mooty
mooty
دندووووووووووون صباح الخيير يا جميييل
صباح الخير يا نانى

اسكتو امبارح عملت الكوردن بلو بتاع دون
ما شاء الله طلع تحفة

بس واجهتنى مشكلة
هو انى وانا بحشى البانية كل شوية الحشو يطلع من الجنب وغلبنى على ما تاعمل
كوقعدت الصمة بالبقصمات ..
كان عامل زى السويسرول وقللت الحشو كمان علشان ما يطلعش من الجنبييين
دى مالهاش حل؟ اللى بشترية من برا بيبقى زى الاسطوانة والحشو كتير ازاااااااااااااااى؟؟؟بس هو مبدائيا طلع طعمة تحفة اناكمان حطيت على البقصمات كارى وكركم كتيييير وكان حلو اوى..

كمان عملت الخرشووف وطلع حلو...

noody

بالنسبة للسكر هو بيبقى 1/2 كوب سكر بودر على 2 معلقة ماء وتقلبيهم ككويس.
don
don
don don :
يا صباح الخير و الفل على كل شيفات المطبخ من اول الشيف الكبيرة العزيزة الغالية ام العلاء الى الشيف نانى والشيف كهرمانة والله يا شيف ام العلاء انا بفرح جدا لزيارتك لينا وفعلا مهما شكرتينا فأنتى اللى تستحقى الشكر كلة ربنا يخليكى و منورنا دايما فى مطبخنا .كهرمانة على فكرة طريقتك حلوة فى الايس كريم انا الصراحة بعمله بطريقة واحدة اللى مكتوبة على علبة ماكينة الايس كريم لانى بستخدم الماكينة بتاعتة بس هى فيها عيب واحد بالرغم اننا شريا ها الحجم الكبير بس برضة بطلعة كمية صغيرة قوىنورنور زى ست الكل نانى ما قالتلك ان لسة فى حاجات كتير بتتعمل من الحمص يعنى انا بالتقريب كتبتلك مقتطفات مختلفة لكن لو عايزة لسة حاجات تانية حنكتبهالك برضة بس تابعينا يعنى ننوع فى حاجات تانية و بعدين نرجعلك تانى ماشى؟؟
يا صباح الخير و الفل على كل شيفات المطبخ من اول الشيف الكبيرة العزيزة الغالية ام العلاء الى الشيف...
طيب يا نودي كده ماتحشيش البطه طب ماتخشيش عندنا تاني بقي بعد ماتزليهم اخيرا وتعمليها متحشيهاش وعلي فكره الرز عمره ماكان هيخرج منها بالصوره اللي انتي متخيلاها وان حصل وده مش هيحصل تروحي تصفي الشوربه بالمصفي وخلاص وتستخدمي الشوربه عادي وبالنسبه للملح وسبق وجربته في الحالتين ومحسيتش بفرق بالسوي وان كان في طبخ البقول يستحسن انك تأخري الملح شويه لحين السوي وبالنسبه للسائل الابيض اللي علي وش السينمون اسمها حلوي الماء ودي سهله وهكتبهالك حالا هي والكراميل والميل في
زودالعين
زودالعين
السلام عليكم
دخلت القسم رغبة فى التغيير
ولكنى وجدت جهدا كبيرا وابداعا
بارك الله فيكن وجزاكن خير الجزاء
الاخت الحبوبة 0000دون00بارك الله لك
فانا لا احب الوقوف طويلا فى المطبخ00فاحب الاكلات البسيطة00غير المعقدة
والتى لا تاخذوقت وغلبة فى اعدادها00وقد وجدت هذه النوعية فى موضوعك
وارجو زيادة هذه الوصفات 00
فانا احب ماغلا ثمنه وخف حمله000من الوصفات طبعا000وارجو ان لا اكون اثقلت عليكى
ولكى منى خالص الدعاااااااااااااء
mooty
mooty
شكرا اوى يا دون يا اللى مطنشاااااانى :(:(:(:(:(
don
don
don don :
يا صباح الخير و الفل على كل شيفات المطبخ من اول الشيف الكبيرة العزيزة الغالية ام العلاء الى الشيف نانى والشيف كهرمانة والله يا شيف ام العلاء انا بفرح جدا لزيارتك لينا وفعلا مهما شكرتينا فأنتى اللى تستحقى الشكر كلة ربنا يخليكى و منورنا دايما فى مطبخنا .كهرمانة على فكرة طريقتك حلوة فى الايس كريم انا الصراحة بعمله بطريقة واحدة اللى مكتوبة على علبة ماكينة الايس كريم لانى بستخدم الماكينة بتاعتة بس هى فيها عيب واحد بالرغم اننا شريا ها الحجم الكبير بس برضة بطلعة كمية صغيرة قوىنورنور زى ست الكل نانى ما قالتلك ان لسة فى حاجات كتير بتتعمل من الحمص يعنى انا بالتقريب كتبتلك مقتطفات مختلفة لكن لو عايزة لسة حاجات تانية حنكتبهالك برضة بس تابعينا يعنى ننوع فى حاجات تانية و بعدين نرجعلك تانى ماشى؟؟
يا صباح الخير و الفل على كل شيفات المطبخ من اول الشيف الكبيرة العزيزة الغالية ام العلاء الى الشيف...
حلوي الماء

نصف كيلو سكر بودره منخول بمنخل حرير
3ملاعق ماء (مغرفه الشوربه)
الطريقه
1-نضيف الماء الدافئ تدريجيا مع التقليب للسكر لحد متلاقي الخليط بقي ناعم وتخين يغطي ظهر المعلقه استمري في التقليب لحد مينعم تماما
2- يستخدم بعد كده بالصب علي وش الحلوي اللي انت عاوزه تغطيها
ملحوظه:ممكن تعملي الحلوي دي بالشيكولاته
انك تضيفي حوالي كوب كاكاو او 100 جرام شيكولاته خام مبشوره +ملعقه زبده ممسوحه وهئولك ازاي
بصي ياستي :تحطي الشيكولاته الخام علي النار في حمام ماء وبعد ماتسيح ضيفي الزبده وقلبيهم كويس اوي . بعد كده تكوني عملتي حلوي الماء وتضيفي الخليط السابق لحلوي الماء مع التقليب. تقدري تستخدمي الاتنين في غطاء الحلويات مع بعض عشان يدولك شكل حلو وبالهنا والشفا