شايفه

شايفه @shayfh

محررة برونزية

@ عادات وسنن عودت بنتي عليها @

الأمومة والطفل

السلام عليكم

طرا على بالي فكرة..إني أكتب لكم عن بعض العادات والسنن اللي حاولت أعود بنتي عليها..
فكتبتها وجمعتها لكم هنا..وأتمنى من اللي عندها إضافة تنورنا ..وتضيف لنا من أفكارها..كل أم تطمح إن عيالها يكونون مميزين في كل شي..
هذي بعض النقاط اللي اتبعتها مع بنتي..الله يحفظها ويجعلها من أحبابه.:

1..الرسول صلى الله عليه وسلم يقول إذا صعدتم إلى مكان مرتفع فكبروا (الله أكبر)..وعند النزول لمكان منخفض فسبحوا (سبحان الله)..فكل ما رقيت أنا وياها الدرج (السلم)..صرت أقولها بصوت عالي :الله أكبر..الله أكبر..
ونفس الشي وحنا نازلين ..بس بدل الله أكبر نقول: سبحان الله.

فصارت لماتشوفين سابقتها طالعه فوق..تناديني ماما الله أكبر
يعني إمسكيني نقول مع بعض الله أكبر.

2.جزمتها الله يكرمكم إذا فسختها ترجعها مكانها في البيت..أما إذا كنا عند أحد..تفسخها وتحطها جنب الباب..أحيانا مايحتاج أذكرها هي من نفسها تأخذها وتوديها وأحيانا أقولها ودي جزمتك أول ثم إلعبي وأحيانا أستخدم التهديد مع إني ماأحبه..مثل لما نكون تونا واصلين البيت وترفض تودي جزمتها مكانها وجالسه تلعب على السيكل...أقول لها أخذ السيكل.؟؟
تقول:لا
أقول طيب ودي الجزمة أول ....فتروح توديها.

3..عودتها تشيل معي صحون الغداء..وتودي اللبن لأبوها بعد الغداء..السفرة هي اللي توديها على بال ماأجيب الغداء..
كنت لما تودي الصحن للمطبخ..أروح بعدها وأنا أقول لها هاه وين الصحن وديتيه ..ثم إذا شفته في المطبخ بينت فرحتي وأقول لها :شاطره حبيبتي..أو شطوره..أنواع المدح خخخخ.
صارت لماتشوفني حاطه صحون عند الباب مجهزتها بأوديها لأهلي أجي ماألقاها..أسألها وينها لاتكون إنكسرت..
ألقاها مرجعتها في دولاب الصحون.

4..عودتها إن: لا.. عندي يعني: لا.
في كل شي..فماصارت تتعبني بصياحها وتصر على رأيها مثلا: كنا طالعين مشوار ولما جينا نرجع أخذنا لنا موية صحة..
وأبوها الله يهديه شراء المويه باااارده وأحنا بعز الشتاء..خفت عليها..وصار أبوها يشرب وهي تقول:أبي مووووويه..قلت لها بارد ياماما خليه شوي وأعطيك..وصبيته في كاس وجلست أدفيه بحرارة يدي..ولاقالت شي إليييين حسيتها إحترت عطيتها وشربت..وأبوها يقول :كيف طاعتك ومابكت.؟

مفيد لك إنك تحسسي إبنك إن بكائه ماراح يوصله لمطلبه دام أنا رافضه هذا المطلب لمصلحته..
مره مرتين يبكي يحاول يأثر عليك ثم خلاص ماعاد يصيح إذا رفضتي له حاجة عرف ان البكاء مامنه فايده معك.

5..ومازلت أعودها على خصله جميله وهي السلام..لما نجتمع مع العايله خالاتي وبنات خالاتي أحاول أغلب حيائها وأخليها تدور عليهم تسلم أو حتى لو على الكبار منهم..وأحسها الحمدلله هالأيام تحسنت..وبدأت تسلم وتستقبل الناس عند الباب خخخخخ..

6..ومن الأشياء البسيطة اللي تعودت عليها ومازلت إلى الآن أذكرها ..إنها تسمي (بسم الله)..قبل الاكل والشرب..وإذا ضربها شي أو طاحت ماأحاول أقوم وأضمها ,أمسك نفسي ..وأقولها:قولي بسم الله ياماما..قولي بسم الله عشان يروح (الآي)>> مأخوذه من آي ويقولها الواحد إذا حس بالألم..
ودي إنها تتعلق بربها ماودي كل ماطاحت دورتني..طيب بيجي يوم بتطيح أو تتوجع وأنا مو عندها ..ساعتها بيزيد ألمها ألم..لكن لما تتعلق بربها ..وتسمي بالله..راح تلقى في التسمية أكثر من اللي راح تلقاه في ضمتي لها..الله يحفظها..

7..أحاول أنمي عندها حب القراءة..أشتريت لها كتب في صور حيوانات وفواكه وأدوات منزليه..وأعرفها عليهم يمكن في اليوم مرتين بطلب منها هي ..تقول :ماما ايش هذا.تأشر على كل حيوان..وأقرأ أنا قدامها..فلما تشوفني أقرأ تجري تجيب كتابها وتجلس جنبي تقرأ..

