hopa

hopa @hopa

عضوة جديدة

أرجوكم ساعدونى وشوفولى حل

علاج السمنة والنحافة

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة أخواتى فى المنتدى ارجوا منكم المساعدة انا عضوة جديدة جدا فى عالم المنتديات اسمى هوبة اعجبت جدا بالمنتدى والحمد للة سجلت فية متعرفوش اد اية محطمة لكن بصراحة لما كنت بشفكم ازاى بتساعدوا بعض فى المنتدى كنت بحس انى فى امل انكم تساعدونى وتشجعونى لا نى واللة محتاجة التشجيع جدا والمساعدة وان شاء اللة اادر اساعد انا اسفة انى طولت عليكم عندى مشكلة انى عندى سمنة مفرطة انا وزنى حوالى 75 وطولى 154 والمفروض انى هجوز 2\2006 الجاى ان شاء اللة وعيزا صيانة وشغل جامد أوى فى الرجيمات وتعديل الجسم الداخلى فهمين طبعا مش معأولة هجوز ونا زى الفيل كدة خصوصا انى بحب خطيبى من 5 سنين ومش عيزة اكسر وسطة من اول يوم لا نى حالفة انى لا زم يشلنى لحد غرفة النوم فأرجوكم رأفتا بحالةوبحالى حد يدينى رجيم يكون معأول وأادر اكل كميات معأولة لانى مبأدرشى اكمل ى الرجيمات الفيها حرمان ويريت وهو دة الاساس عيزة وصفة لتخسيس الصدر لا نى صدرى كبيييييييييرونفسى اوى يكون حجمة معأول ومشدود انا اسفة اوى انا حسة ان رخمة وانتوا مسترخمنى ارجوكم متزعلوش وأدروا انى مبتكلمشى مع حد خالص لانى وحيدة وليس لى اصحاب واعتبرتكم اصحابى اتحرمت منهم ارجوا الرد عليا وصدقونى لو مردتوش هحس انى ضيفة ثقيلة وهنسحب فورا ارجوكم ساعدونى :angry: :(
10
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

* وجود*
* وجود*
مرحبا اختي hopa

اول شئ مبروك على الزواح مقدما

ثاني شئ انتي لازم اتشدني على نفسك شوي الكل عارف ان البنت اتحب تطلع ملكة ليلة عمرها وانا اشجعك على انك اتخسين احسن شئ تعملين ريجيم السعرات لأنه انحف وايد ومعاه رياضه وصدقيني راح اتلاقين جسمك منيكان وتكوين ملكه متوجه على عرش مملكتك

وانشالله اتبشرينا بنزول الوزن
د.ريهام عبدالخالق
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهلا بعروس المحلة الكبرى ومصر كلها

وزنك المثالي هو 52 كجم اي انتي بحاجة الى انزال 23 كجم

فعلا افضل شئ تقومين به خلال هذه الفترة كما اخبرت صديقتنا جود هو ان تتبعي رجيم سعرات و تلتزمي بالرياضة
وذلك لانك اتبعتي اي نوع رجيم اخر على سبيل المثال الكميائي فان جسمك سيضعف ووجهك سيذبل وهذا ما لا تريدينه في الفترة القادمة حتى تكونين عروس زي القمر

لذا ساعطيكي الرجيم والارشادات الغذائية التي تخلصك من العادات الخاطئة وساظل اتابعك الى ان تصلي الى الوزن المثالي وهذا سيكون شرفا لي

الفطار:
قطعة جبن منزوعة الدسم في حجم البيضة او كوب زبادي او بيضة مسلوقة + شرائح طماطم وخيار و الجرجير والبقدونس + 1/4 خبز اسمر او 2 توست اسمر .

ما بين الفطار والغداء :كوب عصير برتقال او جريب فروت طازج وليس معلب وغير مضاف اليه السكر.

الغداء:
1/4 دجاجة منزوعة الجلد او سمكة او قطعة لحم في حجم الكف (مشوي بالفرن) او قطعة كبدة مشوية + طبق خضروات مشكلة مطهية مسلوقة او سوتيه غير مشتملة على البطاطس او صحن ملوخية او صحن سبانخ + 2 ملعقة ارز او مكرونة + طبق سلطة خضراء بالزيت الزيتون .

