون حيكون قلبها سهل وقشرى النايلون من عليها بالراحة وقطعيها مثلثات بس اعملى حسابك متكونش سميكة قوى او عالية وانتى بتعمليها عشان متفكش منك وانتى بتقطعيها
والتراميسو الكداب: المقادير كيك شوكلاته - علبتين قشطه -ظرفين دريم ويب -ظرفين كريم كراميل -4...
وليالى لبنان
الى مفيش اسهل منها عبارة عن كوب سميد على 4 كوبايات حليب على النار مع شوية سكر
ولما تبتدى تمسك نحطلها علبة قشطة واغرفيها ووقت التقديم حطى جنبها شربات
don
don
don don :
وليالى لبنان الى مفيش اسهل منها عبارة عن كوب سميد على 4 كوبايات حليب على النار مع شوية سكر ولما تبتدى تمسك نحطلها علبة قشطة واغرفيها ووقت التقديم حطى جنبها شربات
وليالى لبنان الى مفيش اسهل منها عبارة عن كوب سميد على 4 كوبايات حليب على النار مع شوية سكر...
حبيبة ابراهيم
غريبة

وهيا طريقتي المعتمدة
المقادير
كوباية سمنة
كوباية سكر بودرة (لازم تتأكدي ان مطحون قوي علشان يدوب مع السمنة بسهولة )
2 كوباية دقيق
معلقة ص بيكينج باودر ورشة فانيليا

الطريقة سهلة قوي تخلطي الأول السكر مع السمنة كوويس وضيفي الدقيق بالراحة اخلي باقي المقادير
وسيبيها ترتاح ربع ساعة في التلاجة
وشكليها براحتك كل ما كانت صغيرة بتبقى أجمل
دا شكلها قبل ما تدخل الفرن
طريقة خبزها سهلة قوي لازم يكون فرنك ساخن وتراقبيها لانها ما بتخدش وقت
ولازم تحمر من تحت على خفيف فورا تشيليها وماتحاوليش تلمسيها قبل ما تبرد لانها بتكون هشة قوي
وحتتفرتك منك لما تبرد شيليها في علبة مقفولة زي البتفور
وبالهنا الشفا

البتي فور ام ابيها (دينا)
2 كوب دقيق
1\3 ك سكر بودرة
صفار بيضة\فانيليا
200 ج زبدة
م ص بيكنج بودر|ذرة ملح

نخلط الزبدة مع السكر ثم الصفار والفانيليا وتكون برة نخلتي الدقيق وحطيتي عليه المواد الجافة
اخر شوية مالعجينة حطيت عليهم م كاكاو بودرة
الفرن بقي علي درجة حرارة 190 او 200 لمدة 7 دقائق بالظبط عشان لونه ميتغيرش ودي انا جبتها من واحدة هنا في المنتدي انا كنت بعد بالدقايق وفعلا مظبوط جدا

طريقة الكحك العيد (دينا برضه)

