lolookasha
lolookasha
الله تسلمي على هذا الموضوع الرائع
بس انا نفسي اكل هذا الأكل مع الرسول...
ادعيلي اكون رفيقته في الجنة
Ghost R
Ghost R
اللهم صلي وسلم وباركـ على محمد وعلى آل محمد

الله يجزاك الخيررررررر في اللي نقلتيه
ninal5552
ninal5552
اللهم صلي وسلم وباركـ على محمد وعلى آل محمد الله يجزاك الخيررررررر في اللي نقلتيه
اللهم صلي وسلم وباركـ على محمد وعلى آل محمد الله يجزاك الخيررررررر في اللي نقلتيه
:26: احم احمم نيجي للجد ده من اروع الاطباق المغربية لا يتقنه الا المهرة عشان ما اكدبش يعني عمري ما جربته ماما ربنا يرحمها كانت بتتقته و دلوقت بابا بيعمله . اللحم بالطريقة ده ممكن نحافظ عليه طوول السنة من غيير ما يجرالو اي حاجة بينفع خصوصا ايام الشتاء ياكل مع الشاي و البيض ..........

1 / ناخد اللحم نجهز شرمووولة و هي عباارة عن الخل كمية كبيرة + الثووم انا في الاول نسيت الثووم الاحمر فص كبيرر بالقشرة ندقه في المهراز + كمية كبيرة من القصبر حبووب او اليابس مطحوون + ملح +كمون شوية زيت تخلك المقادير جيدا و يتبل اللحم فيه و يترك ليلة كاملة ليرقد جيدا بالنسبة للمقاادير تبقى تقديرية حسب الكمية .
ثم تنشر قطع اللحم او القديد في الشبااك او البلاكوونة لمدة 10 اييام او اكثر حتى يجف جيدا جيداااااا من الماء بعد كده نضعه في كيس من قماش و ليس بلاستييك . ده بالنسبة لترقيد اللحم .

2// دلوقت مرحلة الطبخ /// نجيب حلة كبيرة للافرااح نحط فيها ماء و نتركه يغلي جيدا ثم نضيف شحم الكلية حسب الكمية مطحووونة ناعمة جدااا نضيفها الى الماء المغلي لما تدوب كل قطع الشحمة نضيف قطع اللحم و نحرك كل فترة لكي لا يلتصق و الحلة مكشوفة من غيير غطاء . لما يطبخ اللحم نضيف الزيت كميى كبيرة 2 لتر انا باتكلم عن كمية 6 كيلو من اللحم و هنا مرحلة التحريك المستمر لا يجووز اغفاله كي لا يحترق جيداااااااااااااااااا حتى ينشف من الماء و لا قطرة ماء واحدة فقط ايدام و لحم نتركه يبات طوول الليل في الحلة ليبرد جيداا .بعد كده نضعه في برااميل بلاستيكية قطع اللحم + الايدام.
اما اللي بالاسفل فنضعه في علبة مستقلة فيسمى باللهجة المغربية اكريش ده يستعمل في المعجنات في الفرن مع العدس . صلصة الطماطم .عارفة ان الامر شاق و بياخد وقت بس يستاهل مل اللي ييجي المغرب اجانب او عرب بيمووتوو فيه.
لو واحدة جربتو و ظبط معاها ترد علينا .:42: اللي ما بحبش فيه 2 يوووم الاواني :angry:
با الله الف هنا و شفااااا
:26: :26:
هتان نجد
هتان نجد
جزاك الله خير اختي الكريمه
أم بـدر
أم بـدر
شكرا اخواتي شكر اخت ninal5552

جمعنا الله برسول وخاتم النبين محمد في جنات النعيم

اللهم امين