Noody30
Noody30
يالا يا دينا نكمل والدعوه لكل الحبايب الى جاى والى غايب بس شرط اساسى سيب البطاقه الشخصيه على الباب :icon28:
يالا يا دينا نكمل والدعوه لكل الحبايب الى جاى والى غايب بس شرط اساسى سيب البطاقه الشخصيه على...
يا صباح النور و السرور على ست الكل دندون

تسلم ايديكي على كل الاطباق اللي تهوس دي، ست بيت بجد ما شاء الله تبارك الله، ربنا يكرمك و يارررررررررررب ابقى نصك بس :)

حبيبة قلبي، ايه رأيك تعملي لنا كفتة رز؟؟؟؟ على فكرة انا لسه مطبقتش الكيكة بس ناوية على بكرة و ربنا يستر عاوزاها تطلع حلوة و ترفع راسي
ناني5
ناني5
يالا يا دينا نكمل والدعوه لكل الحبايب الى جاى والى غايب بس شرط اساسى سيب البطاقه الشخصيه على الباب :icon28:
يالا يا دينا نكمل والدعوه لكل الحبايب الى جاى والى غايب بس شرط اساسى سيب البطاقه الشخصيه على...
pelican
واضح المسقعه شكلها حلو تسلم إيديكي ..
. لكن أحط ورق اللاورا إمتي وإزاي ؟
بأفضل أرش ملح علي الباذنجان قبل القلي بساعتين لأخلصه من الماء الزائد .. وحتي لا يمتص الزيت كتير .
ممكن برضه أشطفه بالماء قبل رصه في الصينيه لو كان لا زال محتفظ بزيت
ممكن أعمل بشاميل للوجه فتكون صينية مسقعه بالباشميل
المطبخ المصري عامر والله يا جماعه والخير فيه متنوع ..وكل الطبقات الإجتماعيه ممكن تلاقي الأكله الحلوه ..
المسقعه ممكن تتعمل بطريقتك يا بليكان وبدون لحمه وبتكون حلوه .. بالصلصه بس
ناس بتعدها من السلطات
don
don
انا جيت يا بنوتة كان عندى مشاكل فالكمبيوتر والنت والحمد لله المسألة اتحلت مسقعة الباذنجان على طريقتى المقادير: 2 كيلو باذنجان رومى- 5 فصوص توم - نصف كيلو طماطم - نصف كيلو لحمة مفرومة - 2 ورقة لاورا - ملح فلفل - 2 بصلة- قرون فلفل اخضر (حسب الرغبة) الطريقة: يقشر الباذنجان ويقطع حلقات سميكة يحمر فالزيت ويرفع منه ويوضع على ورقة تتشرب الزيت الزائد عصجى اللحمة بتشويح الصلة ثم اضيفى الثوم واللحمة والتوابل وقلبى جيدا حتى يجف الماء نضع عصير الطماطم حتى يتسبك جيدا ثم نضع طبقة باذنجان ثم طبقة لحم وهذا حتى نصل الى نهاية الخليط ويزين بقرون الفلفل الاخضر على الوجه ثم ادخليه الفرن حتى ينضج و يقدم مع سلطة طحينة.
انا جيت يا بنوتة كان عندى مشاكل فالكمبيوتر والنت والحمد لله المسألة اتحلت مسقعة الباذنجان على...
المخ البانيةمخ مسلوق _ملح _ فلفل _بيض مضروب_دقيق _ بقسماط ناعم ._سمن

الطريقة :
نقطع المخ اما قطع صغيرة او شرائح

نضع المخ فى الدقيق حيغطية و بعدين نحطة فى البيض و بعدين فى البقسماط

نضع السمن فى مقلاية بس يكون السمن غزير يعنى كتير و نحمر المخ و بالهنا و الشفا
don
don
انا جيت يا بنوتة كان عندى مشاكل فالكمبيوتر والنت والحمد لله المسألة اتحلت مسقعة الباذنجان على طريقتى المقادير: 2 كيلو باذنجان رومى- 5 فصوص توم - نصف كيلو طماطم - نصف كيلو لحمة مفرومة - 2 ورقة لاورا - ملح فلفل - 2 بصلة- قرون فلفل اخضر (حسب الرغبة) الطريقة: يقشر الباذنجان ويقطع حلقات سميكة يحمر فالزيت ويرفع منه ويوضع على ورقة تتشرب الزيت الزائد عصجى اللحمة بتشويح الصلة ثم اضيفى الثوم واللحمة والتوابل وقلبى جيدا حتى يجف الماء نضع عصير الطماطم حتى يتسبك جيدا ثم نضع طبقة باذنجان ثم طبقة لحم وهذا حتى نصل الى نهاية الخليط ويزين بقرون الفلفل الاخضر على الوجه ثم ادخليه الفرن حتى ينضج و يقدم مع سلطة طحينة.
انا جيت يا بنوتة كان عندى مشاكل فالكمبيوتر والنت والحمد لله المسألة اتحلت مسقعة الباذنجان على...
والله تسلم ايديكم كلكم المسقعة جميلة و تعليق نانى مظبوط وعلى فكرة النقاش هنا هو هدفى للخروج باحسن الاكلات المصرية ولكن مكتوبة و مش منقولة .......... :)
ليا سؤال عندكم للى كانوا متابعين الملف الاول ؟ هل انقلكم الاكلات اللى كانت فية هنا ؟؟؟
don
don
ياام باسل بالنسبة للقهوة انتى اكيد بتعلى النار قوى القهوة بتحب تستوى على مهلها مقدار فنجان قهوة
هاتى الكنكة و من فضلك تكون صغيرة و حطى فيها ماء قد الفنجان و حطى السكر حسب الطلب ان كانت زيادة او عالريحة او سادة بدون سكر و حطى معلقة و ربع بن و قلبيها و حطيها على نار هادية جدا لحد ما حتلاقى الوش ابتدى يظهر ويتخن روحى منزلاة فى الفنجان و رجعى الكنكة على النار حركيها و يا دوب تلا قيها بتطلع لفوق روحى صباها على الفنجان.وقدميها على طول مع كوب ماء
((( ما تغليهاش)))