عملت البتي فورررر و طلع ت ح ف ة بجد يجنن و عجب ماما اوي ronii

بتى فور ناعم don
1 و 1/4 كيلو دقيق
3/4 كيلو زبدة
1/4 كيلو سكر بودرة
4 بيضات كاملة + صفار 4 بيضات
فانيليا
ربع معلقة بيكنج بودر
بصى يا رونى انا بعمل بالكوب المعيارى لكن انا كيلتهملك بكوب علشان لو معندكيش الكوب المعيارى فأنتى تستعملى المج الزجاجى ابو ايد زجاج عرفاه؟؟؟؟عادة بنشرب فية الشاى ( الزجاجى يا رونى مش الخزف لأن الخزف اكبر منه )
فى المج الزجاجى ابو ايد زجاج الكيلو دقيق = 6 مج
الكيلو وربع دقيق = 7 ونص
اما السكر البودرة الربع كيلو = كوب ونص
اما ال 3/4 كيلو زبدة= 3 وربع كوب
don
don
don don :
حبيبة ابراهيم غريبة وهيا طريقتي المعتمدة المقادير كوباية سمنة كوباية سكر بودرة (لازم تتأكدي ان مطحون قوي علشان يدوب مع السمنة بسهولة ) 2 كوباية دقيق معلقة ص بيكينج باودر ورشة فانيليا الطريقة سهلة قوي تخلطي الأول السكر مع السمنة كوويس وضيفي الدقيق بالراحة اخلي باقي المقادير وسيبيها ترتاح ربع ساعة في التلاجة وشكليها براحتك كل ما كانت صغيرة بتبقى أجمل دا شكلها قبل ما تدخل الفرن طريقة خبزها سهلة قوي لازم يكون فرنك ساخن وتراقبيها لانها ما بتخدش وقت ولازم تحمر من تحت على خفيف فورا تشيليها وماتحاوليش تلمسيها قبل ما تبرد لانها بتكون هشة قوي وحتتفرتك منك لما تبرد شيليها في علبة مقفولة زي البتفور وبالهنا الشفا البتي فور ام ابيها (دينا) 2 كوب دقيق 1\3 ك سكر بودرة صفار بيضة\فانيليا 200 ج زبدة م ص بيكنج بودر|ذرة ملح نخلط الزبدة مع السكر ثم الصفار والفانيليا وتكون برة نخلتي الدقيق وحطيتي عليه المواد الجافة اخر شوية مالعجينة حطيت عليهم م كاكاو بودرة الفرن بقي علي درجة حرارة 190 او 200 لمدة 7 دقائق بالظبط عشان لونه ميتغيرش ودي انا جبتها من واحدة هنا في المنتدي انا كنت بعد بالدقايق وفعلا مظبوط جدا طريقة الكحك العيد (دينا برضه) عملت البتي فورررر و طلع ت ح ف ة بجد يجنن و عجب ماما اوي [/U]ronii [U]بتى فور ناعم don 1 و 1/4 كيلو دقيق 3/4 كيلو زبدة 1/4 كيلو سكر بودرة 4 بيضات كاملة + صفار 4 بيضات فانيليا ربع معلقة بيكنج بودر بصى يا رونى انا بعمل بالكوب المعيارى لكن انا كيلتهملك بكوب علشان لو معندكيش الكوب المعيارى فأنتى تستعملى المج الزجاجى ابو ايد زجاج عرفاه؟؟؟؟عادة بنشرب فية الشاى ( الزجاجى يا رونى مش الخزف لأن الخزف اكبر منه ) فى المج الزجاجى ابو ايد زجاج الكيلو دقيق = 6 مج الكيلو وربع دقيق = 7 ونص اما السكر البودرة الربع كيلو = كوب ونص اما ال 3/4 كيلو زبدة= 3 وربع كوب
حبيبة ابراهيم غريبة وهيا طريقتي المعتمدة المقادير كوباية سمنة كوباية سكر بودرة (لازم...
egypt-jasica
حلوى تركى بس لذيذه وهتعجبكم أسمها شكار باريه

ممكن نسميها بسكويت دقيق السميد بالسكر

المقادير
1/2 كيلو دقيق
1/2 كوب دقيق سميد
1 و 1/2 كوب سكر بودره
2 بيضه
4 ملاعق كبيره سمن
1 ملعقة صغيرة خمير

مقادير الشربات
1 و 1/2 كوب سكر
1 كوب ماء
عصير نصف ليمونه

الطريقة
نضع الدقيق النوعين وفوقه نضع الخميرة عادى كما هى ونضع السكر والبيض والسمن وندعك ونعجن حتى تتكون عجينه

نبدأ نعمل كور صغيره مثل الغريبه ونجملها فى الوسط بأنصاف بندق
وندهن صينيه بسيط ونضعها فى الفرن حتى تستوى
عندما تخرج نسقيها بالشربات ونتركها خمس دقائق ثم نرفعها واحده واحده من الشربات ونضعها فى طبق التقديم لتبرد وبالهنااااااااا والشفاااااااااااا

الحقيقه من جمالها كلناها سخنة جربوه ويارب تعجبكم

كيك البسبوسة ( طعمها حلو أوى خليط بين البسبوسة والكيك )

