الكسكسي الكل يدخل بلييييييييييز

اطباق عالم حواء

السلام عليكم اخواتي الكريمات

انا بحب الكسكسي اوووووووووي و عندنا في مصر بيتباع اكياس و بيكون طري انا بس احط عليه السمنة و احطه شوية علي النار و بسسسسسسسس

الان انا في الدمام و كنت في باندا بحثت كتير لم اجده فسالت في قسم المكسرات و التوابل لاقيته بيتباع بس ناشف:(يا ريت تقولوا لي اعمله ازاي و معنديش حلة مخصوصة له ينفع احطه في مصفاه فوق حلة بها ماء و يا ريت الطريقة بالظبط و لكم جزيل الشكر
15
4K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

sasaaaaa
sasaaaaa
مشكرة اختي علي ردك و يااااااااااااااارب اللي جربت الطريقة المظبوطة ترد عشان نفسي فيه اوووووووووي:32:
mmshadow
mmshadow
يا ليت بنات تفيدونا انا كمان زوجي جابلي كسكسي بس الحب ناشف ممكن اعرف كيف اعمله ومشكورين
Naflah
Naflah
حطيه في زعاء زجاجي وحطي عليه ماي ساااااااااااااااخن (يغلي) بارتفاع 5 سم من الكسكسي ,,وتركيه لحد مايتشرب الماء تماما ,, وبعدها ضيفي له الملح وحركيه وبالهنا والعافيه ,,وانا متاكده من هطريقه نفس ماقالت الاخت ام كريم ولجين :) تحياتي
ام سحرورة الحلوة
اعتقد لازم يكون عندك القدراللى يكون قطعتين فوق بعض عشان هوا ينطبخ بالبخار تبع المرق خق الكسكسي الخضار مع اللحمه اشوف اختى تسويه طعمه جنان شهتنينى فيه ترا زوج اختى تونسي وهادى من اكلاتهم وحلى اكله دقتها واحلى من المغربي ولو حابه الطريقه قوليلي راح اسال اختى
sasaaaaa
sasaaaaa
اعتقد لازم يكون عندك القدراللى يكون قطعتين فوق بعض عشان هوا ينطبخ بالبخار تبع المرق خق الكسكسي الخضار مع اللحمه اشوف اختى تسويه طعمه جنان شهتنينى فيه ترا زوج اختى تونسي وهادى من اكلاتهم وحلى اكله دقتها واحلى من المغربي ولو حابه الطريقه قوليلي راح اسال اختى
اعتقد لازم يكون عندك القدراللى يكون قطعتين فوق بعض عشان هوا ينطبخ بالبخار تبع المرق خق الكسكسي...
مشكورة اختيNaflah علي ردك حبقي اجرب الطريقة دي يا رب تظبط معايا

مشكورة اختي ام سحرورة الحلوة دايما اسمع عن الكسكسي التونسي و الكل بيشكر فيه يا ريت تسالي اختك عن الطريقة يا قمر و اساليها اللي بينطبخ ع البخار ده بيكون ناشف ؟

انا يا بنات بفكر اجرب الطريقة دي لاقتها ع النت بس مش عارفة دي للناشف ولا الطري يا ريت تقولوا لي

تاخذين كيس من الكسكسي وتحطينة بصينية وترشيه بشوية زيت وماء (يعني لو انتي حاطة كيلو رشيه بكاس صغير من الماء) مع شوية ملح وتخلطيه بيدك وبعدين تحطينة في الشخال على القدر فيه ماي تغلي وتخليه حوالي 10 او 15 دقيقة لين تحسين انه بدا ينشف من الماء طلعيه ورشيه مرة ثانية ورجعيه على الماء اللي تغلي واعيديها ثالث مرة وبيكون جهز الكسكسي وهذاك الوقت انتي حرة دام الكسكسي جاهز ضيفي الي تبينه خضار سكر اي شي