بنتى عامله لى ( إحتكار) عايزه حل

الأمومة والطفل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواتى الحبيبات أنا مسجله من زمان فى المنتدى بس لسه مشاركه امبارح وماشاء الله حسيت بالحب الى بين الاخوات هنا فى المنتدى:26: وعشان كده حبيت اطرح سؤالى هنا ومتاكده انكم هتعطونى حلول ان شاء الله :3_3_103:

انا بنتى عمرها 3 سنين ونص و و أنا وهى عايشين لوحدنا لان والدها مسافر:29: وكمان مش بنخرج كتير

وأهلى بعيد عنى يعنى معظم الوقت بنكون فى البيت ومفيش حد بيزورنا غير قليل جداااا

فأنا مش عارفه أعمل ايه عشان أخلى وقتها كله مفيد ومشغول ومتحسش بالملل ؟؟

المشكله هى انها طول الوقت عيزانى ألعب معاها ,,هى طبعا معذوره,,لان مفيش حد قدامها غيرى

لكن ده بيخلينى مش عارفه اعمل اى حاجه خاصه بي دايما معظم الوقت مشغوله بها وهى بتتجنن اذا انا حبيت اعمل حاجه ..........مثلا اذا قرات فى كتاب او قعدت على النت او وانا بطبخ

هى عايزه تلعب طول الوقت وانا معاها لكن من غيرى مش بترضى تلعب لوحدها :icon36:

انا دلوقتى بحاول انى اعودها انها تلعب لوحدها لكن مش عارفه أعودها ازاى ؟؟

وهل المفروض انى العب معاها طول الوقت ؟؟

وازاى اخليها مستمتعه بكل وقتها من غير ما تمل ولا تشغلنى معاها ؟؟

وانا كده اكون بظلمها عشان عيزاها تلعب لوحدها .؟؟؟؟
7
654

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ضــــــوء
ضــــــوء
فيه طريقة حلوة تقدرين تلعبين فيها مع بنتك وانتي تشتغلين

- اعطيها حاجة تركبها وقولي لها انك بعد عشر دقايق بترجعي تشوفي اللي هي سوت وبالطريقة هذي تتحمس وتجلس تركب وتقدرين تسوين شغلك وبعدين ترجعين لها

- سوي لها طاولة بالمطبخ تجلس عليها واجلسي انشدي اناشيد معها وخليها تردد وراك وانتي تشتغلين

- اعطيها كور كثيرة وخليها تجمعها في سلة وخليها تتوهم انك جالسة تنظفين وهي تساعدك

- حسسيها باهميتها وانها صارت كبيرة وتقدر تساعدك زي البنات الكبار لكن اهم شيء حطي في بالها شخصية كرتونية او وهمية انه فيه بنت كبيرة تساعد امها و تلعب معها وحاجات زي كذا

اتمنى اني افدتك
انوار المحبه
انوار المحبه
فيه طريقة حلوة تقدرين تلعبين فيها مع بنتك وانتي تشتغلين - اعطيها حاجة تركبها وقولي لها انك بعد عشر دقايق بترجعي تشوفي اللي هي سوت وبالطريقة هذي تتحمس وتجلس تركب وتقدرين تسوين شغلك وبعدين ترجعين لها - سوي لها طاولة بالمطبخ تجلس عليها واجلسي انشدي اناشيد معها وخليها تردد وراك وانتي تشتغلين - اعطيها كور كثيرة وخليها تجمعها في سلة وخليها تتوهم انك جالسة تنظفين وهي تساعدك - حسسيها باهميتها وانها صارت كبيرة وتقدر تساعدك زي البنات الكبار لكن اهم شيء حطي في بالها شخصية كرتونية او وهمية انه فيه بنت كبيرة تساعد امها و تلعب معها وحاجات زي كذا اتمنى اني افدتك
فيه طريقة حلوة تقدرين تلعبين فيها مع بنتك وانتي تشتغلين - اعطيها حاجة تركبها وقولي لها انك بعد...
معذوره اهيا لان ما عندها احد بس انتي
بس انتي تقدرين تلهينها عطيها العاب تركيب قوليلها ابيج تلعبين و ايي اشوف شسويتي
الوان و كراسه خليها تلون
حطي لها رسوم متحركه وايد في العاب حلوه للاطفال خاصه حق البنات
والله يعينج
توته البطوطه
توته البطوطه

بارك الله فيكِ يا حبيبتى ضوء الحب وجعله الله فى ميزان حسناتك

انا بعمل معاها بعض الحاجات الى انتى بتقولى عليها دى لكن المشكله الاساسيه تكمن فى انها عيزانى العب معاها - وده اساسى يعنى - واذا قلت لها لوحدك تقولى لا وهى بتصعب عليا لانها لوحدها

بس بجد افكارك رائعه الله يحميكِ

يعنى كده انا مكنش ظلماها او قاسيه عليها لما اعودها انها تلعب لوحدها يعنى هو عادى ان الطفل فى السن ده يلعب لوحده ؟؟

تخيلى انها حتى لما افتح لها الكرتون تقولى اقعدى اتفرجى معايا وتعبت اوى على ما عودتها تتفرج لوحدها

مش عارفه اعمل ايه

طيب لما اكون قاعده ع النت او بقرأ فى كتاب مثلا اشغلها ازاى فى الوقت ده بحيث انها برده تكون مستمتعه ومش حاسه بفراغ

وجزاكم الله خيرا
توته البطوطه
توته البطوطه

أثابكِ الله وأكرمكِ حبيبتى أنوار المحبه

انا بعمل كده معاها بس هى عيزانى برده اكون معاها........أنا عودتها شويه انها تعمل الحاجات دى لوحدها لكن هى شويه وشويه وبخاف اصل اكون كده غلطانه فى حقها

وبالنسبه للكرتون والالعاب اذا عندك يا حبيبتى نزلي الرابط هنا عشان انزلهم عندى وافرجهم لها ....... لانى بدور لها ومش بلاقى

فتح الله عليكِ وألهمكِ الصواب
يوم وداعك
يوم وداعك
دخليها روضه حبيبتى سنها مناسب تتعرف على بنات في عمرها تتسلى معاهم وتتعلم اشياء مفيده