مواقف وطرائف المطبخ

اطباق عالم حواء

ايه رايكم يا بنات كل واحدة تدخل وتكتب موقف طريف حصل لها في المطبخ وانا هابدا بالقلقاس ايه رايكم كنت اول مرة اطبخ قلقاس المهم زودت المية شوية استنيت علشان القلقاس يستوي فكرت ان الميه لما تقل يكون استوي استنيت لغاية الميه ما قلت لكن جيت ادور علي القلقاس لم اجده من كتر ما استوي اتهري ومبقاش فيه قلقاس المهم ان انا اترحمت من القلقاس لاني كنت طبخاه لواحدة قريبتي كانت تعبانة
ايه رايكم حد يحب ياكل قلقاس:cook: :23:
9
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ديباجة
ديباجة
أنا أيام ما كنت في الإعدادي وكنت مبتدئة وجاهلة في الطبخ (ولين ألحين ما زلت) كنت أجرب أسوي كيكة قريتها في مجلة بس الظاهر إني خبصت المقادير وزدت ونقصت على كيفي، المهم إنها كانت كيكة فواكه مجففة وكلها زبيب ومشمش مجفف وفواكه الدنيا كلها.. ما أذكرها المهم حطيتها في الفرن وبعدين رحت ما أدري وين ولما رجعت شفتها انتفخت بطريقة غير عادية فبسرعة فتحت الفرن وطلعتها ولما حطيت فيها السكين انفجرت فجأة في وجهي و لطخت كل مكان في المطبخ بالعجين كأنها قنبلة..المهم من يومها تعقدت وقمت ما أسوي إلا الكيكات السهلة والبسيطة..^__^
بياض الثلج
بياض الثلج
إيش رأيك إني لما كنت أتعلم الطبخ (كنت صغيرة وطبعا مو الطبخ المضبوط بس الحلويات والمعجنات )
المهم سويت كيكة بيتي كروكر ويوم حطيت المقادير وجاء دور البيض مالقيت عندنا بيض (هذا دليل على اني ما جهزت الأغراض قبل ما أبتديء) وش سويت ، قلت خليني أجرب بدون بيض (لأني سويت عجينة بدون بيض وضبطت معاي)
يوم استوت ويجي أبوي ياكل منها وإلا هي حصى مو كيك (بغت تكسر أسنانه)، ويقول غريبة أول مرة أشوف كيك زي الحصى !!!! أنت متأكدة من المقادير ؟ ، قلت له إني سويته بدون بيض لأني ما لقيت بيض ، قال مرة ثانية تأكدي من المقادير قبل ما تسوين أي شي ، وإذا نقص شي قولي لي قبل بوقت كافي .......

يله هذا كان زمان قبل عشر سنوات أو أكثر ، أنا الحين ما أحب الكيك الجاهز (اللي بالكراتين) أحب أعمل الخلطة بنفسي ،وكمان أحب أعمل طبخات حلوة تعلمتها من المنتدى وأذوقها لأبوي وأخليه ينسى الماضي وزلاته

يله الدور الحين عليكم وين مواقفكم
تــيــمــة
تــيــمــة
ديباجة موقفك روعة ... أضحك الله سنك .. بس غريبة .. ما عرفت ايش سبب الانفجار ؟؟

ما أفتكر حاليا موقف طريف .. اتحرقت علي أكلات كثيرة بس هادا شي عادي يحصل لأي شخص ..

اذا اتذكرت قلتلكم ..
أمونة المصونة
هاها..
أنا مرة جأتني الشطارة وقلت أريد أن أطبخ ليالي لبنان وسألت أمي على المقادير وقالت لي 3 كاسات حليب سائله الخ .. وأنا فتحت الثلاجه ولم أجد حليب قمت قلت أضع حليب بدوره و وضعت 3 كاسات من حليب البودره ..... تخيلوا .. أنا لا أعرف أن 3 ملاعق من حليب البودره = كاسة حليب .... وطلعت دســــــــــــــــــمـــــــــــه للغاية ... بــــــــــــس ..:21:
مشروووم
مشروووم
هاهاهاها
فكرتونى بالبلاوى إلى كنت بعملها و أنا صغيرة
و أنا فى الأعدادى كنت يادوب كل إلى بعمله بطاطس مقلى فقط لا غير (خلو بالكم من موضوع البطاطس ده)
و فى مرة سألت عن طريقة عمل الرز الأبيض عرفت أنى بسخن الزيت ثم انزل عليه الرز و أضيف بعد كدة الماء المناسب
و بالفعل حطيت حلة على النار و فيها شوية زيت علشان يسخن و بما أنى ما عملتش قبل كدة غير بطاطس محمرة فكنت متخيل إن الزمن إلى بيسخن فيه زيت البطاطس الغزير هوهو الزمن إلى بيسخن فيه زيت الرز (غباء مستحكم)
فبعد ما حطيت الزيت على النار خرجت من المطبخ أتا بع أحداث المسلسل الدائرة فى التلفزيون ولا أدرى كم فات من الوقت عندما التفت ناحية باب المطبخ فوجت أنعكاس صورة النار على سطح الثلاجة الأبيض
الزيت أشتعل فى الحلة و كانت هاتحصل كارثة لولا تدخل أبى فى اللحظة الأخيرة
و كان عقابى هو .........................

غسيل الحلة المحترقة و دعكها بالسلك حتى تنظف