راماتان
راماتان
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختي العزيزة على حد علمي إن تفصيل العباية دي ماهو سهل وهنا في السعودية مايفصلها إلا الترزية ( الرجال ) حتى في المشاغل النسائية صعب جدا تلاقي واحدة بتفصلها أنا مش عايزة أحبطك ,,, لأني بشوف تقريبا نفس العباية دي( بس ألوان ) لبسينها في مصر , لكن يمكن مش بالوسع ده ,, وأكيد اللي بيحدد كده عرض القماش ,,,, هنا في السعودية موجود هذه النوعية من القماش ( أسود وتقيل وعريض ) وأحلى نوعية الياباني وربنا يوفقك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختي العزيزة على حد علمي إن تفصيل العباية دي ماهو سهل وهنا...
السلام عليكم

اسفه على التأخير:44:

سهلوله 1 نورتي الموضوع وشكرا على نصيحتك الغاليه
وهاسأل على القماش الياباني لعل وعسى أجده هنا
جزاك الله خيرا:26::26:
راماتان
راماتان
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختي العزيزة على حد علمي إن تفصيل العباية دي ماهو سهل وهنا في السعودية مايفصلها إلا الترزية ( الرجال ) حتى في المشاغل النسائية صعب جدا تلاقي واحدة بتفصلها أنا مش عايزة أحبطك ,,, لأني بشوف تقريبا نفس العباية دي( بس ألوان ) لبسينها في مصر , لكن يمكن مش بالوسع ده ,, وأكيد اللي بيحدد كده عرض القماش ,,,, هنا في السعودية موجود هذه النوعية من القماش ( أسود وتقيل وعريض ) وأحلى نوعية الياباني وربنا يوفقك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختي العزيزة على حد علمي إن تفصيل العباية دي ماهو سهل وهنا...
حبيبتي مرسال
اميييييييييييييييييين :):)
شكرا على الدعوه الحلوه

هانزل بعد شويه طريقة تفصيل الخمار للي تحب تجربه
راماتان
راماتان
طريقة الخمار (سهل جدا)
---------------

استخدمي قماش عرض 115 سم وستحتاجي منه مترين ونصف
اثنيه على اتنين وظبطي الحواف مع بعض والثنيه تكون للأعلى
ثبتي القماش بدبابيس لمنع الانزلاق
تبعا للرسم قصي انحناءه كبيره من أسفل اليمين الى أعلى اليسار (من A ل B) يعني اقطعي بخط مستقيم بمحازاة حافة القماش ثم قصي بانحناءه متجهه ناحية B ثم انهى القص بخط مستقيم موازي لحافة القماش الشمال
وهذا يساعد على ان الأمام والخلف للخمار بيكونوا خط مستقيم وليس على شكل V
ولجعل الأمام والخلف طول واحد نبدأ A ب 10 سم من حافة القماش
خيطي من نقطه A الى C مع ترك الباقي لفتحة الراس
ثم تقومي بسرفلة حواف الخمار بما فيها حواف فتحة الراس
الزياده الناتجه من القماش بيتعمل بيه مثلث يلبس تحت الخمار ليغطي مقدمة الرأس ثم يلبس فوقه الخمار ليغطي من الرأس حتى أطراف أصابع اليدين ومع جيبه واسعه من تحته بيكون جميل باذن الله.

يلا يا بنات وروني التطبيقات :2thmup:

السلام عليكم:26::26:
الحنان 25
الحنان 25
الحنان 25
الحنان 25