1>*** 1 كوب دقيق + 1 كوب جوز هند + 1 كوب دقيق سميد + كيس باكينج باودر
2>*** 3 بيضه + 1 كوب زيت + 1 كوب سكر + 2 علبة زبادى + فانيليا
3>*** شربات خفيف ( كوب سكر + كوب ونصف ماء + نصف ليمون )

الطريقة

*نخلط المقادير فى رقم 2 فى خلاط العصير
*نضيف الخليط للمقادير الجافه فى 1
*ندهن صينيه متوسطه بالزيت ويصب فيها الخليط
*تدحل الرف الاوسط فى فرن متوسط الحراره ويكون الفرن عالى الحرارة لمدة 5 دقائق ثم يترك الفرن على *درجة حرارة هادئه حتى تمام النضج تمام مثل طريقة تسوية الكيك العادى
*تسقى الصينيه بالشربات (انا باحط على الشربات دايما ملعقة شاى سمنه بلدى اول ماطفى عليه بيدى ريحه حلوه) وتترك لتتشرب وتبرد
*تقطع مثلثات وتقدم وبالهنا والشفا
don
don
don don :
egypt-jasica حلوى تركى بس لذيذه وهتعجبكم أسمها شكار باريه ممكن نسميها بسكويت دقيق السميد بالسكر المقادير 1/2 كيلو دقيق 1/2 كوب دقيق سميد 1 و 1/2 كوب سكر بودره 2 بيضه 4 ملاعق كبيره سمن 1 ملعقة صغيرة خمير مقادير الشربات 1 و 1/2 كوب سكر 1 كوب ماء عصير نصف ليمونه الطريقة نضع الدقيق النوعين وفوقه نضع الخميرة عادى كما هى ونضع السكر والبيض والسمن وندعك ونعجن حتى تتكون عجينه نبدأ نعمل كور صغيره مثل الغريبه ونجملها فى الوسط بأنصاف بندق وندهن صينيه بسيط ونضعها فى الفرن حتى تستوى عندما تخرج نسقيها بالشربات ونتركها خمس دقائق ثم نرفعها واحده واحده من الشربات ونضعها فى طبق التقديم لتبرد وبالهنااااااااا والشفاااااااااااا الحقيقه من جمالها كلناها سخنة جربوه ويارب تعجبكم كيك البسبوسة ( طعمها حلو أوى خليط بين البسبوسة والكيك ) 1>*** 1 كوب دقيق + 1 كوب جوز هند + 1 كوب دقيق سميد + كيس باكينج باودر 2>*** 3 بيضه + 1 كوب زيت + 1 كوب سكر + 2 علبة زبادى + فانيليا 3>*** شربات خفيف ( كوب سكر + كوب ونصف ماء + نصف ليمون ) الطريقة *نخلط المقادير فى رقم 2 فى خلاط العصير *نضيف الخليط للمقادير الجافه فى 1 *ندهن صينيه متوسطه بالزيت ويصب فيها الخليط *تدحل الرف الاوسط فى فرن متوسط الحراره ويكون الفرن عالى الحرارة لمدة 5 دقائق ثم يترك الفرن على *درجة حرارة هادئه حتى تمام النضج تمام مثل طريقة تسوية الكيك العادى *تسقى الصينيه بالشربات (انا باحط على الشربات دايما ملعقة شاى سمنه بلدى اول ماطفى عليه بيدى ريحه حلوه) وتترك لتتشرب وتبرد *تقطع مثلثات وتقدم وبالهنا والشفا
egypt-jasica حلوى تركى بس لذيذه وهتعجبكم أسمها شكار باريه ممكن نسميها بسكويت دقيق السميد...
هبة عبدالعظيم وسبانش انا عملتها و اكتر من رائعه و لله الحمد
كيكة جوز الهند ......

