بابريكا

بابريكا @babryka

عضوة فعالة

من جربت بسبوسه بالقشطه وكانت القشطه مميزه ؟

اطباق عالم حواء

.

ابغى اجرب بسبوسه بالقشطه بس ابغى قشطه مميزه لان جربت كتير من البسابيس المحشيه

وما تطلع القشطه على المزاج تطلع ناشفه والبسابيس يتفتتو من فوق

انا ابغى قشطه طريه وبسبوسه متماسكه ولزيزه ودسمه متل حقت الفنادق تجيك البسبوسه كلبوزة

وقشطتها ترد الروح وطريه ,, ومليانه دبس ومتماسكه

احد جرب طريقه مميزه ,, حدعي لكم من قلبي

فيه شي تاني كمان دقت حلا يجننننن من برا زي المكسرات المجروشه وعليها سكر ومن جوة محشيه قشطه طريه ابغى

اعرف كيف تتعمل لانها لزيزه مره دقتها في بوفيه عاملين المكسرات المجروشه متل فنجان القهوه المقلوب يعني متل ال " قبه" ولما تاكليها تلقي

جواتها قشطه خياااااال وماي زهر نفسي اعرف طريقتها اكيد انها شاميه ,, :icon28:
25
10K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

rsm
rsm
مرحبا أخت بابريكا
حطى لتر حليب المراعى الطازه وضعى عليه ست ملاعق نشا وشويه فانيلا وفنجان قهوه سكرعلى النار وبستغلى حطى عليها علبه قشطه المراعي الطازه
أنا أستخدمها للبسبوسه وكتيييييييير طيبه ولزيزه
جربيها وقوليلي شو رأيك
أميره الورود
أميره الورود
انا دايم تجي الطبقه الي فوق تروح من القسطه لما اطلعهااا
بابريكا
بابريكا
rsm rsm :
مرحبا أخت بابريكا حطى لتر حليب المراعى الطازه وضعى عليه ست ملاعق نشا وشويه فانيلا وفنجان قهوه سكرعلى النار وبستغلى حطى عليها علبه قشطه المراعي الطازه أنا أستخدمها للبسبوسه وكتيييييييير طيبه ولزيزه جربيها وقوليلي شو رأيك
مرحبا أخت بابريكا حطى لتر حليب المراعى الطازه وضعى عليه ست ملاعق نشا وشويه فانيلا وفنجان قهوه...
حاطبقها وارد منك بس ابغى طريقة بسبوستك اللي تناسب الحشوة ,, فيه سؤال تاني انتي شاميه ؟؟ طيب تعرفي الحلا التاني اللي كتبته ؟

هو بالمكسرات ومحشي قشطه لزيز كتير قاعده ادور عليه بس مالقيته ازا تعرفي علميني الله يخليكي وشكرا كتير

يا سكر :icon28:
بابريكا
بابريكا
مافهمتك يا اميره انت تقصدي ان الطبقه البسبوسه اللي فوق تنفك عن القشطه ؟؟ ايوه انا

كدا ما تزبط معي لان البسبوسه والقشطه طريقتهم مش متناسقه مع بعض عشان كدا انا قاعده ادور

على طريقة بسبوسه مضبوطه مع قشطتها :icon28:
rsm
rsm
حاطبقها وارد منك بس ابغى طريقة بسبوستك اللي تناسب الحشوة ,, فيه سؤال تاني انتي شاميه ؟؟ طيب تعرفي الحلا التاني اللي كتبته ؟ هو بالمكسرات ومحشي قشطه لزيز كتير قاعده ادور عليه بس مالقيته ازا تعرفي علميني الله يخليكي وشكرا كتير يا سكر :icon28:
حاطبقها وارد منك بس ابغى طريقة بسبوستك اللي تناسب الحشوة ,, فيه سؤال تاني انتي شاميه ؟؟ طيب ...
حاطبقها وارد منك بس ابغى طريقة بسبوستك اللي تناسب الحشوة ,, فيه سؤال تاني انتي شاميه ؟؟ طيب تعرفي الحلا التاني اللي كتبته ؟

هو بالمكسرات ومحشي قشطه لزيز كتير قاعده ادور عليه بس مالقيته ازا تعرفي علميني الله يخليكي وشكرا كتير

يا سكر :icon28:[/quote

تكرم عينك
المقادير
كاس سميد_كاس سكر_وكاس جوز هند_وكاس زيت _وكاس لبن_ملعقه p.B_وبيضتين وفانيلا
تخلطي جميع المقادير وتصبي نصف المقدار فى الصينيه بعد دهنها بالطحينيه واخبزيها شغلى عليها
الفرن من تحت حتى تتحمر حواف الصينيه
حتكونى جهزتى القشطه والصينيه بالفرن
طلعيها وحطى القشطه وساويها بعدين ضعى باقى الخليط ورجعيها على الفرن بس ولعى عليها من فوق ونزلى الشبك درجه بس تتحمر طلعيها وحطى عليها بياله قطر

قطعيها بس تبرد زى ما حبيتى
وبالهناء والعافيه

وأسفه طولت عليكى بالشرح
والله ما ببعرف شو نوع الحلى الى دقتيه وان شاء الله بأحاول أدورلك عليه