رهف3030
رهف3030
شكله روعة

الله يعطيك العافية
ام علاء
ام علاء
رووووووووووعه عيونى
وفضلا وضع الصور

وينقل للحلويات
*فراشةالربيع*
*فراشةالربيع*
سامحوني يابنات والله كان نفسى أكتب الطريقة علطوووول بس درجة حرارتى مرتفعة جداَ وجسمي كله يؤلمنى رغم ذلك أكتب الأن عشان مطولش عليكم بس أمانة ادعولى ربنا يشفينى

على العموم الفكرة بسيطة
أنا كنت عاملة كيكة اسفنجية على طريقة الأخت أم ناصر اللى بدون فصل البيض وبدون بيكنج بودر
حقيقى يابنات سههههههههههههههههههلة ورائعة وطلعت نفس الصورة اللى هى وضعاها تمااااااااااااام بدون مبالغة
معلش نسيت أصورها المرة ده بس ان شاء الله هعملها تانى وانزل الصورة
المهم انى كسلت اعملها تورتة وفضلت أخليها قطع
قسمتها تلات طبقات
الطبقة الأولى جبت فنجان القهوة الصغير وقطعت بيه احدى البقات عمل معايا 12 قطعة
والطبقتيت الباقيين جبت كباية أكبر من الفنجان شويتين وعملت من كل طبقة 6 قطع
أصبح عنى 12 صغار و12 كبار
جبت صينيتن كب كيك وفى كل فتحة وضعت قطعة صغيرة فى القاع وفوقها ملعقة كريمة مليانة ثم أضع فوقها القطعة الثانية وأضغط قليلا حتى تتوزع الكريمة بين الطبقتين
ثم وضعتها فى الثلاجة نصف ساعة وعن طريق يد شوكة رفيعة مشيتها بين الكيك وحافة القالب عشان تنفصل قطعة الكيك وقلبتها على صينية
وزقت الوجة جزء بالكريمة البيضاء اللى حشيت بيها وجزء منها خلطت معاه كاكاو بودرة وعملت كريمة شكولاتة
واليكم الصور
1-

2-

3-

4-

5-

6-
*فراشةالربيع*
*فراشةالربيع*
سامحوني يابنات والله كان نفسى أكتب الطريقة علطوووول بس درجة حرارتى مرتفعة جداَ وجسمي كله يؤلمنى رغم ذلك أكتب الأن عشان مطولش عليكم بس أمانة ادعولى ربنا يشفينى على العموم الفكرة بسيطة أنا كنت عاملة كيكة اسفنجية على طريقة الأخت أم ناصر اللى بدون فصل البيض وبدون بيكنج بودر حقيقى يابنات سههههههههههههههههههلة ورائعة وطلعت نفس الصورة اللى هى وضعاها تمااااااااااااام بدون مبالغة معلش نسيت أصورها المرة ده بس ان شاء الله هعملها تانى وانزل الصورة المهم انى كسلت اعملها تورتة وفضلت أخليها قطع قسمتها تلات طبقات الطبقة الأولى جبت فنجان القهوة الصغير وقطعت بيه احدى البقات عمل معايا 12 قطعة والطبقتيت الباقيين جبت كباية أكبر من الفنجان شويتين وعملت من كل طبقة 6 قطع أصبح عنى 12 صغار و12 كبار جبت صينيتن كب كيك وفى كل فتحة وضعت قطعة صغيرة فى القاع وفوقها ملعقة كريمة مليانة ثم أضع فوقها القطعة الثانية وأضغط قليلا حتى تتوزع الكريمة بين الطبقتين ثم وضعتها فى الثلاجة نصف ساعة وعن طريق يد شوكة رفيعة مشيتها بين الكيك وحافة القالب عشان تنفصل قطعة الكيك وقلبتها على صينية وزقت الوجة جزء بالكريمة البيضاء اللى حشيت بيها وجزء منها خلطت معاه كاكاو بودرة وعملت كريمة شكولاتة واليكم الصور 1- 2- 3- 4- 5- 6-
سامحوني يابنات والله كان نفسى أكتب الطريقة علطوووول بس درجة حرارتى مرتفعة جداَ وجسمي كله يؤلمنى...
7-

8-

9-

10-

11-

12-
*فراشةالربيع*
*فراشةالربيع*
7- 8- 9- 10- 11- 12-
7- 8- 9- 10- 11- 12-
طبعاً بواقى الكيك ماراح نرميها
قطعتها قطع قد العقل وخلطت معاها باقى الكريمة البيضاء وكريمة الشكولاتة ووضعت معاها قطع فواكه مسكرة ووضعتها فى طبق وساويت الوجه وغطيته بالكريمة
طبعاً كان ممكن أزوق الوجه أحسن من كده بس كسلت
13-

14-

15-

16-

17-

18-

طبعاً رغاية كتييييييييييييييير وشرحى فيه شوية عك والصور مش كاملة بس سامحونى ده أول محاولة
وان شاء الله الجايات أحسن