lidia_mo
lidia_mo
شوفى اولا انتى تأخرتى جدا جدا فى فصلها فى غرفة لحالها غلط جدا جدا
كان على الاقل لما بنوتك التانية كملت العام كنتى نيمتيهم هما الاتنين فى غرفة مستقلة ....
انا بنوتى كانت فى الاول كدة بس كان عمرها 3 اعوام .....
على عامين حطيتها بغرفة لوحدها بس كنت انا وباباها نتناوب النوم معها فى الغرفة
واول ما اخواتها كملوا عام نيمتهم معها فى الغرفة وكانت طبعا تبكى مش عايزة تنام وتصحى من النوم تيجى تنام جنبنا
لاحظت انه باباها كانت تصعب عليه ويخليها تنام معنا بقيت عندها عادة يا دوب تنام ساعتين على سريرها وبعدين تيجى .....
جلست معها مرة وعرفتها انها كبرت وعيب تنام جنبنا وان اخواتها اصغر منها ونايمين على سرايرهم ...
وانه انا لو جت تانى برجعها على سريرها وفعلا كانت تيجى اشيلها وارجعها على سريرها
طبعا مرات تبكى وتقول لى بحس بشئ وانا نايمة وكلام من دة كنت اقول لها استعيذى من الشيطان واقرى قران وما حتحسى بشئ ....
وترجع تانى تيجى وارجعها يمكن فضلنا اسبوع او اكتر على كدة ما بنام ساعتين الا اصحى ارجعها على سريرها ......
لحد ما سلمت بالامر الواقع وبقيت ما شاء الله تنام فى حجرتها مع اخواتها .....
. انا حكيت لك بالتفصيل علشان تعرفى ان الوضوع محتاج صبر وكل ما كان فصل الاولاد فى غرفة لحالهم فى سن اصغر
كل ما كان اسهل يعنى طالما البيبي عنده اخوات اكبر منه يبقى على سنه حلو جدا انك تفصليه عنك .....
فانتى اولا ... اجلسى معاها واعرفى منها ليه ما بتحب تنام على سريرها ولو فيه شئ بيخوفها
اكيد طبعا بتخاف اذا احنا الكبار بنخاف طمنيها انه انتى موجودة واذا نادت عليكى بتسمعيها ....
وحفظيها قصار السور زى المعوذتين والاخلاص وانها تتعود تقولهم عند النوم او اذا قلقت وصحت من النوم ....
يعنى سدى لها اى حجة تطلعها لك وقولى لها مفيش شئ يخوف اختك نايمة وما عندها مشكلة ......
وخدى قرار حاسم انها خلاص مش حنتام معكم فى غرفتها ......
يعنى لما تيجى رجعيها سريرها وممكن تفضلى معها لحد ما ترجع تنام تانى .....
حتتعبى شوية بس فى الاخر حتتعود ..... والبكاء دة هو وسيلتها علشان تأثر عليكى .
الله يوفقك معها .... بس اتخذى القرار لانها ما شاء الله كبرت .
,,,,فراشه حيرانه,,
مشكورين على الردود بس انا استخدمت معاها كل الطرق وانالي سنه من حنقلتها لغرفتها مو ب شهر او اسبوعين يعني تعبت من جد وكل ناجت عندي رجعتها والله ماانا م ولا ارتاح من قله النوم بس شكله مالي الا الله ادعي ربي يهديها وان شاءالله يارب تساعدني وتريحني ياااااااااارب
طيبتي ضعفي
طيبتي ضعفي
انا ولدي بيكمل الخمس كان يبكي ماينام الا جنبي وصرت انام عندة وبعدين صار اذا رحت لغرفتي يجيني الفجر وشوي شوي صار ينام بس اول الليل اسولف عليه ونلعب ونضحك وبعدين ينام
أنوار البحرين
الله يعينك اني عندي بنتي عمرعا خمس وايد تخاف الظل تفتكره شىء كابوس او جني تقول بينزل لها وتخاف

وكل تبي تنام معنا في السرير..انتي نامي معها لين نامت قومي عنها
جراح الامة
جراح الامة
شيلي الصور والمجسمات اللي في الغرفة لو كانت موجودة،،

لأنها تمنع دخول الملائكة

وغير كذا أنت لازم تكونين عندها إلى أن تنام ..

وشكل بنتك خااايفة من شي ,, وشجعيها..