بنت النيل**
بنت النيل**
اختىlily 2002.....طبعا مثل ما كتبت لكى انه يحدث فجاة لكن فية اشيلء ممكن تجنبيها مثل:
عدم الاصابة بارتفاع ضغط الدم: ويكون بالامتناع او التقليل من اكل الملح والحوادق قدر المستطاع...
عدم التعرض للاصابة فى البطن نهائى....
الاهتمام بالتغذية الصحية والتى تعطيك كافة ما تحتاجينة من القيتامينات والمعادن....
وطبعا عدم التدخين وتجنب المدخنين لان التدخين السلبى تاثيرة اقوى من التدخين العادى.....
واخيرا ودى نصحتى لك البعد عن القلق والهموم والتفكير بصورة اكثر تفائل اشغال وقتك فى عمل اى شىء غير التفكير فى الامراض وغيرة.... وطالما انتى بخير يبقى لية القلق؟؟؟؟؟ اتركيها على الله حبيبتى ولا تخافى من شىء لان التوهم مش كويس ابدا عليك.....
على فكرة انا اعشق الطب خاصة النساء والتوليد واعتبرها هوايتى الاولى وعندى الكثير من الكتب والمراجع الطبية فى هذا التخصص لذلك فكل معلوماتى تكون من مكتبتى او من خلال البحث على النت..... وكمان كان لى تجربة انى ولدت شغالتى وانا عندى 15 سنة!!!!!!!!!!!!!!! يمكن هو اللى خلانى احب الطب؟؟؟؟؟ مش عارفة؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
البسمة العذبة
كتبت رد ..وبعثته بس ما طلعش....

انا مش هزيد عن اللي كتبته بنت النيل...غير انك حاولي تتجنبي القلق والجماع لمدة 3 اشهر من بداية الحمل..
اذا لاحظتي اي افرازات بنية (دم قديم) او الام شديدة بالظهر...فورا راجعي الطبيب...
واهم شئ توكلي على الله وان شاء الله تقومي بالسلامة
lily 2002
lily 2002
مشكورة عزيزتي البسمه العذبه على مشاركتك ونصيحتك لي
اما انتي اختي بنت النيل بصراحه كل يوم يزيد اعجابي بك لكن اريد ان اتاكد من شيء هل انتي ولدتي شغالتك وعمرك 15 سنه كيف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ممكن توضحي لنا
وكمان هل تزوجتي وانتي صغيره جدا ؟؟؟؟؟؟
حابه اتعرف عليكي ممكن
وبالنسبه للغذاء عزيزتي انا لا اكل اللحم ابدا عدا المفروم والكفته وبكميات جدا قليله والسمك لا اكله ابدا والدجاج بالصدف وان اكلت منه اكل قطعه صغيره جدا جدا ودمي 11 نسبته هل هذا جيد وما رايك ؟
بنت النيل**
بنت النيل**
شوفى حبيبتى كان عندنا فى بيت اهلى شغالة طلقها زوجها وتكفلت امى رحمها الله بها على ان تجلس معنا وامى تربى لها البيبى وتدخلة مدرسة يعنى تعاملة كانة ولدها..... لكن كانت الشغالة دائما واثناء الحمل تعمل نفسها ستلد فامى تخاف وتقول لها روحى عند قريبتك ... الى انى لاحظت اسلوبها وانها تتحجج بالولادة وتروح عند قريبتها وتخرج معاها فقلت لها مش حتجرجى بعد الان حتى لو بتولدى.... وانقلبت عليا عصبيتى وامى كانت فى هذا اليوم فى الاسكندرية لظروف العمل والشغالة سمعاها طول الليل تقول آه آة وانا فكراها بتكذب عشان تخرج الى ان صحيت من النوم على الساعة 6 صباحا لقيت الشغالة فى الحمام ولقيت دم على الارض والولد مرمى على ارض الحمام طبعا اتصرعت من الخوف لكن تداركت الموقف واتصلت بجدتى وقلت لها البنت بتولد راحت جدتى رحمها اللة قالت لى افتحى ال speaker عشان اسمعها كويس واركز مع الشغالة وجلست جدتى تقول لى ماذا افعل بدا من تعقيم المقص وربط حبل السرة بالخيط وبعد 3 اصابع ربط الخيط مرة اخرى... وتنظيف الولد وشربتة ماء بسكروغطيته وخرجتة برة الحمام.... وبقت الاخت الشغالة نايمة على الارض وجدتى معى على التليفون تقول لى اضغطى على بطنها من الجنب واضغط الى ان نزل الخلاص!!!!!!! رحت لابسة كيسين بلا ستك فى يدى بدل القفازات طبعا ورحت ساحبة الخلاص ونظفت البنية وشلتها برة الحمام ونامت شوية وبعدين قامت بعد قليل نظفت الحمام مكان الدم وخلافة لان امى كانت على وصول وخفت لو شافت الدم يحدث لها شىء لانها لا تستطيع ولا احد ان يرى ما رايتة !!!!!!!!!!! وطبعا جدتى لبست واخذت شغالاتها واخذت البنت وذهبت بها الى المستشفى لما الدكتور كشف عليها قال لجدتى مين اللى ولدها؟؟؟؟ فردت جدتى حفيدتى؟؟؟؟ هى دكتورة؟؟؟؟ لا طالبة!!!!! طالبة فى كلية الطب؟؟؟؟؟ لا دى لسة فى الثانوى!!!!!!!!!! طبعا الراجل استغرب ازاى واحدة فى سنى تعمل كدة ....... والحمد لله اصبحت حكايتى مع الشغالة متداولة فى عائلتى كلها واصبحوا يقولوا لى الداية !!!!!!! يعنى ما حصلت حتى اكون طبيبة هاهاهاهاة.......وطبعا فضلت بعد الموضوع دة نايمة 3 ايام متواصلة بسبب الصدمة.... لكن انا الحمد لله عند اى موقف افكراولا كيف ينتهى ثم يكون رد فعلى النفسى بعد الانتهاء من المشكلة..... كما انى لم اكن استطيع ان اترك البنت تموت وانا استطيع ان اعمل لها اى شىء خاصا لو كنت انا السبب فيما حدث لى ولها......

