Enna
Enna
الله يخليكي يا ناني5 انك شجعتيني
تالا الستاذه تمتيا معبرتيش ولا شكرا ولا حته حلوة كده برضه يا تماتياعموما انا عملتها عشان خاطر الجميع
دون ازيك يا قمر والله بضحكيني من قلبي
وللجميع اتمنى اكون شاركت باي شئ معاكم ومستعده لاي سؤال ودون لا قولتي حلوة ولا وحشه وبعدين اشك في نفسي يعني

اينا
هبه عبد العظيم
تماتيا مستنين وصفتك الى بتلم عليكم الدنيا
don
don
don don :
طيب يا اينا اهى دجنى اهى لو خسينا :)
اول حاجة انا اسفة لانى مااشتركتش معاكم فى المناقشات والله كان النت فاصل و لسة حالا متصلح المهم انا دخلت بسرعة اشوف الاخبار مؤقتا و حدخل تانى بعد ابنى ما يقوم من على الجهاز لكن عاوزة اقول حاجة واحدة انا اليوم فقط اللى فرحانة فية جدا جدا و حسيت انى نجحت فى هدا الملف الرائع و لقد حقق الهدف اللى من اجله فتحناة و كان الغرض الاسا سى ليس نقل الوصفات و لا تقليد حد لكن كان الغرض هو النقاش الجميل اللى حصل بينكم النهاردة من اجل الحصول على افضل الطرق و النتائج بالاقتناع اولا و اخيرا وانا متاكدة ان كل حاجة اتناقشنا فيها عمرها ما حتتنسى و انتم بتنفزوها و حتنفزوها بمنتهى السهولة و البراعة بجد بجد انا مبسوطة و بجد بجد مبروك عليكم هزا الملف . شكرا للشيف نانى و الشيف اينا و الشف مامت تماتيا و الشف مامت هبة و لا انتم ليكم رأى تانى ؟؟؟ :39:
don
don
don don :
الاستيك بالصوص و المشروم ( استيك بالصلصة البنى )

المقادير:

قطع ستيك يفضل البتلو حتبليها بالملح و الفلفل
مشروم ( عش الغراب) طازج بيبقى فى اطباق فل فى قسم الخضروات أو معلب فى قسم البقالة مقطع شرائح
علبة صغيرة كريمة طازجة ( اللبانى )
(أو )ربع كوب شوربة لحمة او مكعب ماجى لحمة و 2 معلقة كبيرة دقيق
زبدة و زيت (لتحمير الاستيك)
ملح , فلفل

الطريقة:
ضعى قطع الاستيك فى دقيق من الوجهين و نفضى الدقيق الزيادة
- سخني على النار 2ملعقة من الزيت مع2 ملعقة من الزبدة في مقلا ية لحد ما تقدح .
ضعي قطع الا ستيك و اتركيهم من غير ما تقلبيها لحد ما يتغير لونها شوية بس ما تحمريهاش يعنى حتبقى بنى فاتح تروحى بالشوكة مقلباة على الوش التانى و اتركيها برضة لحد ما تبقى بنى فاتح . استمري لحد ما تخلصى كل القطع واحدة واحدة.
- فى الزيت و الزبدة اللى حمرتى فيهم الاستيك وحيكون فية برضة زى صوص او سائل غامقة ناشف قليل ناتجة عن تحمير اللحم حنبدء في عمل الصلصة البنى وللعلم ان الخطوة دى هي سر الطبق
ضعى المشروم و حمرية حتى يتغير لونه .
- اضيفي الكريمة اللبانى و قلبي
أو ملعقتين من الدقيق مع التقليب ثم ضعى الشوربة و قلبي حتى تحصلي على سمك مثل الكريمة . او البشاميل
ضعىالاستيك فى الصوص تقليبة على الوجهين ثم يغرف فى السرفيس و نضع على جنب الطبق الصوص بالمشروم
و بالهنا و الشفا
أم العلاء
أم العلاء
don don :
ما حدا عبرني :( :( :( :( :( :(