basma_2008

basma_2008 @basma_2008

عضوة جديدة

من فضلكم عرفوني انا غلط فيه ايه

اطباق عالم حواء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اسأل الله ات تكونوا جميعا بخير ان شاء الله

انا مازلت مبتدأة في الطبيخ بصراحة انا دخلت المطبخ متأخر اوي بس ما يمنعش دلوقتي اني بدأت اتعلم صحيح كان فيه شوية عك في الأول و مازال بس الواحد بيتعلم من اخطاءه صحيح ساعات بصيب بالإحباط و لكن استعدادي اقوي

بالأمس انا عملت فاصوليا خضراء بالصلصة هي مش وحشة اوي يعني بس كانت تتاكل برضه مفيش مشكلة و كانت ممكن تطلع أحسن من كده بكتير بس انا مش عارفة انا غلط في ايه اكيد فيه حاجة غلط عندي عشان كده طعمها مش حلو انا هقولكم انا عملت ايه بالظبط
و قولوا لي خطأي فين و صححوا لي

انا كنت حاطة الفاصوليا و مقطعاها في الفريزر و كمان حاطة عصير طماطم في الفريزر و شوربة في التلاجة عشان المرقة طلعت عصير الطماطم عشان يفك التلج و نسيت اطلع الفاصوليا ههههههه علي ما افتكرت وطلعتها كانت الطماطم فكت شوية
و بعدين جيبت بصل و فرمته و جيبت ثوم و فرمته برضه و بعديت جيبت حلة و سخنت زيت عليها و حطيت البصل و الثوم المفروم مع بعض و اتوشحت لغاية ما اصفرت و بعدين جيبت عصير الطماطم بالإضافة لمعلقتين صلصة طماطم المعلبات
حطيت كوباية و نص شوربة و هي ساقعة علي الطماطم و ربع كوب عصير ليمون
اوكي بعد ما كل ده سخن نزلت الفاصوليا هي كانت لسي شوية متلجة ما فكتش التلج بتاعها
بس يا ستي ده كل اللي عملته بس مش عارفة الخطأ فين هل كان المفروض اقطع الثوم وانزله لوحده من غير ما احطه مع البصل و اوشوحه و لا عشان الشوربة كانت ساقعة لسي و لا كان المفروض انزل الفاصوليا بعد ما شوحت البصل و اقلب و بعدين انزل الطماطم
بصراحة مش عارفة ههههههههههه
ياريت تفيدوني انا اخطأت في ايه

14
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ارجوoooان
ارجوoooان
ررررررررررفع
النور البعيد
النور البعيد
الله يسعدك ,,

والله مدري وين الغلط لكن اتوقع كان حطيتي الفاصوليا على الشوربه وهيه ثلج
قبل ماتفك
اضن قريت هذا الكلام قبل كذا
والله يعطيك العافية ست بيت ,,
زهره تتفتح ص
زهره تتفتح ص
والله مو عارفه وين الغلط بس ممكن انك ما تركتيها تنضج كفايه والبندوره ما عقدة معاكي
عموما بالتوفيق ان شاء الله
basma_2008
basma_2008
هو انا فعلا حطيت الشوربة و هي ساقعة علي الصلصة و هي سخنة علي النار ممكن دي تكون سبب برضه بس انا تركتها تستوي كويس الفاصوليا ماكنتش ناشفة كويسة طرية تتاكل
طيب انا عايزة اسأل هو كان المفروض التوم اقطعه و مش افرمه واحطه في الأخر ولا صح اللي انا عملته فرمته و حطيته مع البصل علي النار ؟؟؟
um faisel
um faisel
الثوم ينحرق بسرعه مفروض اول البصل ولما يصفر لونة نحط الثوم والافضل السوائل لما نضعها على الطبيخ تكون ساخنة حتى الماء لازم نسخنه قبل مانضعه على اي طبخه وهذا اللي اعرفة وبالتوفيق لنا جميعا