وجعت دماغك بقصتى انا والشغالة لكن قلت لزم احكيها لكى ولكل الاخوات عشان نضحك شوية......

اما انا تزوجت وانا عندى 19 سنة وكنت فى سنة ثانية كلية تجارة وبعد الزواج كملت دراستى وخلصت.... ودرست بعدها الحقوق وخلصت من سنتين طبعا بفضل تشجيع زوجى لى على دراسة ما احبة لذلك فانا والحمد لله متخصصة تجارة قانون وولادة...هاهاهاهاااااااااه .....

اما انتى اختى lilly فاكلك لللحمةلا باس بة لكن البروتين مهم جدا يعنى لازم تعوضى عدم اكلك لللحمة بانك تاكلى سمك او دجاج او بيض والحليب ومشتقاتة لان احتياجاتك من البروتين فى الحمل حوالى 20% وطبعا البروتين النباتى مثل الارز والحبوب والخبز لكن البروتين النباتى يكون تكميلى مع الحيوانى.... عموما لو بتحبى البيض ممكن تاكلى بيضة كل يوم كتعويض عن عدم اكل اللحوم البيضاء .....

اما ضغطك فانتى ذكرتى العالى فقط 11 وهو يعنى110 لكن الواطى كام.؟؟؟؟؟؟؟ عموما العالى ممتاز كدة لان الطبيعى 120/80 . ويفضل للحامل ان ضغطها يكون منخفض على ان يرتفع الضغط .... شكرا ...
lily 2002
lily 2002
تسلمي عزيزتي بنت النيل والله انك بطله وجريئه واحييك على جرئتك هذه عن جد ما في مثلك لو واحده ثانيه في موقف الشغاله كان اغمي عليها
سبحان الله بس عندي لك سؤال هل تستطيعي انك تولدي مرة ثانيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اما بالنسبه للضغط انا ما كتبتلك الضغط هذي نسبه دمي اما ضغطي فهو جيد