ام باسل*
ام باسل*
تسلم ايدك يا نانى
ممكن تعرفينى ازاى اعمل الجبنه القريش فى البيت
وربنا ما يحرمنى ومنك ومن دون
ناني5
ناني5
هبه
آه فعلا الكيلو كتير.. ممكن تعملي نص الوزن أو الربع
الباتون ساليه أو العصايه المملحه من المخبوزات الغربيه أو الفرنسيه بمعني أصح
المقادير إللي كاتباها هي المضبوطه والأصح ..
لكن هتكون حلوه برضه لو قللتي السمنه ...
حقيقي كان بودي ماما تدوق الطريقه بتاعتي وتقولي رأيها ..
عندي بسكويت مالح هيعجبها وكمان بسكويت بالجبنه التركي
هأكتبهم علشان مامتك النهارده بالليل
ياتري ال 2 كوب دقيق ممكن يعملوا وزن قد إيه .. حاولي تعرفي .. أظن ربع كيلو
إستعملي الميزان أفضل .. وأظبط ..
هبه عبد العظيم
ميرسى يا نانى جدا وكتر الف خيرك :)
نانى انا صاحيه مستنيه الوصفات عشان مسافرين بكره الصبح وعايزه اعمل شاطره
سا محينى متقله عليكى بس بحاول اعمل لماما حاجه تاكلها للانها بتعذبنى فى الاكل (كانها بنتى) :27:
ميرسى على عرض الدوقان اكيد اكلك روعه يا نانى واغلب الظن انتى من الستات الى بيجوعوا جيرانهم
هبه عبد العظيم
اظن كيلو الدقيق 8 اكواب- ماما الى بتقول- ف 2 كوب دقيق يبقى ربع كيلو ان شاء الله يعنى
اعمل المقدار ب 2 كوب دقيق؟؟
مش فاهمه
معلشىىىىىىىىىىىى
ام الهنا سليمان
الخرشوف بالعصاج مقادير العصاج نصف كيلو لحم مفروم بصله كبيره مبشوره ملح - فلفل أسود - بهار 2 ملعقه كبيره صلصة طماطم عدد من الخرشوف بشاميل جبنه مبشوره ( تركي - حمراء - موتسريللا ) أولا لعمل العصاج نضع البصله المبشوره مع اللحم المفروم علي نار هادئه ونركها بدون أي دهون نضيف الملح والبهارات .. بعد تمام السواء نضيف الصلصه ونقلب ثانيا لعمل البشاميل لي طريقه في عمل البشاميل مختلفه بعض الشيئ لأن إستعمالي للدهون قليل جدا أحمر 2 ملعقة د قيق وحدهم في حله بدون أي دهون .. يراعي أن يكون لونه فاتح أخلط في الخلاط .. الدقيق بعد تحميره مع كوب لبن ونصف كوب قشطة أو كريمه لباني ونصف كوب شوربه أو ماء.. أخلطهم جيدا وأتبلهم بالملح والفلفل الأسود أضعهم في حله وأتركهم علي نار هادئه مع التقليب حتي يتقل البشاميل لتجهيز صينية الخرشوف نمسك وحدات الخرشوف ونحشيها بالعصاج ونرصها في صينيه ونضع فوق كل خرشوفه ملعقة بشاميل تغطيها ونرش عليها الجبنه نجهزعصير طماطم ونتبله بالملح والفلفل وقليل من الزيت ونضعه فوق الخرشوف وندخل الصينيه الفرن للسواء .. ممكن في نفس الصينيه نحشي عدد من البطاطس والكوسه بعد تقويرها
الخرشوف بالعصاج مقادير العصاج نصف كيلو لحم مفروم بصله كبيره مبشوره ملح - فلفل أسود - ...
الاخت دن شكرا علي مجهودك الواضح في انجاح هذا الملف للمبتدأت الاخت ناني شكرا لتعاونك مع الاخت دن في المساعده ولي ملحوظه علي عمل الباشميل في اضافتك لمقدار من القشده او الكريمه اللباني او زيت او سمن باختلاف نسبه الدسم ( ماهو كله دسم )