frites

frites @frites

عضوة فعالة

مبتدئة في عالم المعجنات وعندي كوووووم اسئلة ..حياكم

اطباق عالم حواء

حبيباتي ماني تاركتكم ..وكل شوي بانشب بحلوقكم لين اتعلم و اصير شيف معجناااااااااااااااااااات درجة اولى مثلكم
استحملوني وطولوابالكم معاي لانكم بتفيدوني انا وكل البنات المبتدئات مثلي ...وكل اللي بتنشف المعجنات معاهم ومستحيين يساالوا...

انا مشكلتي في الفرن بس طولت في الكلام شوية عسى ولعل وحدة تستفيد معلومة وتدعي لي
اولا العجينة
الحمد لله اي عجينة جربتها تطلع مظبوووووووووطة
..جربت بالتاكيد عجينة ال10دقايق باضافاتها الجديدة اللي هي الحليب البودرة واحيانا 1او2ملعقة زبادي...وعجينة هند الذهبية ...وعجينة هواجس ناعمة ...وعندي النية اجرب عجينة ام انمار ..وبيان ..ولما اتقن المهنة اجرب باقي العجائن
المهم العجينة تمااااااااااام وما عليها اي كلام

ثانيا التخميييييير
اي عجينة جربتها اعطيتها الوقت اللازم لتخميرها مثل ما قالت صاحبتها بالضبط ...بس ال10دقايق كل ما تخمر اكثر تطلع طرية اكثر ...
ثالثا
الحشوات ماعليهن كلام ..والمنتدى مليان ماشاء الله ..وبعد الحشو ادهنها
واخليها تخمر مرة ثانية من10 الى 15 دقيقة
رابعا الفرن..التحمييييير
وهذه هي مشكلتي اللي معقدتني ...لدرجة اني طلبت من ابو الشباب يشتري لي فرن جديد ...بس هو رفض لان اللي عندي جديد وتوني بادية اتعلم فيه
والغريب انه الكيك يطلع مظبوط بس المعجنات لا ...والله اطبق كل اللي قريته بس اكيد في شئ ما انتبهت له
طبعا الفرن لازم يكون سخن قبل ادخال الفطائر
انا اطبق طريقة الغالية دردشة مطابخ باحداث بخار في الفرن
**دايما اخلي الرف بالوسط
***اظبط الحرارة على 180
****اخليها بالفرن من10--15دقيقة
الفرن عندي تدرجات الحرارة فيه من 1---10 ايش الدرجة المناسبة لخبز المعجنات لاني اقدرها تقدير ياريت اللي تعرف تقولي

اخيرا بعد الخروج من الفرن
تلف بفوطة نظيفة ..او تلف بالكيس الشفاف ...او تحفظ في حافظات ..حتى تطرى وتقدم بالهنا وبالشفا

انا ولا مرة وصلت هذه المرحلة
مشكلة كمان
وجه البيتزا غالبا يطلع لي معجن شوي يعني غير مستوي بالدرجة المطلوبة ايش السبب علما باني لااضع الصلصلة وهي حارة ولا اكثر من مكونات الوجه من جبن وفلفل.....الخ

يلا قدموا لعمركم صدقة جارية ..واكسبوا اجر فينا ..فرصة
بندعيلكم برمضااااااااااااااااان
:35::35::35:
18
3K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

أم عائش
أم عائش
السلام عليكم يا أم تميم :27:

أنا دي برضه كانت مشكلتي ... لكن بالتجربة و الخطأ عرفت فرني و عرفت امتى تستوي الحاجة و امتى لأ :( .. و امتى تطلع ناشفة :22: .. و امتى تطلع كويسة و الحمد لله :cook:

أنا عندي ليكي نصيحتين و بعد كده هقولك على اللي بعمله ...

1 - لازم و ده لازم و لازم و لازم ..تعملي معجنات كتير لحد ما تظبط معاكي الطريقة و المقادير و الفرن و كل حاجة ... ما هي الخبرة اللي بيقولوا عليها ... تطبخي و انتي مغمضة يعني :35:
أنا فاكرة اول 10 مرات مثلا و مش هزار .. عملت فيها أكلة و كانت عايزة تتخبز في الفرن ... خربت و بقيت حاجة سيئة و اترمت على طووووووول :)

2- درجة حرارة المعجنات على ما أنا عارفاها و مجرباها ... مش 180خالص ... من 210 وإنتي طالعة :pinklove: ...و في مرة كمان قريت قبل كده في وصفات أحنبية على 260 ... ليييييه ؟؟؟ لأن البيتزا و المعجنات أصلا ميه و دقيق ... و دول مش محتاجين وقت كتير للسوى ... لكن الكيك مثلا ... بيض و دقيق و زيت و و و .. و كل دول محتاجين وقت طويل و على درجة هادية

و انا عن نفسي كنت بعمله فعلا في الأول على 180 ... كان بياخد وقت اطول للسوى .. و كان تحت البيتزا بيتحمر قوي .. و تتطلع ناشفة ... لما بقيت أزود على 200 أو كمان بعملها اليومين دول على 220 ... بتستوي أسرع و بتكون لسه طرية من جوه

أرجو إني اكون أفتدك .. و شوية بشوية هتعرفي فرنك عامل ازاي ... و لا ايه ؟ :)
همسات..
همسات..
الله يجزاها كل خير ام عايش
قدمت لك كل شي من نصايح
انا مؤيدة
والله يوفقك ياخيتو
frites
frites
لا يمكنك مشاهدة هذا التعليق لانتهاكه شروط الاستخدام.
غــــلا شــمــر
رفع الله قدرك حبيبتي

ام عائش
والله اسعدني ردك جددددددددددا
تسلمي حبيبتي جزاك الله خيرا واحسانا وبارك لك في ذريتك
ورزقك برهم وصلاحهم واكيد لك احلى الدعوات بظهر الغيب مع نجاح
كل فطائر اعملها مستقبلا وكلامك حا احطه حلق في وداااااااني

سؤال تاني
كيف اقدر اقدراالسمك المناسب للعجينة
مين تجاوبني ليش وجة البتزا يطلع معجن

همسات
مشكورة حبيبتي على المرور ...ربي يسعدك حبيبتي
ღLadyKitchenღ
ღLadyKitchenღ
اتوقع السبب في مشكلة البيتزا هو الصلصه تحطينها بدري او فيها ماء عشان كذا تكون مرطبه

ضروري الصلصه تكون ناشفه تماما من الماء وجربيي حطيها بعد ما تتحمر العجينه من الاسفل

بعدين اذا كانت مشكلتك ان الفرن حار فسهل انك تخفضين درجة حرارة الفرن الى 2-3 تقريبا وممكن ترخين على الابنوبه نفسها

بعدين اي عجينه تفقديها كل دقيقتين الى ثلاث دقايق المهم لاتطلعين من المطبخ للحرص ويكون اختبارها بانك تقلبينها وتشوفين

الوجه السفلي لها لو تحمر اشعلي النار من الاعلى وحمريها وبكذا تكون انتهت من الخبز
حتى فسكوتي اذلك
لعنونك رفــــع