العشاء:
طبق فاكهه مشكلة (تفاح -برتقال- كمثرى- اناناس-كيوي)

قبل النوم بساعتين : كوب لبن نصف دسم

اما بالنسبة ارشادات والاطعمة التي انصحك باتباعها:
1- ان تستبدلي كل ما هو كامل الدسم بخالي الدسم مثل منتجات الالبان
2- ازالة الدهون الظاهرة من اللحوم والفراخ قبل طهيها .
3- ازالة الدهون من على وجه المرقة او الشوربة قبل استخدامها في الطهي وذلك بوضعها في الثلاجة الى ان تتجمد طبقة الدهون السطحية فتقومي بازالتها وتستخدميها بعد ذلك في الطهي.
4- الاقلال من كمية الدهون المستخدمة بالطهي وراعي ان تكون الثلث من مصدر حيواني (مثل الزبدة ) والثلثان الاخرين من مصدر نباتي ( زيت الزيتون) اي بنسبة 1 : 2 .
5- الاكثار من تناول الخضروات الطازجة او المطهية بطريقة السلق وكذلك الفواكه الطازجة والعصائر الطازجة غير المحلاة.
6- ابدأي افطارك و يومك مبكراً ليكون الغداء على وقت الظهيرة فهو افضل وقت لهضم وامتصاص الطعام وبعد ذلك العشاء في الساعة الخامسة ويكون بعد ذلك صيام تام عن الاكل الا من بعض الخضروات الطازجة او الفواكه.
7- اشربي كوب كبير من الماء قبل الاكل حتى يزيد من احساسك بالشبع
8- اغرفي طبق صغير من الطعام ولا تزيدي الكمية عنها
9- تجنبي الاكل من طبق الغرف الرئيسي.
10- انهي الطعام وانتي لم تشبعي.
11- تجنبي النوم بعد الاكل
12- تناولي طبق السلطة قبل الاكل ايضاً ليزيد احساسك بالشبع.
13- تجنبي اكل الوجبات السريعة .
14- تحاشي الاكل ما بين الوجبات.
15- كلي وامضغي الطعام ببطئ
16- يفضل الاكل بالشوكة
17- ممارسة الرياضة 1/2 ساعة يومياً او ساعة مقسمة على نصفين
18- عدم شرب العصائر اثناء الطعام لانها تسبب الكرش نتيجة تخمر السكريات بها في وجود الطعام بالمعدة.
19- يفضل تناول الفاكهه او السلطة قبل الاكل لتزيد الاحساس بالشبع
20- قبل اقدامك على اكل اي شئ فكري اولا ما ستمده لكي من قيمة غذائية ام سيكون عديم القيمة الغذائية مثل المشروبات الغازية والشبسي والحلويات ...... الخ
21- من الفواكه والعصائر المسموح بها (البرتقال - الجريب فروت - الرمان- الجوافة - المشمش - التفاح)
22- عدم الاكثار من الاطعمة المخصصة للانقاص الوزن مثل البيبسي الدايت او اللبن خالي الدسم او الخبز الاسمر لان هذه الاطعمة بها ايضاً سعرات حرارية والاكثار من تناولها سيزيد وزنك لذا يجب استخدامها في حدود المسموح بها

العوامل المساعدة:
1- شرب الشاي الاخضر كوب يومياً ولكن يكون بعد الاكل بساعتين ونصف حتى لا يؤدي الى منع امتصاص الحديد مما يسبب الانيميا
2- اضافة ملعقة كبيرة خل تفاح الى السلطة يومياً

ولكي مني خالص التحية
hopa
hopa
بسم اللة الرحمن الرحيم اخواتى الاحباء انا سعيدة جدا جدا جدا انكوا رضيتوا عليا وبصراحة مش مسدأة انكوا فعلا تقبلتونى انا سعيدة جدا وأوعدكم انى همشى على الرجيم النتوا بعتوة شكرا للاخت وجود اما اختى العزيزة البعتتلى الرجيم انا مش عرفة اسمها اية لكن بشكرها جدا لا نها شجعتنى وبعتتلى الرجيم وبألها جزاكى اللة كل خير ولو خسيت هدعيلك اوى اوى انا هنفذ الرجيم من بكرة وهألكم على النتايج لكن مش عرفة هرسلكم ازاى وأزاى ارسلكم على الخاص او انتوا ترسلونى على الخاص انا عرفة انى بتأل عليكم بس لانى جديدة ومعرفشى لسة حاجة عن الخاص يريت تردوا عليا لانى مش عرفة هوصلكم ازاى على فكرة انا مش لا قية الموضوع بتاعى انا جبت الرسايل بتاعى وشفت رسايلكم اما الموضوع مش عرفة منشور ولا لأ ارجوكم ألأولولى الئية فين باين ان ضاع على فكرة انا مش جهلة لكن السؤال مش عيب وبصراحة انا ارتحتلكم شكرا للجميع هوبة
hopa
hopa
أخواتى الاحباء انا لقيت الموضوع بس انا مكنتش شيفاة انا اسفة ويريت متتضيقوش من اسألتى وعرفونى اية الخاص
الغلـــــا
الغلـــــا
حبيبتي شدي الهمه وكلنا معاااج ..............