قُـــرَشـــيــه
الله يهديها ويخليها لك وتفرحين فيها عروس يارب ما عندي فكره بس ما حبيت اطلع بدون اثبات لوجودي وهذيup لعيونك :)
الله يهديها ويخليها لك وتفرحين فيها عروس يارب ما عندي فكره بس ما حبيت اطلع بدون اثبات...
لازم قبل العقاب تكون يوم الطفل كله تشجيع ودعم واحضان وقبلات من الام على كل شئ سوته صح عارفه ان الطريقه طويله بس راح تدى نتايج ان شاءلله
لو جربتى الطريقه دى راح تقل فى عنادها ومشاغبتها لان عنادها ومشاغبتها ما هي الا لفت لنظر ماما بتقول للك انا هنا ياماما موجوده وجاولت اساعدك وانتى ما شفتينى وحاولت وحاولت
حرام عقاب وهيا عمرها سنتين بس انا معاكى لازم تعرف ان هذا صح وهذا غير مقبول فى البيت
اذا عملت غلط اول شئ انزلي لمستوى نظرها يعنى اجلسى معاها على الارض
وامسكى ايدها بحنان
وغيري من نبره صوتك يعنى يكون فيها حزم مو صوت عالى ولا خصام
وانظري في عينها مباشره وخليها هيا كمان تنظر لعينك
واذا كانت تصرخ وهديها وقولى ( انا عارفه انك انتى زعلانه ؟ وانتظري الاجابه منها
طب ماما مارح تعرف انت زعلانه ليش وانتى بتصرخى راح تسكت وتقول السبب
واشرحي الموضوع بعباره بسيطه مفهومه له وحطيها فى حجرك وانتى برضوا نظرك عليها ( انا عارفه انك ..........وعيدى نفس الجمله الى هيا قالتها (مثلا انا زعلانه من كذا وكذا)
وقولي ماما تحب ندى فكريها ان حبك لازال موجود رغم انها عملت غلط
وماما بتزعل لما ندى بتعمل كذا وكذا وانا عارفه ماتحبى تزعلي ماما طيب ايش رايك نسمع كلام ماما وقولى (انا احب انك تقولى لماما اسف واطلبي منها قول اسفه وايش رايك يلا تلعبي بكذا واديها حضن وبوسه على قولها اسف

ان شاءلله اكون افدتكم
قُـــرَشـــيــه
اختى الغاليه هذا سن العنااااااااااااد على اصوله اسالينى انا عندى بنت الان عمرها سنتين و9شهور مشيبه راااااااااسي عند جربت معاها كل الطرق واحيانا الجأ مجبوره لضربها لان الكيل يطفح وانا عارفه ان الضرب خطاااااااااااااااااااااا لكن مالقيت طريقه تفيد معاها ياريت البنات يساعدونا بتجاربهم والله يهديهم يارب
اختى الغاليه هذا سن العنااااااااااااد على اصوله اسالينى انا عندى بنت الان عمرها سنتين و9شهور...
الضرب راح ياثر على شخصيتها وثقتها بنفسها حاولى استهمال الطريقه الهاديه معاها
قُـــرَشـــيــه
ابنى عمره سنتين و4شهور وعصبى جدا وفرط حركه وبيضربنى انا وجدته واحيانا باصرخ فيه واحيانا اضربه واحيانا احبسه واحيانا اخوفه باللبوس والحقنه واحيانا اتركه يصرخ بس فى الاخر بادعى فى سجودى(اللهم اصلح لى ذريتى)
ابنى عمره سنتين و4شهور وعصبى جدا وفرط حركه وبيضربنى انا وجدته واحيانا باصرخ فيه واحيانا اضربه...
لو حاولتى تخوفيه باشاء ممكن يستعملها زى اللبوس راح يرفض اخدها وقت الحاجه وافضل انك ماتحاولى تخوفيه باي شى انتى كدة بتهزى شخصيته وكثرى من دعائك
قُـــرَشـــيــه
يالله نفس المعناة عناااااااااااااااااااد عاد احنا جاء العناد والصياح زيادة عشان النونو جاء بس انا فاد معي طريقة وحده بس اهي هالايا م اي شي اقوله لها تقولي لا لا مجهزة الرد صرت اذا بغيت منها شي ماطلبة منها اخيرها مثلا الاكل مااقول لها تبين اكل او احط لك اكل بتقول لي لا على طول صرت اقول لها تاكلين هنا ولا تاكلين عند التلفزيون تصير هي تختار نفس شي الجزمة تكرمون ماتواطن تلبسها طقاق انا وياها صرت اجيب لها جزمتين اقولها يا تلبسين هذه ولا هذه وتختار ونفع ها الشي بس بس في اشياء ماقدر عليها زي في نص الليل تبي حضرتها تطلع تقعد تصيح وتدخل في نبة صياح لمدة ساعة او نص ساعة لحد ماترجع ويضطر ابوها يطلع ياخذ بها لفة وترجع مشيتنا على كيفها الله يعينا عليهم بس
يالله نفس المعناة عناااااااااااااااااااد عاد احنا جاء العناد والصياح زيادة عشان النونو جاء بس...
حلو انك تخليها تختار بس تاكل قدام التلفزيون بلاش خليها ايش رايك تاكلى فى هذا الصحن ولا هذا (صحون اطفال ملونه) لان الاكل لازم يكون في مكان واحد دائما على السفره مثلا وقدامها التلفوزيون ممكن
بس وقت الليل هذا وقت نوم اصري على رايك ولا تمشى كلامها الان وقت نوم وعيدها مره واحده الكلمه بعد كدة افضلي شيليها لو جات وحطيها على سريرها الى ان تنام بدون ماتنظري في عيناع او تديها اي اجابه منك او تفاعل
قُـــرَشـــيــه
ملاحظه انا اعطيت راي بناء على دراستى وليس من اجتهادى الشخصي انا بكالوريوس دراسات طفوله
والطفل من حقه فى السنوات الخمس الاول ان بعيش فى جو من الحب والحنان والعطف والرعايه لتصقل شخصيته التى سيكون عليها عند الكبر
العناد من الام يعلم الطفل العناد
اللاهمال من الام لمشاعره بعلم الطفل اهمال مشاعر الاخرين وايضا لا يشعر هو بالمشاعر ولا يتعرف على مشاعر الحب والغضب والخوف والامان فلا يميز بينها بل يصبح طفل جامد بلامشاعر ثم رجل او امراءه خاليه من ا اي مشاعر

الضرب يعطى طفل مهزوز بدون شخصيه ويكون تبعى فى المجتمع بعد ذلك
وهكذا
اتمنى اكون افدتكم ولو بالقليل