8..وكل ليله لما أنومها في غرفتها..أقرأ عليها المعوذات (قل هو الله أحد)(قل أعوذ برب الناس)(قل أعوذ برب الفلق)(وآية الكرسي)..
وأشوفها حفظت سورة الإخلاص من كثر من رددها كل ليله..وصار القرآ من طقوس نومها..يعني أول ما أغطيها تقول :ماما بسم الله الرحمن الرحيم..
يعني إقرأي المعوذات.

هذا اللي أتذكره..أتمنى أكون أفدتكم ولو بالقليل..
الله يصلح لنا ذريتنا ويرضى عنا وعنهم.....
93
11K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

سائله الرحمن
سائله الرحمن
بسم الله ماشاء الله عليكى اغلب الحاجات دى فعلا بعلم بنتى عليها و الباقى لسه لانها

لسه صغيره عندها سنه و نص لكن ماشاء الله عليها ذكيه و ازيد عليكى انى عودتها

تصلى معايا جبتلها سدال الصلاه و مصليه ليها و لما تشوفنى اتوضأ تعمل زى و

تجبلى السدال بتاعى و بتاعها و تحط المصليتين و تصلى زى طبعا فى حاجات بتعملها

تضحك لكن و احده و احده تتعلم هى اتعلمت منى الحمد الله و بسم الله و امين و

علمتها تسمى الله فى اول اكل اى شىء و لما تجيب احى شىء و قع منها و بعد الاكل

تحمد الله و تسبح بعدكل صلى طبعا تعمل باصابعا زى و تهمهم بس كده كويس علشان

تتعلم و تتعود و تحب تمسك المصحف زينا و تهمهم كأنها بتقرا القرآن و عودتها بعد

اى اكل تروح تغسل ايديها و بتكلم معاها كتير فى حياتنا اليوميه علشان تاخد على

الكلام و تفهم و بالفعل بتفهم حاجات كتير و ماشاء الله عليها بتتكلم كويس فى حاجات

كتير و هى اتكلمت بدرى لانى بتكلم معاها على طول بما اننا بنقعد اغلب الاوقات

لوحدنا باباها بيجى متاخر و احنا قاعدين فى الغربه و عودتها تكلم الناس اللى نعرفهم

علشان متخافش من الناس و بديها كراسه خاصه بيها و قلم الوان خشب و تعمل

شخابيط علشان تحس انها بتعمل حاجه حاجه مهمه قوى لما بديها حاجه تاكلها فى

بعد الحيان اقولها ادى ماما او بابا منها و تدى حتى لو حاجه صغيره علشان تتعود

انها تدى و متطلعش تحب نفسها و متديش غيرها و معوداها على التعاون معايا يعنى

لما بنشر العسيل هى تحب تساعدنى تدينى المشابك او الهدوم الصغيره اللى تقدر

تشيلها و عودتها هى تغسل سنانها انا فى الاول اغسلها و اسيبها هى تغسلها بعد كده

و دايما اقول قدامها الحروف و الارقام و اتعلمت و الحمد لله انها تعد من 1:5

بفضل الله و اكيد فى حاجات تانيه بس الذاكره مش سعفانى و ربنا يباركلنا فى اطفالنا

و يصلح حالهم
الفراشه الماسيه
ما شاء الله تبارك الله
التوت الزاكي
التوت الزاكي
موضوع رااااائع ..
من الجميل ان نغرس اسس الاسلام في نفوس ابنائنا منذ نعومة اظفارهم..فالعلم في الصغر كالنقش في الحجر..
كما ان العادات الطيبة تبقى في نفس الانسان ان غرست فيه وهو طفل ومن الصعب تغييرها بتغير الزمان..
شاكرة جدا لموضوعك الشيق ..والذي تتعلم منه كل ام جديدة الكثير من الاشياء..
وجميلة اضافة الاخت سمكة شقية..وفي انتظار اثراء الموضوع اكثر..
(Tweety)
(Tweety)
موضوع رااااائع ..
نفح الاريج
نفح الاريج
موضوع رائــــــــع اختى الفاضله شايفه..

عندى ولدين الله يحفظهم5 _6 سنوات ..

وعودتهم على ذكر الادعيــــــــه ...عند دخول الحمام والخروج _والاكل والشرب _
والخروج من المنزل والدخول _وعند السفر _وعند النوم والاستيقاظ ..وقول الحمد الله عند العطس وتشميت العاطس ايضا ..
وماشاء الله حافظينها وصااروا يرددونها من غير ماطلب منهم ذلك ..

وعودتهم على حضور المسجد مع والدهم ..
وغالبا يحضرون صلاه الجمعه ..

وعودتهم على احترام والدهم ..وعد ازعاجه عند النوم ..وعدم الاكل الا عندما يحضر
على السفره ..

واخيرا عودتهم على تقبيل راسي ويدي ..
وقول كلمـــــه اسف ياماما عنما يغلطون ..

وعندما كانت اعمارهم 3_4 كانو يرددون ايات قصيره من القران ..
اما الان فانهم يحفظون سور طويله نوعا ما..

والله يعينا على تربيتهم التربيه الصالحه...

..

.