ناني5
ناني5
أهلا don
الدونات دي ليها عدة وصفات .. فيه بالنشا .. وفيه بالبطاطس .. وفيه بالخميره وكما ن البيكنج بودر .. علي فكره أنا دايما بأنوع في عمل الدونات ..
وكل شيف وله طريقه ..
النوع الألماني بيسموه Bretzels
don
don
أهلا don الدونات دي ليها عدة وصفات .. فيه بالنشا .. وفيه بالبطاطس .. وفيه بالخميره وكما ن البيكنج بودر .. علي فكره أنا دايما بأنوع في عمل الدونات .. وكل شيف وله طريقه .. النوع الألماني بيسموه Bretzels
أهلا don الدونات دي ليها عدة وصفات .. فيه بالنشا .. وفيه بالبطاطس .. وفيه بالخميره وكما ن...
نانى احنا مختلفناش فى طريقتة ماانا عندى كزا طريقة له فعلا و فى جميع الاحوال بعملة بالخميرة و الحقيقة معملتوش خالص بالبيكنج بودر لكن لما سمعت المعلومة بتاعة الشيف بانة بيفرق بينهم بحسب طريقة سوية فرحت كتبة المعلومة لعل اللى يكون عملها زية بالبيكنج بودر يفيدنا مش اكتر لكن رديت علينا ام العلاء مشكورة بالرد بأن دة حاجة و دة حاجة تانية و انا الصراحة اعرف ان الدوناتس هو الدوناتس سواء محشى او لأ
Hodhoda
Hodhoda
ميرسى قوى يا don
انا فعلا ماليش خاااااااااااااااااالص فى المطبخ
بس قلت الحق نفسى قبل ما ابيته كل يوم جعان ولا ينزل ياكل عند مامته ويسيبنى لوحدى
قلت مافيش غير موقع ابلة don الله يكرمها
انا دلوقتى باعمل تلخيص كدة مقسم sweet و food
اللى بدأ من الاول ياريت يبعت لى التلخيص بتاعه واضمه على اللى عندى وابعته للجميع

بس كنت عاوزة اسالك سؤاليا دون
تفتكرى لو دخلت المطبخ ومعايا الورق ده (بدون سابق تجربة اطلاقاااااااا) هاطلع فى الاخر باكلة ولا هاطلع بالورق محروق. هههههههههههه
don
don
عزيزتي don الدارسيني دايما بأشوفه في وصفات أكل من البلاد العربية .. بيقولوا إنه القرفه في محلات العطاره عندنا في مصر بتكون أخشاب زي خشب القرفه وريحتها مش قرفه إحتمال لأن ترجمة إسم القرفهcinnamon.. أما أنا أقصد في الوصفه الدارسيني.. والقرفه موجوده أيضا في الوصفه أما الخلنجان دي زي الخشب .. وليس عرق الحبهان أو عرق الهيل .. أما الخلنجان فهو السمسم .. وليست الكزبره الناشفه علي فكره الوصفه دي من الوصفات القديمه وبأعملها علي طول
عزيزتي don الدارسيني دايما بأشوفه في وصفات أكل من البلاد العربية .. بيقولوا إنه القرفه في...
لأ يا نانى مظبوط ان الدارسين هى عيدان الفرفة الناشفة و ما بيبنش طعمها الا لما بتحطيها فى الماء لانى بشتريها من هنا بنفس الاسم و دايما استعمالى لها صحيحة فى الكبسة بالنسبة للخولنجان برضة فية بيقولوا علية السمسم ولكن برضة بجيبة من السعودية وهو بيوصفوة انة الجدر بتاع شجرة الهيل حتى لما دايما ييجى يديهولك يقولك ماتحطيش منة فى المطحنة كتير لانة ناشف جدا وممكن يكسرها وهو لو زاد فى تركيبة البهارات بيدى طعم حامى قوى . اما الخلنجان هو الكزبرة الناشفة . والله اعلم وتسلم ايديكى يا نانى وعلى فكرة احنا لينا فى زمتك طريقة عجينة ما كتبتيهاش و السمك لو كنتى فاضية عشان نقفل جزء السمك وندخل فى حاجة تانية
ياهبة طلبك بتاع السمك قرب يخلص وبالهنا و الشفا
don
don
ميرسى قوى يا don انا فعلا ماليش خاااااااااااااااااالص فى المطبخ بس قلت الحق نفسى قبل ما ابيته كل يوم جعان ولا ينزل ياكل عند مامته ويسيبنى لوحدى قلت مافيش غير موقع ابلة don الله يكرمها انا دلوقتى باعمل تلخيص كدة مقسم sweet و food اللى بدأ من الاول ياريت يبعت لى التلخيص بتاعه واضمه على اللى عندى وابعته للجميع بس كنت عاوزة اسالك سؤاليا دون تفتكرى لو دخلت المطبخ ومعايا الورق ده (بدون سابق تجربة اطلاقاااااااا) هاطلع فى الاخر باكلة ولا هاطلع بالورق محروق. هههههههههههه
ميرسى قوى يا don انا فعلا ماليش خاااااااااااااااااالص فى المطبخ بس قلت الحق نفسى قبل ما ابيته...
بالنسبة للتلخيص استنى يا هودهودا لان بونبوناية و هبة خلاص لخصوة و بونبوناية قسمتة اقسام و بعتوهولى خلاص وانا دلوقتى بنسقة و اوضبة و اول ما اخلصة حبعتهولكم على طول
اما بالنسبة للورق دة سؤال تسئلية بزمتك ؟؟؟طبعا حتطلعى بالورق محروق و انا عارفة ان حيدعا عليا فى الاخر . واظرف ما فى الموضوع انك بتضحكى .