انسانه تحب الله
اهلا بيكم يا حبيبات قلبى والله العظيم شجعتونى جدا وربنا ما يحرمنى منكم ابدا ابدا

بصى يا imayويا صاحبه الاميرات ونوره 12 وغدير وسحر و happy wifeووايت مون وحياه الامومه وحذامى يلا كلنا نبدأ مع بعض
بصو انا جبت كتب وقرأت فى هذا الموضوع الكثير, انا من راى كل واحده تكتب هى هتعمل ايه وايه المشاكل اللى صادفتها ونعمل لينا جدول نكتب فيه مثلا كل مره عمل فيها البيبى حمام عملها فين ونشوف النتيجه كل تلت ايام مثلا ونقول لبعضنا ونحاول نشد من أزر بعض لان الموضوع ده عايز نفس طويل اوى الله يعنا ونحاول نحل مشاكل بعض
مثلا انا شلت السجاد من البيت لكن مشكلتى الخروج وخصوصا لما بروح لماما او حماتى لازم البسها بامبرز علشان سجادهم وبالتالى البنت بتنسى كل اللى اتعلمته خلال النهار ومش عارفه اعمل ايه طبعا الكتب بتقولك فى البدايه اتكنى فى بيتك لكن مش عارفه اعمل ايه وانا من اليوم هعمل الجدول وهقولكم بعد تلات ايام عملت ايه

ايه رأيكم فى الفكره ولو حد عنده افكار يفيدنا بيها

وشكر خاص للهنوف وزينب سلامه وربنا يكرم الكل ويععطى كل ذى مسأله مسألته
mahou
mahou
اهلا بيكم يا حبيبات قلبى والله العظيم شجعتونى جدا وربنا ما يحرمنى منكم ابدا ابدا بصى يا imayويا صاحبه الاميرات ونوره 12 وغدير وسحر و happy wifeووايت مون وحياه الامومه وحذامى يلا كلنا نبدأ مع بعض بصو انا جبت كتب وقرأت فى هذا الموضوع الكثير, انا من راى كل واحده تكتب هى هتعمل ايه وايه المشاكل اللى صادفتها ونعمل لينا جدول نكتب فيه مثلا كل مره عمل فيها البيبى حمام عملها فين ونشوف النتيجه كل تلت ايام مثلا ونقول لبعضنا ونحاول نشد من أزر بعض لان الموضوع ده عايز نفس طويل اوى الله يعنا ونحاول نحل مشاكل بعض مثلا انا شلت السجاد من البيت لكن مشكلتى الخروج وخصوصا لما بروح لماما او حماتى لازم البسها بامبرز علشان سجادهم وبالتالى البنت بتنسى كل اللى اتعلمته خلال النهار ومش عارفه اعمل ايه طبعا الكتب بتقولك فى البدايه اتكنى فى بيتك لكن مش عارفه اعمل ايه وانا من اليوم هعمل الجدول وهقولكم بعد تلات ايام عملت ايه ايه رأيكم فى الفكره ولو حد عنده افكار يفيدنا بيها وشكر خاص للهنوف وزينب سلامه وربنا يكرم الكل ويععطى كل ذى مسأله مسألته
اهلا بيكم يا حبيبات قلبى والله العظيم شجعتونى جدا وربنا ما يحرمنى منكم ابدا ابدا بصى يا...
شوفوا يابنات ...أنا ابنى عنده سنتين و شهر ...بدأت معاه من شهرين ..بس تعتبر المحاوله رقم عشرة
أول مره لما كان عنده سنه ونص .. وفشلت فشل ذريع .. وبصراحه أنا ماكنش عندى خلق للحكاية ديه

بس رجعت أحاول تانى لإنى كنت مجبرة لإنى كنت على ولادة:04: ....المهم ..لازم يكون عندك اصراااار و صبر كبييييييييييييييييير....أصعب حاجة أول ثلاثة أيام ... وماتيأسيش .... ولازم يكون فى تشجيع ومدح للطفل .... وامفيش خروج برة البيت لمده كام يوم عشان الطفل يتعود ....:(

مشكلتى وقت الخروج لسه بلبسه البامبرز ..ماعنديش الجرأة أخرج من غيره ...شويه شويه يتعود ...
المهم تلحقو قبل الشتاء مايدخل و الموضوع يكون صعب عليكو انتم الاثنين...:06:

