don
don
don don :
حلوي الماء نصف كيلو سكر بودره منخول بمنخل حرير 3ملاعق ماء (مغرفه الشوربه) الطريقه 1-نضيف الماء الدافئ تدريجيا مع التقليب للسكر لحد متلاقي الخليط بقي ناعم وتخين يغطي ظهر المعلقه استمري في التقليب لحد مينعم تماما 2- يستخدم بعد كده بالصب علي وش الحلوي اللي انت عاوزه تغطيها ملحوظه:ممكن تعملي الحلوي دي بالشيكولاته انك تضيفي حوالي كوب كاكاو او 100 جرام شيكولاته خام مبشوره +ملعقه زبده ممسوحه وهئولك ازاي بصي ياستي :تحطي الشيكولاته الخام علي النار في حمام ماء وبعد ماتسيح ضيفي الزبده وقلبيهم كويس اوي . بعد كده تكوني عملتي حلوي الماء وتضيفي الخليط السابق لحلوي الماء مع التقليب. تقدري تستخدمي الاتنين في غطاء الحلويات مع بعض عشان يدولك شكل حلو وبالهنا والشفا
حلوي الماء نصف كيلو سكر بودره منخول بمنخل حرير 3ملاعق ماء (مغرفه الشوربه) الطريقه 1-نضيف الماء...
عجينة الباف باسترى puff pastry

نفس عجينة الميل فى بس الاختلاف الوحيد فى المقادير بس

المقادير

مقدار الزبدة هو نفسه مقدار الدقيق

يعنى كيلو زبدة

كيلو دقيق

ماء بارد للعجن

زرة ملح

1/2 معلقة صغيرة عصير ليمون لكل 1/4 كيلو دقيق

و بالهنا والشفا
كهرمانة12
كهرمانة12
دون ممكن تقوليلي استعمل عجينة البيف باستري في ايه بالظبط؟؟؟بيتعمل بيها ايه؟؟؟

عندي كمان استفسار معلش...انا بعمل بسكوت شوكولاتة في البيت بس بيطلع ناشف مش عارفة ليه مع اني مش بسيبه في الفرن كتير خالص مقاديره عبارة عن:
3ك دقيق+3 م كاكاو+6 معالق زبدة(بس انا بستخدم زيت)+2بيضة+ك وربع سكر ومش بضيف لبن ولا ماء تفتكري دة السبب في انه بيطلع ناشف؟؟ياريت تفيديني في الموضوع دة الله يخليكي

انا هقولكم علي طريقة تجنن للكاتشاب للي بيعشقه زيي..لسة عاملاه حالا وطعمه زي الجاهز بالظبط

طريقة عمل الكاتشاب:كيلو طماطم متسبكة
2 م متوسطة نشا
2 م ك سكر(حسب الرغبة)
فص ثوم مفروم
2 م ك خل
نصفي عصير الطماطم علي نار هادئة ونضيف اليه كل المقادير ونتركها تبرد ثم نحطها في برطمان ونحتفظ بيها في الثلاجة وكل واحدة وزوقها يعني انا بحب ازود الخل والسكر شوية زيدي او اننقصي براحتك
جربوها وقلولي رايكم اللي متاكدة منه
omhabeba2000
omhabeba2000
دون
جزاك الله كل خير
نانى فينك بتوحشينا
don
don
don don :
حلوي الماء نصف كيلو سكر بودره منخول بمنخل حرير 3ملاعق ماء (مغرفه الشوربه) الطريقه 1-نضيف الماء الدافئ تدريجيا مع التقليب للسكر لحد متلاقي الخليط بقي ناعم وتخين يغطي ظهر المعلقه استمري في التقليب لحد مينعم تماما 2- يستخدم بعد كده بالصب علي وش الحلوي اللي انت عاوزه تغطيها ملحوظه:ممكن تعملي الحلوي دي بالشيكولاته انك تضيفي حوالي كوب كاكاو او 100 جرام شيكولاته خام مبشوره +ملعقه زبده ممسوحه وهئولك ازاي بصي ياستي :تحطي الشيكولاته الخام علي النار في حمام ماء وبعد ماتسيح ضيفي الزبده وقلبيهم كويس اوي . بعد كده تكوني عملتي حلوي الماء وتضيفي الخليط السابق لحلوي الماء مع التقليب. تقدري تستخدمي الاتنين في غطاء الحلويات مع بعض عشان يدولك شكل حلو وبالهنا والشفا
حلوي الماء نصف كيلو سكر بودره منخول بمنخل حرير 3ملاعق ماء (مغرفه الشوربه) الطريقه 1-نضيف الماء...
الكراميل

2كوب سكر
نصف كوب ماء
نصف ليمونه كبيره
الطريقه
نضع السكر علي النار مع ملاحظته حتي يصبح لونه ذهبي..
نضيف الماء علي الكراميل وماتتخضيش منه لما تتشطش لكن هدئ النار واستمري في التقليب لحد مايسيح السكر تماما واعصري الليمون عليها وسيبيها تغلي 10 دق هتلاقيها تخنت تاني اطفي النار علي طول.يستحسن طبعا تعملي الكراميل في نفس قالب الكريم كراميل بكل الكميه وبعدين وزعيها علي القوالب كأنك بتبطنيها جوانب وارضيه عشان يدي لون حلو بعد كده تكون جهزتي الكريم كراميل وصبيه في القالب ودخليه الفرن او علي البوتاجاز بس في حمام مائي وتابعيه حتي النضج
ملحوظه
ممكن تزودي الكميه زي متحبي ومتعتمديش علي مقدار وده طبعا هيجي بالنظر والخبره بعد كده لانها بسيطه مش صعبه
واي خدمه
Noody30
Noody30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حبيبتي دندون

ربنا يخليكي لينا و تسلم ايديكي يا سكرة

جزاكِ الله خيرا يا غالية و جعله في ميزان حسناتك

حقيقي شرحك رائع و سلس

كهرمانتي، تسلم ايديكي على طريقة الكاتشب انا باموووووووووووت فيه هو و المايونيز