المقاااااادير..
2 كوب دقيق..
3\4 كوب زبادي..
3\4 كوب سكر ..
3 م ك حليب بودره ..
م ك بيكنغ بودر..
3 بيضات ..
وشوية فانيلا ..
نستله ..
جوز هند محمر على النار مع نص اصبع زيده ..
..........
الطريقه بالخلاط..
حطي ..
الزبادي .. والسكر .. والبيض .. والفانيلا ..والحليب البودره ...
واخلطيها لمدة 5 دقايق بالتمام بلا زياده ولا نقصان .......
وبعدين حطيها على الدقيق والبايكينغ بودر واخلطيهم بمضرب سلك يدوي جيدا ....
وبعدين هاتي الصينيه وادهنيها بالزيت ورشي عليها م ك سميد .......
وضعي فيها خليط الكيك ودخليها فرن لمدة 20 دقيقه الى 30 دقيقه وتاكدي من نضجها بالسكين ..
وبعدين طلعيها <<<< اكيد اجل بتخلينها بالفرن ..........
المهم طلعتيها الحين صبي عليها النستله ووزعيه زين...
وبعدين حطي جوز الهمد المحمص ووزعيه بعد زين .............
don
don
don don :
هبة عبدالعظيم وسبانش انا عملتها و اكتر من رائعه و لله الحمد كيكة جوز الهند ...... المقاااااادير.. 2 كوب دقيق.. 3\4 كوب زبادي.. 3\4 كوب سكر .. 3 م ك حليب بودره .. م ك بيكنغ بودر.. 3 بيضات .. وشوية فانيلا .. نستله .. جوز هند محمر على النار مع نص اصبع زيده .. .......... الطريقه بالخلاط.. حطي .. الزبادي .. والسكر .. والبيض .. والفانيلا ..والحليب البودره ... واخلطيها لمدة 5 دقايق بالتمام بلا زياده ولا نقصان ....... وبعدين حطيها على الدقيق والبايكينغ بودر واخلطيهم بمضرب سلك يدوي جيدا .... وبعدين هاتي الصينيه وادهنيها بالزيت ورشي عليها م ك سميد ....... وضعي فيها خليط الكيك ودخليها فرن لمدة 20 دقيقه الى 30 دقيقه وتاكدي من نضجها بالسكين .. وبعدين طلعيها &lt;&lt;&lt;&lt; اكيد اجل بتخلينها بالفرن .......... المهم طلعتيها الحين صبي عليها النستله ووزعيه زين... وبعدين حطي جوز الهمد المحمص ووزعيه بعد زين .............
هبة عبدالعظيم وسبانش انا عملتها و اكتر من رائعه و لله الحمد كيكة جوز الهند...
الكيك:كيكة الشاتوه أو كيكة فراشة الربيع

كيكة الشاتوه ام ابيها
كوب ماء
كوب سكر
نصف كوب زيت
4 م ك لبن بودرة
4 م ك كاكاو خام
نضرب كله في الخلاط حتي يمتزج جيدا ناخد من الخليط دة حوالي تلات اربع الكوب انا اخدت هنا نصف كوب لاني مش عاوزة الصوص دة
وبعد كدة نضيف علي بقية الخليط 2 بيضة وفانليا ونضرب تاني في الخلاط واخيرا نصب الخليط في طبق عميق ونضيف تدريجيا 1 كوب دقيق عليه 1 م ك بيكنج بودر
الصوص الي طلع بقي من الشاتوه ممكن تفتفتوا شوية بسكوت شاي سادة وتسقوهم بشوية لبن مش كتير وتصبوا عليهم الصوص دة وتلفوهم اسطوانة في ورق فويل وعلي الفريزر علي طول بيطلع طعمه حلو جدا
وانا عن نفسي باخد الصوص واعجنه مع فتافيت الكيك واعمل بها كور واعجنها تاني بصوص الشيكولاتة وارميها في فارماسيل ملون بتعجب الولاد

كيكة بتاعة حنانام ابيها
اوك مقاديرها
باعمل ايه بقى باخد الفتافيت او قلب الكيكة اهرسه مع الكوب الا ربع اللي نقصناه من المقادير بتاعتها ماشي

وحطيته في فويل ولفيته زي السويسرول وعلى الفريزر وبعدين بعد ساعتين تقريبا طلعيه وقطعيه دواير سويسرول ساقع زي الآيسكريم وبالهنا