ربنا معاكوووووووووووووو ...:)
mahou
mahou
mahou mahou :
شوفوا يابنات ...أنا ابنى عنده سنتين و شهر ...بدأت معاه من شهرين ..بس تعتبر المحاوله رقم عشرة أول مره لما كان عنده سنه ونص .. وفشلت فشل ذريع .. وبصراحه أنا ماكنش عندى خلق للحكاية ديه بس رجعت أحاول تانى لإنى كنت مجبرة لإنى كنت على ولادة:04: ....المهم ..لازم يكون عندك اصراااار و صبر كبييييييييييييييييير....أصعب حاجة أول ثلاثة أيام ... وماتيأسيش .... ولازم يكون فى تشجيع ومدح للطفل .... وامفيش خروج برة البيت لمده كام يوم عشان الطفل يتعود ....:( مشكلتى وقت الخروج لسه بلبسه البامبرز ..ماعنديش الجرأة أخرج من غيره ...شويه شويه يتعود ... المهم تلحقو قبل الشتاء مايدخل و الموضوع يكون صعب عليكو انتم الاثنين...:06: ربنا معاكوووووووووووووو ...:)
شوفوا يابنات ...أنا ابنى عنده سنتين و شهر ...بدأت معاه من شهرين ..بس تعتبر المحاوله رقم...
نسيت أقولكم
إنى معودة ابنى على البوتى أو النونية اللى على الأرض ...مش على التواليت
على أساس انها تكون قدامه على طول ويفتكر ....
قصة مو مكتملة
قصة مو مكتملة
تدرون ذاك اليوم ولدي تعب جاه العنكز المهم وديته الدكتور(كان سوداني والممرضه مصريه) قال ورين اكثر شي متضرر قلت داخل الحفاض قال شيلي >>>>>> مااستوعب
شلت البنطلون وفكيت البامبرز>>>>>> شهق وقال بامبرز بتستخدميلو بامبرز
انا فكرتو علشان المقاطعه عصب المهم قلت ايه استخدم بامبرز قالي كم عمرة قلت سنه وشهر قال خلاص ماينفع تعلميه قلت وش اعلمه قال انه يروح الحمام قلت لسا ماتكلم ولا مشى قالت الممرضه انا عيالي من ست شهور اعلمهم قلت حدث العاقل بما يعقل قالت والله اجيبلهم النونيه واول مايقومو من النومافصخ البامبرز واجلسهم عليها لين يعملو بعدين اشيلهم وكذا لين يصير مايخاف منها ومايكمل سنه الا وهو يروح من نفسه وقال الدكتور والله احنا كذا يعني اللي عمرة سنه يروح لامه توديه الحمام بس خلاص بعد سنه صعب يتعلم راح تتغلبي معاه
عاد انا قلت تصدق حنا لين يطخ السنتين اوثلاث قال والله حرام عليكم
والحين انا انتظر ولدي يتعافى واحاول ابداء معاه الله يعين
بثـينة
بثـينة
آآآآآآآآخ يا قلبي .. ذكرتيني في بلوتي ..

ولدي الله يحفظه أحين عمره سنه وخمس شهور وبديت أعلمه من شهرين تقريبا .. لكن كل محاولاتي باءت بالفشل الذريع ... طبعا كل شي كان بالتدريج ..
أول شي بديت أحاول وياه لين عرف انه البلاوي تطلع منه وعرف أساميهم والحمدالله .. طبعا استانست وتحريت انه خلاص بيفهم على طول وبيروح الحمام ..

ثاني شي بديت أعوده على روحة الحمام .. وصار يحب يروح الحمام .. بالعكس اول ما يسمع طاري الحمام يروح ركــض ع الحمام .. و جلسته على المرحاض شفته عجبه وتقبله .. فقلت خلاص باخذ له نونيه و ببدأ بالتطبيق العملي ...

ويوم خذت له نونيه مب راضي يقتنع انه يسويها فيها ..
طبعا شي ضروري انه الطفل يتم فتره طويله وان امكن طول اليوم بدون حفاظ .. عشان يتعود على الوساخه وتلوع جبده ويعرف انه هالشي طالع منه واشوي اشوي بيعرف انه هالشي وساخه .. وفعلا هالشي فهمته لولدي الله يحفظه ...

لكن للحين يسويها على الارض وبعد ما يسويها يخبرني سواء الصغيره أو الكبيره ... هو الكبيره يوم يسويها في الغالب يقعد يصيح و يوقف مكانه ومرات اييني وهو متحجره الدمعه بعينه ولايعه جبده فديته ..

لكن النونيه يتحراها لعبه .. أنا خذت له وحده حلوه على شكل أرنوب وتسوي موسيقى علشان يحبها ويجلس عليها .. لكن الحبيب يتحراها لعبه وكل ما احاول وياه يسويها فيها ما يرضى .. تصدقون عاد انه مرات يكون جالس يلعب عليها وأول ما يحس انه بيسويها يقوم ويسويها على الارض ويرجع يقعد على النونيه ..؟؟؟

أحس أعصابي بدت تنهار وهو مب راضي يقتنع انه يسويها في النونيه .. ساعدوني شو اسوي وياه ...

الغرفه صارت مقرفه و24 ساعه أحوس في هالفوطه من مكان لمكان و معاي أدوات التعقيم ..؟؟؟!!