don
don
انا جيت يا بنوتة كان عندى مشاكل فالكمبيوتر والنت والحمد لله المسألة اتحلت مسقعة الباذنجان على طريقتى المقادير: 2 كيلو باذنجان رومى- 5 فصوص توم - نصف كيلو طماطم - نصف كيلو لحمة مفرومة - 2 ورقة لاورا - ملح فلفل - 2 بصلة- قرون فلفل اخضر (حسب الرغبة) الطريقة: يقشر الباذنجان ويقطع حلقات سميكة يحمر فالزيت ويرفع منه ويوضع على ورقة تتشرب الزيت الزائد عصجى اللحمة بتشويح الصلة ثم اضيفى الثوم واللحمة والتوابل وقلبى جيدا حتى يجف الماء نضع عصير الطماطم حتى يتسبك جيدا ثم نضع طبقة باذنجان ثم طبقة لحم وهذا حتى نصل الى نهاية الخليط ويزين بقرون الفلفل الاخضر على الوجه ثم ادخليه الفرن حتى ينضج و يقدم مع سلطة طحينة.
انا جيت يا بنوتة كان عندى مشاكل فالكمبيوتر والنت والحمد لله المسألة اتحلت مسقعة الباذنجان على...
الجيلى بالكريمة

2باكو جيلى فراولة _ 2 ظرف كريم شانتية _ فراولة للزواق

نغلى على النار 3 كوب ماء ثم نضع علية الجيلى لحد ما يغلى و يدوب
نعمل الكريمة بنفس الطريقة المكتوبة على العلبة
نضع الكريمة فى الثلاجة و نضع الجيلى حتى يجمد تماما
نخرجهم من الثلاجة و نضع الكريمة على الجيلى و بالمضرب الكهرباء
نخلطهم مع يعض كويس حيبقى الخليط فاتح و ناعم لانهم حيتجانسوا
على بعض نضعهم فى الكاسات و نجمل الوش بوردات كريمة و وحدات فراولة صغيرة . وبالهنا و الشفا
Noody30
Noody30
يالا يا دينا نكمل والدعوه لكل الحبايب الى جاى والى غايب بس شرط اساسى سيب البطاقه الشخصيه على الباب :icon28:
يالا يا دينا نكمل والدعوه لكل الحبايب الى جاى والى غايب بس شرط اساسى سيب البطاقه الشخصيه على...
اهلا يا دون يا سكر

انا رأيي مفيش داعي تنقلي الاكلات تاني و ممكن متابعتها من الرابط اللي في توقيعك، بس لو تحبي ترتبيها هنا من اول و جديد مفيش مانع، احنا بس مش عاوزين نتعبك معانا
don
don
انا جيت يا بنوتة كان عندى مشاكل فالكمبيوتر والنت والحمد لله المسألة اتحلت مسقعة الباذنجان على طريقتى المقادير: 2 كيلو باذنجان رومى- 5 فصوص توم - نصف كيلو طماطم - نصف كيلو لحمة مفرومة - 2 ورقة لاورا - ملح فلفل - 2 بصلة- قرون فلفل اخضر (حسب الرغبة) الطريقة: يقشر الباذنجان ويقطع حلقات سميكة يحمر فالزيت ويرفع منه ويوضع على ورقة تتشرب الزيت الزائد عصجى اللحمة بتشويح الصلة ثم اضيفى الثوم واللحمة والتوابل وقلبى جيدا حتى يجف الماء نضع عصير الطماطم حتى يتسبك جيدا ثم نضع طبقة باذنجان ثم طبقة لحم وهذا حتى نصل الى نهاية الخليط ويزين بقرون الفلفل الاخضر على الوجه ثم ادخليه الفرن حتى ينضج و يقدم مع سلطة طحينة.
انا جيت يا بنوتة كان عندى مشاكل فالكمبيوتر والنت والحمد لله المسألة اتحلت مسقعة الباذنجان على...
الكبدة المحمرة نص كيلو كبدة _ملح _فلفل _عصير ليمون _ سمن للتحمير

خلى الجزار يعطيكى الكبدة متقطعة شرائح و تبليها بالملح و الفلفل وعصير الليمون

و سيبيها شوية فى التتبيلة

نضع السمن فى مقلاية ولما تقدح احمر الكبدة الاول مرة على الوش الاول و مرة على الوش التانى
وبعدين حطى عليها شوية فى شوية ماء لحد ما تستوى و بالهنا و الشفا
ناني5
ناني5
يالا يا دينا نكمل والدعوه لكل الحبايب الى جاى والى غايب بس شرط اساسى سيب البطاقه الشخصيه على الباب :icon28:
يالا يا دينا نكمل والدعوه لكل الحبايب الى جاى والى غايب بس شرط اساسى سيب البطاقه الشخصيه على...
شكرا يا دون
لي مداخله بالنسبه للقهوه ..إنت عارفه إننا ممكن نعمل 3 فناجين أو أكثر من كده في كنكه واحده بنفس طريقتك .. بمعني الوش لما يطلع علي فوق في الكنكه ..نوزعه ملاعق علي الفناجين .. وهكذا كما شرحتي بالضبط ..
don
don
صح يا نانى بس استنى عليها خليها تتعلم فى فنجان واحد الاول لحد ما تظبط معاها و بعين تزود ... صح؟؟؟؟