متجر ام عبدالرحمن
اتبعي الطرق الصحيه في الطبخ وماراح يتغير عليكم شي باذن الله ........
×فــــ ج ــــر×
الله يشافيك ويعافيك ويسهل عليك حملك
امتنعي عن السكريات والمقليات لان مالهم فايده كثير تقدرين تعوضين بسكر الفواكه من الفواكه اللي تكليهم وكلي اكل صحي ياقلبي يعني تقدرين تسوين كبسه تاكلي وهو كمان
طهر الفرح
طهر الفرح
الله يجزاكم خير جميعا
انا قالوا لي ابعدي عن الرز والمكرونه والاجبان لازم تكون كلها منزوعة الدسم
والمشكله انو انا اصلا ما اكل لحم ولا سمك .. يعني بس دجاج !!!!
فبلشت بروحي صراحه .. وما ودي احسس زوجي انو الاكل تغير
راماتان
راماتان
اختي الحبيبه

شافاكِ الله وعافاكِ
وتقومي بالسلامه

قللي من السكريات والنشويات في الاكل وكثري الخضار الطازج او المطبوخ والبقوليات (الفول المدمس والعدس والكشري واللوبيا والفاصوليا الجافه المطبوخه)

ممكن تستخدمي سكر الفاكهه (موجود في السوبر ماكت ) في عمل الحلويات والكيكات والشيره بدلا من العادي وقللي ربع كوب عن المقدار الموجود في وصفتك

ولتحلية الشاي والمشروبات الخاصه بكِ استخدمي سكر سبيلندا او سكر تروبيكانا سليم

في المعجنات والبيتزا اللي فيها دقيق ابيض استخدمي ثلثين المقدار دقيق اسمر والثلث الباقي ابيض او نصف ونصف

بدل التحمير في الزيت استخدمي الفرن ... سخنيه قبلها على اعلى درجه وضعي فيه البطاطس او الباذنجان (قطعيهم سميك) بعد ما تدهنيها زيت او البانيه وترشي عليه زبده سايحه او سمنه سايحه ويتحمروا في الفرن

لما تغرفي الاكل .. في طبقك قللي نسبة الارز وكثري الخضار وفي طبقه خليه عادي مثل ما هو متعود ياكل

اجعلي على السفره دائما طبق جانبي خضار سوتيه او سلطه خضرا وكثري منها

البشاميل اعمليه بالدقيق الاسمر وحمصيه في الفرن او على نار هاديه بدون زبده ثم تضربيه في الخلاط مع الحليب والمرقه وتحطيه على النار مره تانيه ليثقل

بدل ما تعملي صينيه مكرونه بالبشاميل .. اعمليها مكرونه بالخضار المشكل بالبشاميل وقللي كمية المكرونه المستخدمه
استخدمي نص كيس مكرونه مسلوقه واخلطيها مع لحم عصاج مع جبن رومي مبشور مع شوية بشاميل ثم اخلطي معاها خضار مشكل مسلوق او سوتيه(كوسه - مشروم - جزر - بسله - خرشوف) وحطيها في صينيه وغطي الوجه بالبشاميل ودخليها الفرن

الرز البسمتي افضل من المصري .. النشويات فيه اقل فاستبدلي اي وصفه فيها رز مصري برز بسمتي

في الوصفات اللي فيها زبده استخدمي خليط زيت نباتي وزبده - بدل من القشطه او الكريمه استخدمي زبادي او لبن رايب

يوجد قسم في السوبر ماركت فيه منتجات الريجيم (مكرونات بالدقيق الاسمر او الصويا - مربات دايت - حلاوه دايت - شوكولا ....) هاتي منها المنتجات اللي بتحبيها .. بتكون اغلى من العاديه وبتؤدي الغرض لو هتدخليها في وصفات

ارجو اني اكون افدتك وبالتوفيق
ام عيالي0
ام عيالي0
الله يسهل عليك